Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, det kan godt være:-) Men jeg synes fremdeles jenta mi sitter endel på fanget, i stolen sin osv Så da synes jeg ikke hun trenger å sitte mer hvis hun ikke velger det selv. Men selvfølgelig gjør alle som de føler for. Helt i orden at andres unger blir satt på gulvet, jeg velger bare å ikke gjøre det selv.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Veldig godt svar! Er ca enig med deg, passer også på at ungene ikke blir sittende for lenge i bilstol, tripptrapp ol. også jeg da. Folk må sjølsagt få lov å gjøre som de vil, det er vel ingen grunn til å bli så syrlige som enkelte her inne blir, det e rjo ikke deres egne unger det gjelder. Samtidig er det jo faktisk ikke alltid slik at foreldrene uansett vet best i forhold til egne unger. Noen foreldre er kanskje ikke helt opplyst, noen velger å ignorere en del fordi det er mest praktisk. I blant er det så mye forskjellig informasjon at man måp velge hvem man tror på. Men det er jo rett og slett slik at i blant får barn skader, noe senere utvikling og noen få ganger er det kanskje alik at foereldre burde valgt annerledes. Mannen min har for eksempel en dårlig rygg, krokete ryggrad, og det er stor sjanse for at dette skjedde fordi han satt veldig mye i vippestol som baby...

Skrevet

de er nå visst dei mot alle andre her!

Er helt enig med de andre.. og jeenta mi sitter på gulvet.. men ligger hun nede er hun ganske aktiv også, men de gidder hun ikke i lengden!

Jeg kjenner barnet mitt best.. Fysioterapaut ditt og datt!!!

Lixom...

Skrevet

Kan kommentere jeg vet du...=)

Nå sitter ikke sønnen min leeenge av gangen på gulvet alene... Men når det kommer til at de blir late med å prøve å rekke etter leker å sånne ting så er ikke det noe problem her i gården...

Av og til så gir jeg han leker han kan leke med.., andre ganger legger jeg de rundt han slik at han må bevege seg for å få tak i de...

Han er 6 mnd og sitter selv.., blir han sliten legger han seg på magen.. Han har akkurat ( for 3 dager siden) begynt å prøve å komme seg opp på alle 4 ... Rompa går opp og ned men kommer liksom ikke helt i stående stilling...

Så det du sier her stemmer ihvertfall ikke på mitt barn...

Mulig han er tidlig ute.., eller kanskje sent for alt jeg vet.. Men når han står og vipper på alle 4 som eventuelt 7 mnd gammel gutt vil ikke jeg se på det som sent.. Og utviklingen er da etter boken.. Selvom han har sittet litt på rompa og kost seg i perioder...

Dette ble veldig rotete.., men alle barn er jo forskjellige uansett... Ingen kan jo vite om de barna som må til fysioterapi kanskje hadde vært nødt til å gå dit uansett hva som hadde vært gjort.., ikke gjort... =)

Skrevet

Jeg har en gutt på snart 6 1/2 mnd, og han får sitte selv på gulvet og ved siden av oss i sofaen i korte perioder. Jeg er fysioterapeut selv, og er selvsagt på vakt - en grei regel er jo å tenke alt med måte- men det er et valg som hver enkelt må ta for sine egne barn. Det er jo en klar fordel å se at barnet ikke sitter som en sekk, da er det nok litt tidlig. Her sitter han stolt og rak i ryggen, kan balansere og korrigere med både magemuskler og ryggmuskler, og sånn sett er det god trening i korte perioder, SELV om han ikke setter seg opp selv. Dere kan være hjertens uenig, men for meg er dette en logisk faglig vurdering. Alle fysioterapeuter "må" si at barnet ikke skal sitte før det kan sette seg opp selv, men som med alt annet så er det SELVSAGT rom for individuelle modifikasjoner. Det er ikke slik at sittende barn blir passive, det har nok også mye med barnets lynne og personlighet å gjøre. (Men det er et helt ubestridelig faktum at det aller beste for barnet er å ligge på gulvet og finne ut av ting....)

Skrevet

Da var han jo HELT GJENNOMSNITTLIG når han satte seg opp selv da i den alderen.

Skrevet

Gutten satt jo en del på fanget vårt og vi oppdaget jo at han satt veldig stødig i ryggen. Når han var 5,5 mnd prøvde vi å sette han på gulvet mens vi støttet litt bak og da gikk det ikke mer enn et par dager så satt hen helt stødig selv med strak rygg. Tror ikke dette er så skadelig, men selvfølgelig vi lar han jo ikke sitte i timesvis. Litt nå og litt da. Alt er jo med måte og det tror jeg de fleste inne her vet også.

Nå er han snart 7 mnd. Liker veldig godt å sitte, har jo da mer oversikt og hvis han vil ha tak i en leke som ligger litt langt fremme så "vipper" han seg over på magen og kryper bort til leka :o) Han vet i allefall hvordan han skal ordne seg ja :o) hi hi!

Skrevet

Har du tenkt på at det kanskje er svigerinnen din og venninen din som har gjort babyene dems late og ikke det at de har fått lov at sitte litt på gulvet innimellom?????

Det finnes ingen baby i min omgangskrets som har vært sen med å sitte, krabbe eller gå og alle, merk ALLE har fått lov til at sitte å leke på gulvet og ingen, mer INGEN har da trengt fysioterapi fordi de er blirr 'late' som du så fint sier

Tenk så mye bedre verden hadde vært om vi hadde sluppit alle bedrevitere..

Og det er alt jeg har tenkt å si i denne saken, lenge leve de som gidder å bruke hodet sitt litt

Skrevet

Jeg har også lest den samme boka, og ble litt "sjokkert". Sjekket når den ble skrevet jeg da.......

Snuppa fikk så vidt sitte i høystol noen minutter ad gangen før hun satte seg opp selv. Ellers så har jeg aldri støttet henne opp med puter på gulvet. Men hva dere andre gjør er jo helt og holdent opp til dere.

Nå er snuppa tidlig utviklet motorisk, og setter seg ned og opp selv i en alder av 6,5 mnd. Kan vel hende jeg hadde begynt å sette henne opp etterhvert om hun ikke hadde lært det så tidlig selv....

Skrevet

Boka er nylig revidert (2005), bare for å ha det sagt.

Ellers likte jeg innlegget til Trampe79 som, i tillegg til å komme fra en som bør ha litt greie på det, også er litt mere nyansert enn enkelte andre. Det er jo heller ikke snakk om å sette fra seg ungen på gulvet, overlatt til seg selv i lang tid, men noen minutter for å øve. Jenta mi er sterk i ryggen og sitter strakt, så det får hun lov til innimellom. Og passiv er hun ikke.

Skrevet

Kiropraktoren fortalte meg at kiropraktere i norge behandler 1 million pasienter i året! Det var nok til at jeg ikke lar han sitte før han setter seg opp selv..

Skrevet

men alle er jo enige om at de kan sitte på fanget, så lenge en ikke blir fastlåst i samme stilling, og så lenge en er tilstede å leser barnet og ser når det er nok, og så lenge barnet får en viss støtte fra den som hodler.

da får jo barnet dekket behovet for å sitte og være med rundt bordet osv

de trenger vel ikke på død og liv site alene i en stol, eller på gulvet. er det fordi det er en lettvindt utvei for foreldrene. en smilende baby i egen stol, eller på gulvet, gir ro for mor?

først lurte jeg på hvorfor de ikke skulle sitte, nå lurer je videre på hvorfor skal de på død og liv sitte, når det er usikkerheter rundt hvor bra dette egentlig er? hva er det å vinne på å ta sjangsen når det kommer til dette?

Skrevet

Min helsesøster og de fysioterapeutene jeg har snakket med har fokusert på er å holde babyen mest mulig flatt de første månedene, og å ikke bruke kunstige sittehjelpemidler som gåstol og hoppehuske og sånt som de bruker i timesvis og gir helt feil belastning på rygg og bein. Å trene på sitting på fang og på gulv under lek når de er rundt 6 måneder blir noe helt annet synes jeg. Men jeg vil ikke støtte opp min pode kunstig med tepper og sånn, annet enn å passe på at han ikke slår seg når han legger seg ned. Nå synes jo min sønn at sitting er skrekkelig kjedelig, da, så det blir mye trening i horisontalen helt av seg selv. :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...