Gå til innhold

Lavt stoffskifte, noen som har det samme?

Gjest

Anbefalte innlegg

Har fått påvist lavt stoffskifte, og har måttet begynne med levaxin. Noen andre som kjenner til dette? Er i uke 31, og veldig usikker på hvorvidt dette kan ha noen innvirkning på barnet eller ikke. Har forsøkt å prate med legen min om årsaker osv, men får ikke noen gode svar. Noen som har kjennskap til dette? Blir veldig takknemlig for svar.

Klemmer

Fortsetter under...

Jeg fikk brev fra legen min om noe forhøyet TSH. Etter å ha googlet på nettet, hadde jeg nesten panikk. Sto på legekontoret om morgenen og fikk utført ny blodprøve, som var like høy. Jeg tok min første tablett levaxin i dag, og er i uke 14. TSH hos meg er på 3,8 og under de farlige nivåene. Ved TSH over 6 er det i følge div. internettstudier fare for senabort i 2 trimester, fosterskader osv. Tendenser til lav IQ på barn født uten at mor har fått behandling. Medisinen har ingen negative bivirkninger for mor eller barn.

Legen min foklarte i dag at dette er fremkalt av selve graviditeten. Kroppe jobber på høygir for å fø opp et nytt liv, og dette kan gjøre at stoffskiftet kommer i ulage. Ellers fant jeg en studie på nettet som fant sammenheng mellom noe forhøyet FSH under graviditet, kvinner med minst 3 svangerskap bak seg og jod fattig kosthold.

Det er viktig at du så raskt som mulig får en TSH under 2. Legen skal ta en ny blodprøve om et par uker for å sjekke dette. Gravide trenger ofte større doser fordi østrogen til en viss grad reduserer virkningen av medisinen.

Lykke til!

Hei!

Stoffskifteproblemer (lavt/høyt) er vanlig, spesielt hos kvinner. Det starter ofte i perioder med hormonelle forandringer - f.eks. graviditet og overgansalder. Behandling av lavt stoffskifte er lett - man skal erstatte det hormonet kroppen produserer med samme hormon i tablettform. Hormonet du får i tablettform er ikke kroppsfremmed, men identisk med det som kroppen produserer, og er ikke skadelig for barnet. Men det skal doseres riktig, hvis legen din ikke har erfaring med behandling av lavt stoffskifte hos gravide syns jeg han/hun skal få råd hos en endokrinolog (ekspert på hormonsykdommer).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...