Gå til innhold

Endelig fikk vi hjelp

Anbefalte innlegg

Min sønn på 3 mnd har siden fødselen vært plaget med utslett/eksem på hele kroppen. For 4 uker siden begynte jeg å mistenke atopisk eksem. Eksemet var rødt og hissig og gutten min var mistilpass og klødde seg febrilsk over hele seg hele tiden. Nettene har også vært et mareritt. Våknet hver time og ofte fant jeg han med blodige kloremerker i ansiktet. Det har virkelig vært frustrerende for jeg så at gutten min ikke hadde det bra.

Vi har gått til tre forskjellige leger, og alle sa de forskjellige ting, men ingen av dem hadde en løsning på problemet. Det eneste de anbefalte var kremer som lindret i korte perioder, men eksemet kom alltid tilbake. Ingen av legene syntes det var nødvendig å henvise meg videre til spesialist.

På mandag ble eksemet enda verre, og i frustrasjon ringte jeg til et spesialistsenter og løy og sa at jeg hadde en henvisning, men at den ikke var kommet fram til dem enda. Jeg forklarte gråtende problemet og ble tatt inn på øyeblikkelig hjelp. Det var så deilig å snakke med leger som hadde erfaring med eksem hos så små barn. Legen var forferdet over at ingen hadde videresendt oss tidligere for gutten min var alvorlig plaget.

Nå tre dager etter er alt eksemet borte og jeg har fått en helt ny gutt. Han smiler og ler, og nå sover han godt om natten også.

Måtte bare fortelle for jeg er så utrolig glad :)

Det som undrer meg er at legene som ikke hadde erfaring på området ikke var mer ydmyke og innrømmet at de ikke visste råd og sendte meg til spesialist med en gang.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5141333-endelig-fikk-vi-hjelp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fikk en nøye oppskrift på hvordan han skulle behandles. Fikk blant annet en salve som holder eksemet i sjakk og instruksjoner om å oljebade han to ganger daglig. Han ble også allergitestet det viste seg at han var sterkt allergisk mot kumelk (de andre legene mente at det var fot tidlig å teste han og sa jeg ikke trengte å holde meg unna noe mat).

Nå har junior fått deilig og myk babyhud og endelig har han begynt å smile og le :)

Annonse

Så bra for dere! Lillegutt her har atopisk eksem, men legen sier det er ikke noe vits å teste ut om han ikke tåler noe enda, for det vil ikke slå ut når de er så små... Hmmm... kanskje jeg bør gå til en annen lege...?

I alle fall: kjempebra for dere at dere fant ut av det. Vet av erfaring at eksem er forferdelig plagsomt for badyen, og slitsomt for resten av familien.

har en sønn på snart ni år. han har hatt atopisk eksem siden han var baby og han har også hatt melkeintoleranse. ingen salver og kremer har hjulpet ham før jeg prøvde en krem fra volare.. den kan jeg varmt anbefale . ønsker dere masse lykke til !!

(du bør også få tatt en "prikketest" på ham når han er fylt tre år for å forsikre deg om at han ikke er allergisk mot noe.. atopisk eksem går nemlig hånd i hånd med astma, falsk krupp og allergier)

De legene jeg var hos før jeg fikk snakke med spesialist sa også at det ikke var vits i å teste gutten for allergi når han var så liten fordi han hadde for mye av mine antistoffer i seg. Men det sa spesialisten var helt feil!! Gutten min ble testet for kumelk ved å dryppe kumelk i øyet hans. I løpet av 5 min var øyet så rødt og hovent at han ikke klarte å åpne det (ikke prøv dette hjemme for det kan bli en skikkelig reaksjon som krever medisiner).

Neste uke skal vi teste for andre matvarer.

Dessverre er det mange leger som jobber i allemennpraksis som er helt grønn på alt som har med hud å gjøre. Kjempetrist! Det er ikke et prioritert tema under utdannelsen. Det er faktisk 20% av alle barn som lider av atopisk eksem, så det bør være mer kunnskap om det..

Kjempeflott at dere har fått hjelp!

Her får du en link av meg: www.eksemskolen.no

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...