jente+jente Skrevet 23. mai 2006 #1 Del Skrevet 23. mai 2006 Jeg forstaar at blodproeve kan gi en indikasjon om Downs syndrom, trisomie 18 og aapen neural tube (hva heter det pa norsk???), men hvordan fungerer det? Noe fra fosteret blander seg i moren sitt blod, og det er mengdene av dette man tester. Men hvorfor er det slik at blodproever ofte slaar ut falskt positiv? Blodproeven kan f.eks vise at man har en veldig stor risiko for Downs, og saa viser det seg at alt er ok. Hvis alt er ok, hvorfor har moren likevel denne oekt verdien av dette stoffet i seg? (Jeg vet at man opererer med en cut-off verdi, og for aa vaere paa den sikre siden vil tvilstilfeller slaa ut som positive. Det er ikke saa mye dete jeg proever aa forstaa, men hvorfor verdiene i blodet oeker....) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5136080-kan-noen-forklare-meg-blodproevene/
murre-64 Skrevet 24. mai 2006 #2 Del Skrevet 24. mai 2006 Hei Jeg har også lurt på dette, hvordan en blodprøve av meg kan si noe om fosterets kromosomer. Slik forklarte legen det. I min blodprøve ser de på nivåer av graviditetshormoner. Nivåer av disse hormonenen har de gjennom forskning sett på i sammenheng med barn som er født med kromosomavvik (trisomi 13,18, 21). Dvs det er gjort korrelasjonsstudier og ut fra disse dataene har de satt opp tabeller som legen ser på og bedømmer "min" risiko. (det er kun mitt blod og ikke noe fra fosteret). Hvorfor de "ofte" finner positivt for downs og det allikevel ikke er det vet jeg ikke (mulig at det er lagt inn en slik god sikkerhetsmargin i tabellene) Slik jeg skjønte det er det "normale" graviditetshormoner som de ser på (som man ikke har ellers) . Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5136080-kan-noen-forklare-meg-blodproevene/#findComment-5140482
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå