jente+jente Skrevet 23. mai 2006 #1 Del Skrevet 23. mai 2006 Naa har jeg ogsaa tatt fv proeven, og vil gjerne dele min opplevelse med dere. Vi var lenge i tvil om vi skulle ta fv proeven pga frykt for abort, men etter at blodproever kom tilbake med oekt risiko for Downs og trisomie 18 var valget enkelt. Paa forhaand hadde vi hoert at risiko for abort var 1/200, men da vi kom til legen sa de at risikoen var kun 1/700 naar det var spesialister som tok proeven!!! :-) Man sier at risikoen er 1/200 fordi det er mange leger som kun utfoerer denne proeven i ny og ne, og de har dermed liten erfaring (dvs hoeyere risiko). I Norge vil jeg tro de fleste legene som tar fv proeven regnes som spesialister (jeg bor i USA).... Andre gode nyheter: Vi var spesielt bekymret for trisomie 18, pga tilbakemelding fra blodproevene. Men legen foretok en grundig UL foer fv proeven (dette er vel vanlig i Norge ogsaa?), og forklarte at trisomie 13 og 18 ville man ofte oppdage paa UL (tegn som lite foster, hjertefeil, manglende hjerne, osv). Hos oss var alt fint, saa selv om vi maa vente to uker paa resultatene foeler vi oss naa mer avslappet enn foer UL / fv proeven. Og til slutt.... de fleste skriver at fv proeven er ubehagelig. Jeg synes ikke det var ubehagelig, men derimot var det vondt!! Heldigvis gikk det noksaa fort (selv om det foeltes som tiden stod stille)....og det er ingenting aa grue seg til (vondt, men ikke SAAAA vondt!) lykkeliten Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5136316-gode-nyheter-til-dere-som-lurer-paa-fv-proeven-samme-som-paa-gravid-i-moden-alder/
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2006 #2 Del Skrevet 7. juni 2006 Tenkte jeg skulle dele min opplevelse av fv-prøve med dere som kan være interessert: Så var dagen i Trondheim overstått! Nå venter det “bare” ei ukes uutholdelig spenning mens vi venter for å se om alt gikk greit eller om fv-prøven resulterer i noen komplikasjoner. Jeg trodde at eventuelle komplikasjoner skulle melde seg I løpet av et døgn etter proven, men fikk avkreftet dette under den lange og meget grundige UL-undersøkelsen i forkant av selve proven. Staben på St. Olavs var meget proff. Først var det som sagt UL. Det ble brukt 40 minutter bare på det. Da fikk vi spørre så mye vi ville. Alle organer og skjelettet til nurket ble grundig målt og sjekket. Jo mer jeg så på skjermen og jo mer legen kunngjorde at alt så helt normalt ut, jo mer jeg hadde lyst til å avlyse hele proven. Men så spurte jeg rett ut om vi hadde grunn til å føle oss helt trygge på at barnet var friskt. Og selvfølgelig var svaret nei. Jeg visst jo det men tålte å høre nok en gang at det finnes en hel rekke alvorlige kromosomfeil som UL gir ingen indikasjon på. Vi valgte å gå videre. Så til selve proven: Først tok en norsk lege oss imot og prøvde å berolige meg om at komplikasjoner/abort fra proven forekommer meget, meget sjelden. Så kom den tyske spesialisten som skulle utføre proven. Hun var profesjonell men veldig kald – ikke noe smil å spore der nei! For a være helt ærlig market jeg nesten ikke når nålen gikk gjennom. Fikk beskjed om å vente en halvtime før vi dro fra sykehuset. Følte meg egentlig helt normal og har følt meg normal siden. Ingen kramper, ingen blødninger ingen murringer. Jeg tolker dette som et godt tegn men er utrolig spent og nervøs. Lykke til til alle dere flotte damer! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5136316-gode-nyheter-til-dere-som-lurer-paa-fv-proeven-samme-som-paa-gravid-i-moden-alder/#findComment-5282117
jente+jente Skrevet 7. juni 2006 Forfatter #3 Del Skrevet 7. juni 2006 Jeg tror jeg kjente smerter fra naalen siden den ble stukket inn rett ved siden av et 18 mnd gammelt keisersnitt hvor nervene ikke er helt tilbake til det normale..... Men det er ingenting aa grue seg til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5136316-gode-nyheter-til-dere-som-lurer-paa-fv-proeven-samme-som-paa-gravid-i-moden-alder/#findComment-5285582
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå