Gå til innhold

Oktober: Papsen - med eller ikke på fødselen


Atrima

Anbefalte innlegg

Hei. Hva synes dere: Bør papsen tvinges til å være med på fødselen om han ikke ønsker? Er det slik at han skal være med siden han var aktivt med for å få babyen i magen på mor?

 

Selv synes jeg ikke det blir rett å tvinge pappaen med. Tror det kan være med på å ta drepen på et forhold, spesielt dersom fødselen skulle utkomme med komplikasjoner.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er veldig enig med deg, men er vanskelig det der, det er sikkert veldig trygt å godt å ha han der, men ikke om han må tvinges. Syntes absolutt det er noe vi må la de bestemme selv. Jeg for min del har alltid vært sånn at om jeg har smerter og har veldig vondt, vil jeg gjerne være alene, kanskje jeg kommer til å ønske han dit pepper`n gror når den tid kommer;)

Regner med at de fleste pappaer ønsker å være med, men jeg tror nok det er noen der som ikke ønsker å være tilstede, men ikke tørr å ta dette opp. Det er viktig at de også får komme med tankene sine rundt en fødsel,uten at vi skal glefse og bli såre og leie for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener motsatt - dersom jeg skal kunne ha et skikkelig forhold til pappan så SKAL han være med og støtte meg gjennom fødselen. Hvis ikke han hadde taklet det ville jeg ikke kunne hatt et ordentlig forhold til ham! Det kunne ikke falle meg inn å ønske å gå gjennom det alene....

 

Den eneste grunnen som kanskje kunne vært akseptabel er at mannen kan risikere alvorlige psykiske (og dokumenterbare) problemer av å delta!!! Jeg kan ikke rømme, da skal ikke han få lov til det heller. Dersom det blir komplikasjoner - desto større grunn til at han skal være der og oppleve hva jeg faktisk går igjennom!!!!

 

Men vet at folk har forskjellige oppfatninger da. Jeg sier bare hva som passer for meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tycker det e lite rart att mannen valjer att inte vara med.. Det e ju fodsel av ens barn. Kan inte riktigt forsta varfor man inte vill.. Alla gor ju som de vill. Men min mening e att jag tycker det e bra vegt att inte vara med. Tycker de ska vara dar o stotta sin fru/sambo. En fodsel oavsett hur den ar en vacker upplevelse..

 

Man alla har ju ratt till sin asikt... sa vill de inte sa vill de ju inte. Men men

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen bør vel tvinges til å være med på en fødsel visst de absolutt ikke vil. Men tror det er viktig at man snakker mye om det på forhånd, og vurderer det sammen. Kanskje en prat med jordmor og mer informasjon om fødsler også kan gjøre at han ser litt annerledes på det.

 

Heldigvis vil Pappa'n til barnet være med på fødselen når den tid kommer. Han ønsker det selv, så ingenting er bedre enn det. Jeg hadde nok vært ganske så skuffet om han av ulike årsaker ikke hadde ønsket det, og da ville jeg begynt å grudd meg for lengst. Virker mye tryggere å ha han med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med oktobermamma-77...

 

Her er det heldigvis en selvfølge for pappaen at han skal være med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hvorfor skal ikke faren være med? Må de ta ansvar og oppføre seg som voksne...ikke sikkert vi damer vil være med på en fødsel heller...herregud man...for noen pyser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset vil papsen absolutt være med, men i området her jeg bor er det delte meninger om det. En pappa sier han aldri blir å bli med på noe slikt igjen etter første fødsel. Denne mammaen venter nå nr3, og nå for andre gang skal hun ha med en annen på fødselen enn papsen.

 

Min samboer fikk ikke med seg tvillingenes fødsel. Jeg lå på regionssykehuset 28 mil unna 6 uker før termin, hvor vannet gikk spontant, og han rakk ikke frem.

Han har sagt at denne gangen SKAL han ha den med seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Totalt enig med Barbalala & oktoberspiren og anonym!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Det skulle bare mangle!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde blitt skikkelig skuffa hvis ikke far ble med på fødselen!

Tror jeg hadde revurdert det forholdet, altså...

Han må da for f.. være mann nok til å støtte mor.

Jeg hadde blitt sååååååå eitranes forbanna at ÅÅÅÅÅ.

Hadde nekta han adgang til livet mitt!!!!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forventer også at pappaen er med. Han har ikke kjempelyst, men ser mitt behov for å ha han der som støtte. Han vil jo være fullt opptatt med å tørke pannen min, servere drikke, massere ryggen og holde meg i hånda. Alt det "ekle" som skjer mellom beina trenger han ikke å titte på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke lett dette her, men mener selvfølgelig at de burde stille opp. Frivillig tvang kan jo prøves? Det er jo litt merkelig at enkelte velger å ikke bli med, må bare si det. De som ikke rekker fram i tide etter iherdige anstrengelser er en helt annen sak.

 

Heldigsvis klinkeklart for pappa'n her at han skal hjelpe meg som best han kan. Trygt å vite at han vil følge medisinerne med argusøyne og passe på oss 2-i-1.....:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes ikke faren skal tvinges, tror det å bruke press/tvang/spille på dårlig samvittighet gir faren et dårlig utgangspunkt for å få en positiv opplevelse av fødselen. Han må ønske det selv, mener jeg. Men selvfølgelig er jo det beste at faren er med. Hvis far ikke har lyst, tror jeg det er viktig å snakke saklig og ordentlig om det. Mor bør fortelle hvor viktig det er for henne at han er der, og at det vil bety kjempemye for henne, og f.eks. at han alltid har mulighet til å forlate fødestuen hvis han synes det blir ubehagelig. På mitt sykehus tilbyr de også samtaler til foreldre som er redde for fødsel o.l.

 

Oppmuntring og ros funker ALLTID bedre enn tvang og sinne!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke tenkt på at jeg burde spørre ham engang, har tatt det for gitt at han skal være med. Han var jo med på den artige delen ved det. Og denne babyen er jo noe vi får sammen. Jeg hadde blitt lei meg hvis han ikke ville være der og støttet meg.

 

For meg personlig er det en selvfølge at pappaen skal være med på fødselen. Og heldigvis er det en selvfølge for min kjære også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med deg, da vi fikk vår 1 sønn var pappaen med under fødselen, men etterhvert som tiden gikk og jeg ble sliten var han mer til bry enn hjelp, så var jeg så redd for at han ikke skulle takle dette, så i stede før at han spurte hvordan jeg hadde det, var det jeg som spurte hvordan han hadde det...men han sto løpet ut og klarte seg med glans.. Er gravid med nr 2 nå, å han har sagt at han ikke skal bli med denne gangen.. Det er helt greit for meg, men ombestemmer han seg, skal han selvfølgelig få bli med:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle satt frivillig tvang i stooore anførselstegn, ser jeg nå :o)

Mener ikke at det er noen god løsning, kan jo fort bli isfront i et forhold av den grunn - som med alt mulig annet begge parter går og tenker, men kanskje ikke klarer å snakke om.

 

Det er uhyre viktig å snakke sammen, og være positive!!!!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...