Anonym bruker Skrevet 23. mai 2006 #1 Del Skrevet 23. mai 2006 Jeg er så usikker på om jeg skal oppgi barnefaren når den tid kommer...... Kan fortelle litt om han - når han fikk vite at jeg var gravid ble han ikke sint, men ikke så veldig glad heller. Vi bodde sammen den gang, men det var som om han var hormonell , humøret sivngte i en måned og plutselig ville han ikke ha noe med meg og det kommende barnet å gjøre. Fikk beskjed fra han at han hadde nok ansvar og ta vare på "sine barn" og at han måtte tenke på seg selv og ikke meg og det kommende barnet. Måtte selvfølgelig bo med han i ca 1 måned før vi fant noe annet til hvert vårt. Han var så grinete, snakket ikke, smelte i dører - vi kunne ikke snakke sammen i det hele tatt. Det ble slutt fordi jeg var gravid, og jeg hadde sagt klart i fra at jeg ønsket å få barn tidlig i forholdet. Jeg gikk på pillen, men ting kan skje da også og spurte han hva om jeg blir gravid, men fikk bare til svar "det tar vi når den tid kommer" Han har 2 jenter som krever sitt fra tidl ekteskap - hvor exkona ikke er så veldig begeistret for hans oppførsel, mener at han psyker ut henne og barna - kan for så vidt være enig med henne på det. Han er opprinnelig fra Frankrike, og mener at jeg skal bare glemme at han er faren og sier at jeg ikke for lov til å oppgi han som barnefar og at når ungen er så stor å begynner å spørre etter han skal jeg si "han er død eller har flyttet tilbake til Frankrike". Noe som ikke kommer til å skje, barna hans bor i Norge.... Det siste kommer aldri til å bli aktuelt at jeg sier, selvfølgelig skal barnet få vite hvem far er......men er usikker i forhold til det økonomiske. Også har jeg lest ett sted at far har plikter ihht. økonmiske, men trenger ikke og ha foreldrenansvar.....også har jeg også lest ett sted at staten betaler ikke for far om han ikke betaler når han er utenlandsk statsborger..... er det noen som vet noe eller har vært borti lignende? Vi bor ca 12 mil fra hverandre nå, og jeg er ikke villig til å dele noe foreldreansvar med han der - men synes ikke det er riktig heller at han skal få slippe unna helt heller....samtidig orker jeg ikke å ha noe med han å gjøre Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5138573-er-s%C3%A5-usikker-p%C3%A5-hva-jeg-gj%C3%B8r-med-barnefar/
Gjest Skrevet 23. mai 2006 #2 Del Skrevet 23. mai 2006 Herregud, for en tulling! Vær glad du er kvitt ham, det må jo være en lettelse i det lange løp.. Du trenger ikke gi ham verken delt foreldreansvar eller foreldreomsorg, bare la være å undertegne på de papirene. Vet ikke helt hvordan det foregår nå, men før i tiden fikk man disse papirene til undertegning på barsel. Før måtte man undertegne så fremt man ikke var gift, i dag tror jeg gifte og samboende har samme rettigheter. Bor dere hver for seg må du altså undertegne på disse papirene for at han skal få rettighetene. Og det er HELT opp til deg å signere dem. Selvsagt må du oppgi ham som far. Dersom han var så imot å bli pappa igjen burde han tenkt på det "litt" tidligere...! Du har krav på bidrag, ikke la ham slippe unna det. Så fremt han har oppholdstillatelse her i landet, vil jeg tro at de samme reglene gjelder for ham som for alle andre menn. Du kan få bidragsforskudd (for tiden ca 1200 kroner), slik at du er berget dersom han nekter å betale bedrag. Men, gjelden hans vil etterhvert bli så stor at han blir trukket direkte i lønn via arbeidsgiver.. Dette ble kanskje litt rotete, men håper du fikk med deg hovedessensen. Ta kontakt med trygdekontoret der du bor, så får du garantert svar på det du måtte lure på. Lykke til videre, håper alt ordner seg! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5138573-er-s%C3%A5-usikker-p%C3%A5-hva-jeg-gj%C3%B8r-med-barnefar/#findComment-5138805
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2006 #3 Del Skrevet 23. mai 2006 Du kan jo gå inn på skravlesiden på far eller ikke....Der er det ganske mange svar nå,og di fleste svarer:skriv han opp!!Han må ta ansvar han også..Hvordan det er med penger og det vet jeg ikke,men du kan ringe trygdekontoret å høre der! Og glem ikke amathea!!!Der er dem helt fantastiske:-) Lykke til,det ordner seg:-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5138573-er-s%C3%A5-usikker-p%C3%A5-hva-jeg-gj%C3%B8r-med-barnefar/#findComment-5138837
=Mina min og mej= Skrevet 23. mai 2006 #4 Del Skrevet 23. mai 2006 Hei hei:) Jeg kan desverre ikke komme med noe fasit svar til deg om dette som du sikkert ønsker. Men jeg vil råde deg til å ta kontakt med trygdekontoret for å få en time der hos en person som har med stønadsordninger for enslige forsørgere å gjøre. Her kan du få informasjon om lovverket rundt dette når det gjelder utenlandske statsborgere og barnebidrag. Synes personlig det høres rart ut at du ikke får noe hvis han ikke bor i Norge. Kanskje du kan få minstesatsen? jeg vet ikke helt jeg. Når det kommer til det at han sier at han ikke vil vedkjenne seg farskapet osv kan man jo kreve farskapstest/blodprøve/DNA. Og det at han sier du ikke har lov til å oppgi han som far er jo bare bull. Mener du og vet du at han er den eneste mulige er det klart at du skal oppgi hans navn. Jeg har bare (desverre) navn og fødselsdato på mitt barns far som er oppgitt, og regner med at dette er nok. Er ikke i samme situasjon som deg, men det med å oppgi far når du drar til legen første gang skal du bare gjøre. For min del følte jeg at det kom til å bli veldg ubehagelig, men det ble det ikke. Di er som regel opptatt av at du har det bra, før di begynner å mase om faren til barnet og forhold rundt dette:) Håper noe av dette kan hjelpe.. Lykke til Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5138573-er-s%C3%A5-usikker-p%C3%A5-hva-jeg-gj%C3%B8r-med-barnefar/#findComment-5138865
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå