Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

etter 3 mnd med kolikk har han vært vant til å sovne mens han blir bysset, eller med puppen..

Jeg ønsker å få han til å sove av seg selv.. ikke så lett..

Lar han syte litt i sengen, men klarer ikke (og føler ikke for) å la han grine... men det skjer hver gang at han begynner å hyl skrike, så tårene triller og han blir helt rød i fjeset.. men i det jeg tar han opp får jeg gjerne et smil..

=/

Hva skal jeg gjøre??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

er nok ingen vei utenom enn å la han ligge å grine litt. som du sier smiler han jo når han blir tatt opp! da er det jo ingenting i veien med han... har du prøvd en kosebamse i senga? Jenta mi har en bamse hun koser med, fikk den da vi begynte med rutiner. Hun var litt eldre, ca 5- 6 mnd, men nå sover hun fra 19-07 i strekk. Og man må holde ut og lære de hvordan det er å sovne av seg selv...

lykke til! er jo ikke sikkert det var mye til hjelp, men bare noen tanker fra meg da : )

Skrevet

Kjenner til problemet. Min sønn hadde også kolikk og ble raskt vant med bysssing som innsøvning. Hjertet mitt smeltet når jeg prøvde å slutte med det, og gutten gråt så sårt- enden på visa var at jeg tok han opp hver kveld.

DEN STØRSTE FEILEN MAN KAN GJØRE. Det går greit å vugge en liten baby, men når han ble 1år og 10kg var det fryktelig tungt. Det er helt naturlig at barn skal gråte. Det er slik de finner søvnen. Det å slutte å bysse en 1-åring er ingen spøk. De hyler og hopper i sengen - dessuten tar avvenningsfasen dobbelt så lang tid.

Mitt råd er å la han gråte 10min før du tar han opp. Du hjelper han ikke med å ta han opp før.

Skrevet

Glemte jo å skrive at han var blitt 4 mnd no ja..

=) jo, har prøvd kosebamse.. men hjelper ikke så mye nei..

=( men takk for tips alikevel..

noe er bedre en ingen ting =)

Skrevet

ok, får bare prøve å la han grine litt gjerne og se hva som skjer..

Nei, er det jeg ikke vil, altså oppleve det du gjør..(gjorde)

Han er jo allerede 7 kg, så tungt nok for en med ødelagt rygg

Skrevet

bruker han smokk? hvis ikke, hvorfor ikke? de fleste jeg leser om som sliter med soving har babyer som ikke bruker smokk, men det hadde ikke vi greid oss uten! han her hadde kolikk til han var 4 mnd og ble også vant til masse bæring, byssing og å ammes i søvn. siden han fikk puppenekt da han var 2 mnd, ble det gradvis mer flaskemating og da ble alt myyyye bedre. første kvelden jeg ga han flaske i stedet for pupp la jeg han bare rett i senga si (i våken tilstand) når han ikke ville ha mer, ga han smokken, nynnet litt og gikk ut. gikk inn et par ganger til da han småsutret litt, ga han smokken og til slutt sov han. det gikk altså fra å ta 2-3 timer til bare en halvtime på første forsøk!

Skrevet

Vi driver og innfører ordentlige rutiner igjen etter at det sklidde ut en periode.

Det som har funket på vesla vår på 6,5 mnd er å ha helt faste rutiner på kvelden. Vi er ikke helt i boks ennå, i kveld tok det en halv time fra vi gikk inn på soverommet og ammet til hun sovnet.

Ammer, legger henne over i sengen hennes med smokken, synger og holder hånda over ansiktet hennes, sier godt natt og går ut. Er hun ikke trøtt nok reiser hun seg og står og skravler/surver litt. Er hun trøtt kan det hende det blir litt surving/gråt. Lar det gå ca tre minutter med gråt før jeg går inn. Synger litt, stryker på panna til hun nesten sovner.

Hun har vært veldig avhengig av at noen stryker henne på panna til hun sovner, men nå driver vi å innfører kosebamse som hun holder over ansiktet. Prøver å huske og ha den i mellom meg og henne når vi ammer for siste gang på kvelden. Og hun får den bare i senga.

Men jeg er ingen ekspert! Sliter litt selv vi, men nå offrer vi alt sosialt liv på kvelden for å få til dette med legging og få faste rutiner.

Lykke til, håper at noe av dette kan være til hjelp for deg!

Skrevet

Du sier at han ikke roer seg med kosebamse.

Dere har ikke noe annet som er personlig for han da? Vår gutt på seks måneder sover med tutt og koseklut:) Begynte med koseklut da han var ca 4 mnd, og jammen roet han seg fort når han fikk den. Dere får prøve dere frem med forskjellige ting dere tror han kan ha et godt "forhold" til.

Lykke til

Skrevet

Har prøvd bamse., kose klut, sjal, genseren min,

tutten tar han ikke =(

se innlegg på skravlesiden..

når han tar smokken (de FÅ gangene,) da sovner han fort, men våkner når han mister den

Skrevet

Vi har en baby som generelt har vært lett å legge, men de siste ukene har det vært mye tull. Kommer nok av at hun er eldre (7 mnd) og mere bevisst. Jeg leste at det er viktig med faste rutiner, så hun skjønner at hun skal legge seg. Så vi prøver på det. Så når jeg legger henne får hun smukken, en bamse og en leke eller to. Så stryker jeg henne, sier god natt, og går ut. Leste også at når hun gråter skal jeg gå inn, vise at jeg er der og at hun ikke er overlatt til seg selv. Roer henne og går ut igjen så hun ikke skal sovne av at jeg stryker henne over hodet el.l. Så fort hun gråter går jeg inn igjen og gjentar prosedyren. Altså jeg lar henne ikke ligge å gråte, for da blir hun bare helt hysterisk. Det har blitt mye inn og ut, men de siste dagene synes jeg det har gått bedre. Det kan være tilfeldig, men det ser ut som det funker her i alle fall.

Lykke til!

Skrevet

Vi har laget en leggerutine som varer ca 15-20 minutter. Lillegull sovner selv kl. 19.00 uten grining 9 av 10 kvelder. det tok3-4 kvelder å innføre rutinen.

Først skifter vi bleie, vasker hender og ansikt, mens vi synger og leker litt (samme sanger hver kveld). så går vi inn på soverommet, koser litt, demper lyset, og synger om 11 små trollunger.

Så får han pupp, (mens jeg fortsetter å synge oajajajaboff), blir lagt i senga si. Vi sitter å synger for han til han er rolig.

Det erblitt en skikkelig kosestund, og når han hører oajajajaboff ler han og gjesper... Bruker den sangen når jeg skal ha han til å sove på dagen også

dette funker kjempebra for oss.

Lykke til

Skrevet

Takk, skal heller prøve det enn grining ja..

Takk for alle svar =)

Skrevet

tror det er kjempeviktig å gjøre de samme tingene hver kveld ja.. hvis du tar han opp, legg han ned igjen og gjenta tingene. syng den samme sangen hver gang han skal sove, legg den samme bamsen ved siden av osv...

det går seg til etterhvert, tror meg. vi måtte faktisk lukke døren helt igjen da roet hun seg mye bedre på kvelden. så hun sover med rullegardin og døren igjen hele kvelden. åpner døren litt på gløtt når vi legger oss for natta.

Skrevet

har svart på innlegget på skravlesiden ang. smokk. ser du har prøvd en del typer og han helst vil ha hele hånda si. har du prøvd en skikkelig stor smokk? bare en tanke som falt meg inn... siden det virker som han vil ha noe større å sutte på

Skrevet

Vi hadde det på samme måte, med kolikk i 3 mndr. Vil varmt anbefale boka "the no-cry sleep solution" av Elisabeth Pantley. Den benytter seg av de samme læringsprinsippene i skrikemetoden, bare på en heeelt annen måte. Her er prinsippet at barnet ikke skal skrike, men skal kjenne tryggheten i å bli tatt opp. Fremgangsmåten finner dere i boka, det fungerte meget bra her! Dessuten varer den "evig" i stedet for skrikemetoden som ofte må tas igjen og igjen etter sykdom osv. Faktisk er det flere og flere fagfolk som går imot skrikemetoden da den er helt uforenlig med moderne spedbarnspsykologi. Lykke til!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...