Gå til innhold

Setefødsel eller keisersnitt??

Anbefalte innlegg

Heia.

Barnet mitt ligger i seteleie, og jeg er selvfølgelig veldig bekymret om hun kommer til å snu seg....

Jeg har lest ganske mange "skrekkhistorier" om å føde i seteleie, og vet jo og at dette er en risiko for barnet. derfor vil jeg helst ha ks. Jeg vil ikke føde i seteleie...

Kan jeg bestemme dette selv? jeg har lest at barnet må være veldig lite elller stort for å få ks, men har lest om mange som har fått det selv om barnet ikke er stort eller lite.

Jeg ville så absolutt foretrukket normal fødsel,altså i hodeleie da jeg måtte ta ks med min første. Og det var ingen god opplevelse. så har ikke lyst til å måtte ta det igjen. men om det er valget mellom setefødsel eller ks, velger jeg heller ks...

Kan noen hjelpe meg? :)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5141156-setef%C3%B8dsel-eller-keisersnitt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skal ha KS om 5 dager pga. seteleie og pga. komplikasjoner under første fødsel. Jeg synes ikke det var vanskelig å få innvilget KS, men hadde gjennomgått en grundig forberedelse innen samtalen hvor jeg hadde lest meg opp påå de alternativene som forelå; vending, rgt bekken, vaginal fødsel og KS.

For meg var det ikke noe lett valg å ta, da alle mine alternativ innebar risiko på en eller annen måte. Valget fallt til sist på KS, da jeg fant ut at det var dette alternativet som innebar minst risiko for barnet. Det at risikoen var økende for meg kan jeg leve med fordi jeg kan foreta et bevisst valg, men å risikere at noe kan skje med barnet mitt....det hadde jeg ikke klart å leve med i etterkant. Fra jeg fant ut at barnet lå i sete til KS ble avklart, mistet jeg hele gleden over svangerskapet mitt fordi jeg var så redd. Jeg skjønner deg derfor godt, og den engstelsen er det viktig å formidle til lege og JM.

Jeg var heldig og møtte en veldig sympatisk ung lege som forstod at jeg hadde satt meg inn i ting. Han gikk derfor kun kort igjennom alternativene og hva de innebar, før han vendte tilbake till KS. Han så heller ikke vaginal fødsel som noe alternativ da han hadde blitt lært og lest at setebarn hadde det tryggest med å bli forløst med KS. Da jeg ikke ville foreta vending ble det derfor raskt avgjort at jeg skulle få KS.

Jeg har fått dato åtte dager før min egen termin, og håper på det beste. Jeg er selvfølgelig veldig spent, men føler det er det tryggeste alternativet ut av de som var aktuelle.

Nå har jo ikke jeg andre opplevelser enn en fantastisk vaginal fødsel ¨å sammenligne med, så for min del var ikke KS noen triumf, og jeg følte meg faktisk snytt for å oppleve en vanlig fødsel igjen. Nå håper jeg på at det blir en god opplevelse likevel, og trøster meg med at det er trygt og planlagt.

Mine råd til deg er derfor:

Sett deg godt inn i hva KS innebører ( selv om du har fått det utført før)

Les opp det du kan finne om seteleie og komplikasjonsrate ved vaginal fødsel

Få enten din egen lege / JM til å henvise deg til KS samtale dersom du ikke automatisk får det av sykehuset nå som seteleie er påvist ( det fikk jeg da de så det UL der)

Stå på det du ønsker selv, ikke føl at du må føde vaginalt hvis du ikke vil. Det er viktig å føle seg trygg, du kan ikke ligge midt i en fødsel og være redd for at noe skal skje.

Hei!

Tror nesten man kan velge selv ved seteleie. Jeg har fått beskjed om at jeg kan det i alle fall. Har brukt litt tid på å finne ut hva jeg ønsker, men på fredag skal jeg til UL og samtale - og da gir jeg beskjed om at jeg ønsker KS. Ser at det er flere med meg (i alle fall i juni klubben) som har fått velge dette selv.

Dersom du hadde hodeleie sist, er det nok stor sjanse for at den fortsatt snur seg i og med at det er en stund til du har termin, så vi krysser fingrene for det :o))

heia.

takker masse for svar. joda er en stund til enda, men blir liksom bekymret uansett om hun skal snu seg eller ikke. Jeg har så utrolig liten lyst til å ta ks. jeg mått ta det sist med min sønn. og det ble vel det man kaller hasteks. jeg skulle egentlig føde normalt, men det ble endel komplikasjoner. mye var nok fordi jeg ble satt i gang 3 uker før tiden, og at epiduralen virket for godt på meg. sønnen min hadde hjertefeil, derfor jeg ble satt i gang før....Selve ks operasjonen gikk veldig greit for seg, fra det ble bestemt at jeg måtte ta ks til han var ute,tok det maks 20 min.så akkurat det var ingen skrekkopplevelse heldigvis. problemet kom etterpå da jeg fikk så sinnsykt luftsmerter. jeg var jo en av de uheldige som fikk det. Sønnen min ble og lagt på avd i 3 etasje, mens jeg ble lagt i 7 etasje. Så jeg fikk nesten ikke sett sønnen min de 8 dagene jeg måtte være der. jeg hadde så vondt at jeg ikke kunne bevege meg....osv osv...

Så jeg har absolutt mest lyst på vanlig hodeleie fødsel. men som sagt, jeg vil ikke ta det når jeg vet det innebærer så mye risiko å føde i seteleie...Skal til legen min om 3.5 uke. jeg må be han da om å sende meg på ul for og se hvordan hun ligger. og ligger hun fremdeles i sete, noe jeg tror hun gjør, kommer jeg til å si til han at jeg skal ha ks...

Uff, ble langt dette.... :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...