Gå til innhold

April: Salt i maten?

ApriIbaby

Anbefalte innlegg

Når kan de små få mat med vanlig saltinnhold? Når kan de spise den middagen vi spiser uten at deres mat er spesielt saltfattig (eller ik...)? Hvor lenge gjelder disse forsiktighetsreglene i fht salt? Vet jo at salt ikke er så veldig sunt,da....men jeg snakker om et normalt saltforbruk... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

vet ikke hva som er 'lov' jeg da, men her får matilde det vi spiser til middag for tida. tilsetter ikke salt når jeg koker pasta (det er jo egentlig 'teit' for det er jo minimal mengde) men hun får pølser og ferdigfiskegrateng og sånn... men kanskje ikke den mest krydra pizzaen liksom.. og så veier jeg opp med å lage grønnsaker til alt (noe jeg har vært elendig på før jeg ble mamma)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det lurer jeg også litt på. Men dere som gir samme middag som dere spiser...moser dere maten enda eller spiser de den slik den er??? Her nekter hun å spise mat med biter i, så her går det i 6 mnd glass enda....til nød 8 mnd. Så her må jeg bruke stavmikseren for at hun skal spise maten....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I heftet " Mat for spedbarn" som vi fikk utdelt på helsestasjonen da barna var nyfødte, står det at man skal være forsiktig med salt til barnet er ca 1 år. Det henger delvis sammen med at spedbarn har begrenset evne til å skille ut overskudd av salt og at salt generelt ikke bør inntas i for store mengder (vi spiser jo altfor mye salt i samfunnet generelt).

Her i gården får lillegutt akkurat samme mat som vi. Jeg pleier ikke å tilsette salt når jeg lager mat, men setter heller saltbøsse på bordet for de som vi ha det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi krakker lillegutts middag med gaffel eller bruker stavmikser. Hvis bitene er for store, spytter han dem ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

moser ikke (da klarer hun jo ikke spise den selv og det er et must for tiden - jadda her tar måltidene lang tid!), men deler i små nok biter til at hun ikke får angst av å putte dem i munnen. og hvis det er kjøtt så deler jeg det i enda litt mindre biter (seigere liksom).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her spiser mirja akkurat det samme som oss. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LillePia spiser det me spiser - men eg har litt mindre salt i enn før - men det er blitt vane å ha mindre salt i enn før, er bare blitt sånn. Gjør ikke meg noe om det er mindre salt i maten og dei andre klagre heller ikke så da går det bra slikt for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...