Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hørt dette begrepet ofte. Hva er det egentlig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å la barnet "lære" å finne søvnen selv ved å la den skrike så fælt at den sovner av utmattelse.....

he he, er litt imot den metoden som du skjønner....

Skrevet

Kort fortalt er det en metode for å få barnet til å sove om natten uten hjelp fra foreldrene (hjelp er f.eks. byssing, stryking/kosing, synging, vugging osv til barnet er falt i søvn). Barnet må finne søvnen selv, og vil da gjerne skrike en stund før det sovner. poenget er at man ikke tar barnet opp og trøster det. Det skriker rett og slett til det sovner. Dette gjentar seg så mange dager det tar før barnet har akseptert å sovne selv. Ofte kalles det en tredagerskur, fordi det tar tre dager. Men det er individuelt hvor mange dager det tar. Variasjoner over metoden er å bruke stoppeklokke (la det først gå ett minutt før man går inn, så tre minutter, så fem minutter osv.), og det anbefales å innføre soverutiner (bad, godnattsang osv) som barnet kan kjenne igjen slik at barnet forstår at nå er det snart på tide å sove.

I teorien skal det også bli lettere å slutte med natmåltider på denne måten. Barnet vil kunne finne søvnen selv også etter hver oppvåkning, og trenger ikke ammes i søvn eller annen hjelp fra foreldrene. En del bøker, f.eks. den amerikanske sleep sense boka, anbefaler en skrikekur (selv om det kalles noe annet) fra 3-mnd. Det blir ikke anbefalt i Norge å kjøre skrikemetoden før etter 6 mnd. Bla.(men ikke kun derfor) fordi man helst bør amme minst en gang pr natt for å opprettholde melkeproduksjonen hvis man fullammer.

Personlig kommer jeg til å forsøke det meste annet for å få orden på nattesøvnen før jeg kjører noen skrikemetode. Jeg tror hjertet mitt vil briste lenge før hun sovner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...