L@boline Skrevet 24. mai 2006 #1 Skrevet 24. mai 2006 Ser det er mange som mener at babyen ikke må få sitte før han setter seg opp selv, altså ofte ikke før i 8-9 mnd. alderen. Følgende står i "Alt om barnet" av Penelope Leach, revidert utgave 2005: "Drivkraften til å sitte er et ledd i barnets utvikling. Du behøver ikke å gjøre noe for å få ham til å ønske å sitte. Men selv om han øver seg på å balansere i sittende stilling i seks-sjumånedersalderen, klarer han ikke å komme seg opp i sittende stilling uten hjelp før han er omkring ni måndeder. Du må derfor gi ham anledning til å øve ved å sette ham opp."........."Det beste kompromisset er å anbringe barnet på gulvet og legge puter, smmenrullede tepper eller dyner rundt ham. Når han er seks-sju måndeder, kan du dytte den beskyttende polstringen inn under baken hans slik at det nederste av ryggraden får støtte nok til at han kan sitte et minutt eller to." Står en hel del mer, men poenget er at hun mener at babyen har både ønske om- og godt av å øve seg. Ser det er veldig sterke meninger om dette, og "stakkars baby som blir satt opp før de setter seg opp selv" osv. Jeg tror at alt med moderasjon gjelder her og jeg. Jenta mi elsker å sitte og stå og holde seg i bordkanten (sju mnd.) Og det lar jeg henne få lov til innimellom selv om hun ikke setter seg opp selv, og sikkert ikke kommer til å gjøre det på lenge.
Pike 28 ♥alene med 2 søte små♥ Skrevet 24. mai 2006 #2 Skrevet 24. mai 2006 Jeg ga blaffen i disse "ekspertene" og "bedrevitere"! Ingen er mer eksperter på min sønn enn meg, så jeg lot han trene på å sitte fra han var ca 5 1/2 mnd! Da han var 7 1/2 mnd kunne han sitte selv men ikke sette seg opp! Han satte seg opp da han var ca 8 1/2 - 9 mnd... :-D Nemmli tenk! Jeg har flere ganger fått hør: "bare vent! Når han blir voksen kommer hant il å få masse problemer med ryggen og blablabla!" Hah! Den som ler sist.... ......er treig i oppfattelsen! :-D
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2006 #3 Skrevet 24. mai 2006 Enig med deg! Min gutt på 6 mnd sitter masse på fanget, i vippestol, bilsete, og han elsker å stå på fanget. I det siste har vi også hatt han litt i barnestolen, og i sofaen støttet av puter... jeg tror ikke dette er skadelig.
Gjest Skrevet 24. mai 2006 #4 Skrevet 24. mai 2006 Så til og med Penelope Leach er enig med meg... *ler* Men det hjelper selvfølgelig ikke når bedreviterne på DIB har talt. ;-)
winneboo Skrevet 24. mai 2006 #6 Skrevet 24. mai 2006 Tror det er veldig forskjell på babyer. Jenta mi har satt seg opp selv fra hun var 7mnd. Lot hun sitte på fanget mitt ofte å sitte med hendene på bordet(hun elsker å slå i bordet med håndflatene) alt med måte mener jeg.
Gjest Skrevet 24. mai 2006 #8 Skrevet 24. mai 2006 dummeste jeg har hørt, alle vet at de skal sette seg opp først før de blir satt på gulvet...noen barn klarer å sette seg for det om mens andre da trenger fysioterapi...er det vits i å risikere det da? mine barn har også fått sitte på fang, bilstol, matstol o.s.v...men de blir ikke satt på gulvet...
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2006 #9 Skrevet 24. mai 2006 hva er forskjellen på å sitte på gulvet eller i en spisestol som er altfor stor for babyen da? skal man heller la babyen ligge flatt på gulvet og gråte i stedet da hvis babyen tydelig heller har lyst til å sitte eller stå???
Gjest Skrevet 24. mai 2006 #10 Skrevet 24. mai 2006 nå er det snakk om 6 mndr gamle babyer som sitter i spisestol korte perioder sammen med resten av familien ved middagsbordet...snakker ikke om de som blir satt på gulvet lenge om gangen for å leke...det er forskjellen...en baby som blir satt på gulvet blir kanskje, les kanskje lat og bortskjemt med det at han ikke "gidder" å bevege seg etter leker o.s.v. de babyene må oftest til fysioterapi for å lære de grunnleggende bevegelsene som å krype og å sette seg opp selv, selvfølgelig er det babyer som kan dette selv om de blir satt opp, men det er ikke alle...er det vits i å risikere det da?
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2006 #11 Skrevet 24. mai 2006 hva da med vår tulle på 3 1/2 mnd som prøver å sette seg "mer" opp når hun "liggesitter" på fanget... (?). Blir god til å ta situps den dama gitt!
Gjest Skrevet 24. mai 2006 #12 Skrevet 24. mai 2006 herlighet da...det er jo snakk om det å sette dem på gulvet...hun kan liggesitte i fanget i korte perioder, men ikke sitte helt, finn mellomtingen ;:-)
Gjest Skrevet 24. mai 2006 #13 Skrevet 24. mai 2006 ingen som gidder å kommentere svaret mitt? hadde vært så spennende å se
gutta på tur Skrevet 24. mai 2006 #14 Skrevet 24. mai 2006 Jeg har aldri hørt om en eneste baby som har måttet ha fysioterapi fordi han har sittet litt på gulvet før han kan sette seg opp selv...
Gjest Skrevet 24. mai 2006 #15 Skrevet 24. mai 2006 har du ikke? hehe, skal love deg det er mange av dem...du er meg ei fin ei du...svigerinden min og venninda hennes hadde babyer som bare satt der og ikke gjorde annet...satt kun der og sytet hvis de ikke fikk tak i lekene siden siden de ikke visste hvordan de skulle komme seg fremover, ei venninde av meg sin jente går til fysioterapi nå og hun er 2 år, hun har aldri lært seg å sette seg opp selv... hør med legen din så skal jeg love at han sier at det er mange som må det... "smiler litt av deg nå ja :-)"
gutta på tur Skrevet 24. mai 2006 #16 Skrevet 24. mai 2006 Ja, du må bare smile... Min gutt ble satt opp på gulvet selv om han ikke hadde lært å sette seg opp selv enda, nå kan han det, og han er i tillegg alt annet enn passiv og lat! Veldig aktiv og vet hvordan han skal komme seg rundt og til det han vil ha. Jeg har flere venninner med barn og små barn i familie, og jeg kan med sikkerhet si at alle disse ble satt opp før de kunne sitte selv, og ikke en av de har måttet gå til fysioterapi...
Gjest Skrevet 24. mai 2006 #18 Skrevet 24. mai 2006 gir du kumelk ved 6 mndrs alder også da kanskje? det gikk jo bra med oss....hehe
gutta på tur Skrevet 24. mai 2006 #19 Skrevet 24. mai 2006 Så sent...!? Her har det gått i kumelk og brødskiver fra dag 1!
MintCondition Skrevet 24. mai 2006 #20 Skrevet 24. mai 2006 Det er da sannelig noen som alltid skal vite best også...la nå folk gjøre som de vil da, herlighet. Og det er sannsynligvis fortsatt ingen her inne som er ute etter å plage ungene sine eller gjøre de vondt på noe vis
Luckyme og vennen Skrevet 24. mai 2006 #21 Skrevet 24. mai 2006 "Det beste kompromisset er å anbringe barnet på gulvet og legge puter, smmenrullede tepper eller dyner rundt ham".... Jepp, dette er vel det viktige i denne sammenheng.. Man bør ikke sette ungen rett opp og ned uten støtte..
SurreGuri Skrevet 24. mai 2006 #22 Skrevet 24. mai 2006 for guds skyld, la folk få gjøre som de vil da...sitte eller ikke sitte, ingen vil barna sine noe vondt! og ingen kjenner barnet sitt mere enn moren og de ser jo om barnet er klar for å prøve å sitte LITT eller ikke..her er det ikke snakk om å tvinge dem. dersom noen tror at de vil få store ryggproblemer å diverse fordi de fikk lov til å sitte litt med god støtte før de kunne sette seg opp selv så må de bare få tro det.. derimot om en setter en nyfødt baby rett opp ned hele dagen og som i tillegg ligger veldig lite på gulvet å sånt, så kan jeg tro at de kan få noe problemer..men herlighet, ja jeg trenger ikke å si mere...
♡ Rødhette ♡ Skrevet 24. mai 2006 #23 Skrevet 24. mai 2006 Gutten min sitter ofte alene og leker på gulvet... Han reiser seg ikke opp helt selv enda..., men sitter som en prest.. He he he... Han er 6 mnd forresten...=) Han sitter aldri lenge og det er kanskje snakk om 1-2 ganger om dagen og noen dager ikke i det hele tatt.., men kun på magen...=)
Beate og lille snuppelure:-) Skrevet 24. mai 2006 #24 Skrevet 24. mai 2006 Jenta vår sitter både på fanget, i bilstol og i tripp-trappstol, men jeg setter henne ikke rett opp og ned på gulvet før hun kan sette seg opp selv. Dette av to enkle grunner: 1.Babyen har godt av å ligge mest mulig på gulvet (det er da motorikken får best grunnlag til å utvikle seg og babyen kan lære å åle, rulle, rotere og krabbe). 2.Babyen synes det ofte er spennende å komme seg litt opp og vil protestere når den blir lagt ned igjen. De kan bli late og synes gulvet blir for slitsomt og kjedelig. De blir jo veldig passifisert av å sitte. Dessuten er en baby som ikke kan sette seg opp selv ennå, heller ikke istand til å styre bevegelsene sine sånn at den kan legge seg ned når den blir sliten i ryggen. Jeg sier ikke at det er ensbetydende med ryggskader og fysioterapi senere, babyen kan fint slippe ryggproblemer selv om den sitter litt. Men jeg synes selv det er best å stimulere til aktivitet og utvikling, og kommer ikke til å sette jenta mi på ghulvet før hun klarer å sette seg opp selv.
♡ Rødhette ♡ Skrevet 24. mai 2006 #25 Skrevet 24. mai 2006 Litt uenig med deg der.. Sønnen min klarer ikke å sette seg opp selv.., men han legger seg over på magen av og til når han er lei av å sitte... Og han detter ikke over.., men støtter seg på den ene armen og ruller seg over på magen...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå