Gå til innhold

Kutte ned på amming for orke mer fast føde?

Anbefalte innlegg

Sønnen vår er 9 måneder og spiser 2 grøtmåltider og middag hver dag, litt frukt og forsøk på brødskive. I tillegg ammer jeg 4-5 ganger i døgnet. Han er glad og fornøyd, strekker seg fint i lengden, og vekten hans følger den samme kurven som den har gjort hele tiden. Igår var vi på helsestasjonen, og da ba helsesøster meg om å kutte ned på ammingen for at han skal orke mer fast føde, fordi det er viktigere for ham å få i seg næringsstoffene derfra nå enn å få så mye morsmelk.

Jeg synes dette høres litt rart ut: Er ikke 3 fulle måltider per dag egentlig ganske bra for en baby på 9 måneder? Jeg er litt redd for å kutte ned på ammingen: Han har litt tilløp til eksem, og jeg vil gjerne at han får med seg så mye av "allergibeskyttelsen" i morsmelken som mulig. Jeg har også slitt litt med å ha nok melk tidligere, og jeg vil nødig kutte ned på stimuleringen dersom det fører til at jeg får for lite melk igjen.

- Er det virkelig nok med 2 amminger i døgnet for å sikre babyens immunforsvar og fortsatt melkeproduksjon hos mor?

Fortsetter under...

Såvidt jeg har skjønt er det ikke enighet om dette. Gjør det du føler er riktig! Hvis han spiser bra de måltidene han får med fast føde, ville jeg ikke kuttet ned på ammingen eller bekymret meg. Jeg har kuttet noen amme måltider nå, sånn at vi er nede i 2,5 amminger per dag (morgen og kveld, og litt en gang midt på dagen). Men vår datter er 11 måneder og er veldig småspist av seg når det gjelder grøt og middag.

Ser ingen grunn til å kutte ned på ammingen. Stol på din egen magefølese her du. Joda en pupp eller to hjelepr på immunforsvar alt det der og melken holder seg somregel på det nivået den blir vant til å produsere. Men så lenge du ammer slik du gjør trenger du jo ikke gi så my drikke utenom akkurat da. Kos dere med ammingen dere så mye å hvor lenge der vil. Det trapper seg som regel ned av seg selv.

klem fra meg

nei, jeg ville ikke kuttet ned på ammingen. Mine barn ble fullammet fram til 10 mnd, grunnet allergi i fam., og med hs velsignelse. De klarte seg fint på bare mm fram til det. Vekta var fin, og de var fornøyde.

Tre måltider ved 9 mnd, er vel nok det. Syns du skal fortsette der du er, og heller la baby få bestemme det selv(hvis du ikke er lei amminga, da)

De er så flinke til å gi uttrykk for når de vil ha mer mat i den alderen, så det skulle vel være den beste indikator for dere.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...