Gå til innhold

DOWNS.....

Trøndermamma`n

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det slik at manoppdager downs/blir skjekket for downs på vanlig ul,eller er det bare spesialundersøkelser som kan påvise det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det tror jeg ikke er vanlig å bli kjekket for...

Er vel di i sålakte " risiko" grupper som blir tilbudt dette..

Tror det er i uke 12 man kan måle nakke å panne osv for eventuelt å kunne si noe om man er " fare" sonen osv...

Å kommer di målene over en viss grense blir man vel sendt til vidre utredning..

Men uansett er det nokk ikke alltid at en liten baby med downs blir oppdaget.. Å jammen er di jo herlige di ungene da..

Skrevet

I noen tilfeller kan man oppdage Downs paa vanlig UL, men langt i fra alltid!!! Man kan av og til se en vaeske ansammling rundt hodet. Dette er ikke det samme som naar man maaler nakkefolden i uke 11-13. Det beste er selvsagt utvidet UL i uke 11-13, eller evt fostervannpoeve eller morkakeproeve.

• 1 måned senere...
Skrevet

De kan best se nakkefolden (downs) i uke 11-14, og det må en spesialist til...

Men ikke engst deg sånn du... Da får du ikke et mye positivt svangerskap.

Selv har jeg engstet meg gjennom 2 mnd nå! Har vært på 1 ul - og venter på innkalling til duotest.

Jo mer jeg tenker på det jo mer går det opp for meg at et barn med downs er ikke d verste som kan skje en... Hans søster har downs og er verdens herligste menneske! Jeg jobber med denne problematikken daglig i bhg, og ser jo at bmultihandikappede barn må være en større "belastning", for ikke å si barn med autisme - tenk å ikke kunne kose med barnet sitt uten at de blir krakilske.. slike ting må en bare ta med seg - sistenevnte kan de iallefall ikke se før barnet er født og litt oppi årene...

Men i bhg jeg jobber har vi 70 barn, hvorav 6 har en form for funksjonshemmning§! Så sjansen for at en skal få et handikappet barn er minimalt!!! Tenk på det du og kos deg gjennom resten av svangerskapet ditt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...