Gå til innhold

Er det egentlig mulig å "gå tom" for morsmelk??

Anbefalte innlegg

Jeg må bare spørre dere med peilig her!

Jeg har aldri skjønt de som sier at de blir "tomme for melk" eller at babyen tømmer puppen..

Jeg fullammet til 7,5 mnd. (ville ikke ha fast føde før) og ammer enda (baby på 14 mnd.) mye etter hvert "vanlig mat"-måltid.

Jeg har hele tiden kun måtte gi fra èn pupp om gangen, og selv om jeg har små pupper og kanskje kan ha virket "tom" før hun begynner å drikke så flommer det over av melk. Hun kan drikke den tom, men fortsetter å suge og så kommer det mere melk.. Og hun drikker da fra en pupp til hun er mett.

Er det ikke egentlig slik at man hele tiden produserer melk slik at man egentlig alltid har melk til barnet og aldri kan "gå tom"?!

Henger dette kanskje sammen med at noen babyer er flinke til å fortsette å suge til det kommer mere, mens noen ikke vil det og skriker fordi det virker tomt? Eller kanskje stress fra morens side som påvirker produksjonen?

Selv har jeg både vært stresset, lei meg og ikke spist på noen dager, men alikevel flommer melken over... Kanskje bare heldig?!

Kanskje noen bare har unevnlig mye melk....?!

Jeg lurer fælt på dette jeg, og håper noen kloke hoder kan svare meg!

Jeg synes det er et litt tåpelig spm. å plage Ammehjelpens dyrebare tid med!

- Og for all del, dette er IKKE ment for å rakke ned på dere med lite melk altså! For all del.. Men jeg bare lurer på hvordan alt henger sammen, og mens alle andre rundt meg klager over lite produksjon så renner mine små B'er over av melk!

Fortsetter under...

Du har så rett så rett;)

Det produseres melk i brystet hele tiden, også mens man ammer så derfor vil det aldri bli helt tomt.

Noen babyer suger selv om det ikke flommer over av melk mens andre ikke gidder mer når det ikke kommer fort nok.

Hilsen ammehjelpen ;)

Jeg går aldri tom for melk jeg heller, og har også passe små bryster. Gutten min blir utålmodig og spreller og drar i puppen når melka renner sakte, så da tar jeg han opp for en rap, og gjerne et bleieskift (pleier å gå rett igjennom når jeg legger han til puppen) før jeg legger han til igjen. og da flommer melka som om det skulle vært overfyllt igjen!

Kanskje vi bare er heldige? =)

Nei, man går ikke tom da det produseres melk hele tiden.. MEN!! Det produseres ikke melk fort nok for at babyen kan ligge å suge i evigheter. Det er jo noe som heter formelk og bakmelk.. Formelken er den melken babyen får i seg når den begynner å suge på brystet mens bakmelk er melken babyen får i seg på slutten av måltidet.. Denne melken er mettende fordi den er mer feit og næringsrik. At babyen suger etter at h*n har fått i seg bakmelken er vel mest for kosen sin del, for da er brystet "tomt".

Virker ikke babyen tilfredstilt etter å ha diet etter kun ett bryst, er det bare å skifte til det andre..

For noen babyer holder det med et bryst av gangen, mens andre vil ha mer.. Noen vil ha mer i perioder....

Min baby har det sånn i perioder. Når hun får suge fra begge brystene går det mye lengre tid mellom hver gang jeg ammer, derfor "tilbyr" jeg henne alltid et bryst til for å sjekke om hun vil ha mer (etter at jeg event. har skiftet på henne). Dette fordi jeg skal slippe å amme igjen etter kort tid. Hun suger gjerne mer etter at brystet er "tomt", men det er bare for kos;)

Det tar fire timer før brystet er fyllt opp igjen, så det går for seint for at babyen kan få i seg noe særlig.. Selv om man alltid kan knipe ut mer melk etter at brystet er "tomt", så er det likevel ikke like mye som babyen egentlig skal ha i seg.

Hilsen ei som har lest x antall bøker om amming, he he

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...