Gå til innhold

Var på helsestasjonen i dag

Anbefalte innlegg

Der var det to mørkhudede mødre med hvert sitt barn på rett under 5 mnd. Den ene satt barnet på gulvet, og ungen satt der, som en potetsekk (en 5 mnd gammel baby er jo ikke sterk nok til å sitte), mens mammaen gikk å satt seg i sofaen(satt iallefall 5 min). Babyen var såpass kompakt at jeg tror det var derfor den ikke tippet over. Litt etterpå satt den andre mammaen også babyen opp i sittende stilling(men hun satt der sammen med babyen), hun spurte meg om min baby (6,5 mnd) kunnes sitte, noe hun selvfølgelig ikke kan.

Er det noen som vet noe om ryggene til folk i andre deler av verden? er dette vanlig i sydligere strøk? å sette babyer opp å "trene" på å sitte før de kan det selv?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5137194-var-p%C3%A5-helsestasjonen-i-dag/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

eldste min satt lenge før han var 6 måneder. var liten i et annet land. der var man ikke så hysteriske som her.. min lille ønsker mest å sitte eller stå med støtte. har mitt svare strev med å få han til å ligge da han ikke er "gammel nok" til dette. eldsten krøp tidlig han. og gikk da han var 15 måneder.....

bare hyggelig...alle vet da at p.g.a. at babyen ikke er sterk nok i rygg å nakke så skal den ikke settes opp før den setter seg selv...pluss at mange av de som blir satt opp kryper ikke, og greier heller ikke å sette seg opp selv før de er mye eldre enn et år...det er da ikke heldig...

Nei, han setter seg ikke opp helt selv, men får han lov til å holde i en finger kommer han seg fint opp. Har latt alle mine sitte selv når de har greid det og alle har vært tidlig ute med både å krabbe og å gå. Alle 7 som er så store har gått skikkelig før de var 10 mnd og 2 av dem gikk skikkelig før de var 9 mnd. Minsten(som nevnt 6 mnd og 1 uke) greier å reise seg selv nå om han har noe egnet å holde i og prøver seg på å gå når han står og holder i noe.

Jeg har null tro på at en unge som sitter stødig og smiler og ler og protesterer heftig på å bli lagt ned tar noen som helst skade av å sitte.

Annonse

Når du sier det så klarer hun faktisk å sette seg opp når hun er i vognen eller i sofaen om hun har noe å dra seg opp i. Men ikke når hun er på gulvet.

Dine var veldig tidlige ute. Tror nok ikke min kommer til å gå så tidlig. Men det har ingen hast. Gøy å følge med på alt det nye som skjer hele tiden.

I vognen har han satt seg opp selv _lenge_. Og overalt ellers hvor han rekker tak i noe som han kan dra seg opp etter. Ja, alle har vært tidlig ute. Derfor synes jeg det blir så snevert å si at en på 6,5 mnd _selvfølgelig_ ikke kan sitte selv. Barn er forskjellige.

Fordi hun lot han sitte bare når han selv ville og koste seg med det? Beklager å måtte si det, men tviler på at den typen sitting medfører noen fare og behov for fysioterapi. Til og med leger jeg har pratet med har sagt at sitting på barnets premisser er helt ok. Barn sier fort i fra om de har det ubehagelig.

Syns det var litt tidlig å sette opp babyen ja.

Jenta mi begynte å sette seg opp selv da hun var 7mnd.

Er ikke bra for de små ryggene å sitte selv før de er sterke nok til å greie det selv.

Tror nok ikke det har noe med at de er mørkhudede. Er nok like mange nordmenn som gjør det samme.

Det er mye vanligere å sette opp i andre land!!! Du skal ikke langt bort fra Norge, før du vil oppleve at ungene settes opp allerede ved 3 mnd alder!! Har jeg sett mye av..Har venner som bor i utlandet, og har reist en god del.

Det er ikke heldig for ryggen, man kan får skader som følger en hele livet.

For å avklare noe av debatten her.....

En skal og BØR ikke sette ungene opp før de kan sitte seg selv opp. Å sette seg selv opp betyr IKKE at de klarer å dra seg opp etter ting mens de sitter i vognen osv. Det betyr at de kan ligge på gulvet og snu seg slik at de sitter på rumpa UTEN hjelp av mamma eller ting og tang. Først da kan en si at ungen SETTER SEG OPP SELV.

Min jente var 5 mnd. da hun dro seg opp i sittende når hun lå i vogna....men også når hun lå i sofaen og det var tin gog dra seg opp etter... men jeg sier da ikke at hun kan SETTE seg opp SELV for det. Jeg prøver å legge henne ned igjen, iallefall at hun ikke sitter helt opp ned på rumpa.

Babyer skal altså klare å sette seg selv opp på stumpen uten hjelp, og hjelpemidler... først da kan en si at ungen sitter selv.

Storebroren til jenta mi satte seg selv opp på rumpa 8 mnd. gammel, og da var han tidlig ute. Lot ALDRI han sitte selv før det. Lillesøsteren hans driver og "jobber" med saken ser jeg thi hi...hun er 7,5 mnd.

Men å sitte selv på gulvet 6 mnd. gammel... Det er noe dere mammaer ikke bør ØVE ungene deres til. Motorikken skal komme naturlig, ingen øvin gpå ditt og datt.

Stakkars ryggene til disse små sier nå bare jeg....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...