Gå til innhold

Til dere som har begynt med å gi grøt til 4 mnd gamle barn! Lurer på ......

Anbefalte innlegg

om hvor mye av gangen, hvor ofte og når tid på dagen dere gir dem grøt? Og eventuelt hvilken grøt dere gir?

Lille poden min på 3 1/2 mnd blir aldri mett og jeg full ammer. På dagen går det stort sett greit men om natta våkner han 2-3 ganger for å få mat og det orker jeg ikke lenger. Vil at han skal sove noe lenger og amme han kun 1 gang om natten.

Hs sa at jeg kan begynne med å gi han tynn grøt men vet ikke helt HVOR MYE og NÅR på dagen bør jeg gi. Og evt. hvilken grøt.

Hadde vært veldig fint om dere kunne hjelpe meg med å komme i gang.

Takk for råd på forhånd ;)

Fortsetter under...

Start med en par teskjeer på kvelden du, skal se at han sover mye bedre om natta!

Så kan du etterhvert begynne med full posjon.. Nå når min er 5 mnd får han morgen og kveld, men i starten var det bare om kvelden!

Lykke til!!

Ikke forvent at babyen sover bedre om natta selv om du begynner med grøt. Noen gjør det- andre ikke..

Sønnen min sov ikke særlig bedre om natta til tross for kveldsgrøt.

Han sov ikke rundt natta før han fikk 4 måltider fast føde + masse pupp.. (tror han var 6-7 mnd)..

Ta det heller som en bonus...

Heia.

Vi begynte m maisgrøt på morran/formiddag bare sånn at vi fikk se hvordan han taklet maten i løpet av dagen. Ikke lurt å begynne på kvelden. Men så fort vi så at magen ikke gjorde vondt eller andre reaksjoner så økte vi litt hver dag, og etter noen dager fikk han grøt til kvelds. Vi startet med par små teskjeer og økte m ca 2 om dagen.

Håper dette hjalp litt....

Annonse

Ikke ta det ille opp. Du gjør som du velger å gjøre men..

Jeg synes egentlig ikke du skal begynne med grøt ennå jeg. Det er da normalt å amme 2 til 3 ganger om natten med en på 3, 5 mnd? Barnet mitt er snart 6 mnd og jeg ammer 2 ganger om natten. Har nettopp begynt med grøt nå.

Rundt 3, 5 mnd er det ofte økedøgn og nattamming er derfor viktig. Morsmelk er det beste fram til 6 mnd. Prøv å hold ut litt til :) Og i alle fall ikke start med smaksprøver før han er bikket 4 mnd! 4 mnd er tidligst man bør begynne.

Lykke til!

jeg startet med ett par t-skjeer om kvelden (etter mm) og økte gradvis i tykkelse og mengde. etter ett par uker var vi oppe i en hel porsjon. Jeg måtte begynne med grøt fordi han ikke gikk tilstrekkelig opp i vekt og dette har bedret seg mye siden vi begynte for 3 uker siden. Han sovner også raskere og bedre på kvelden, men våkner fortsatt kl 21.30 , 00.30, 04.00 og 07.00. Da er han sulten og spiser som om han ikke har fått mat på timevis....

Vi begynte å med grøt når gutten var 3mnd og 20 dager.. Han begynt eå vokne 3 ganger om natta mt en gang før så han var tydelig mer sulten.. Vi begynte med mais grøt fra nestle. Blanda en tskje pulver med mme så den ble sånn passe tjukk.. litt lurt å ha den litt tynn i begynnelsen men sånn at du får den på skjeea og at den ikke renner.. Vi ga han litt på dagen først i noen dager for å se om han tålte det. Hadde ikke lyst på en skriker unge på kvelden hvis det viste seg at han ikke hadde tålt det.. Så etter det begynte vi å gi på kvelden før kveldsstellet. Lagde en halv av den fulle posjonen så fikk han det han ville ha.. Sov faktisk over første natta men har bare gjort det en gang da.. men sover lenger og trenger bare melk en gang og det er godt!!

Jeg er helt enig med deg. Det er jo bare en liten baby!!! Det er da ikke noe rart at de blir sulten en gang eller tre i løpet av natten. Har nettopp hatt nattavvenning på min og han er 9,5 mnd.

Han har spist grøt og annen barnemat fra han var drøye seks mnd men nattesøvnen ble ikke noe bedre av den grunn.

Jeg ville ventet til han var minst 4mnd, nærmere 5mnd. Kan ikke skjønne helsesøster har sagt du kan begynne med grøt. Du burde tenke på lille gutten din og hans fordøelsesystem!!! Og når du får barn må du nesten regne med å stå opp noen ganger om natten. Jeg ville da heller gitt litt erstatning til han hvis du tror han ikke blir mett. Du er også sikkert inne i en periode hvor han vokser mye, pleier å være rundt 4mnd. Min spiste som en helt i 1mnd. Og du må ikke regne med at han vil sove hele natten bare pga av du gir han grøt.

eh...jeg tror at noen av dere misforstår meg nå!

grunnen til at jeg spør om å gi grøt er ikke bare fordi jeg ikke får sovet nok men også fordi han aldri blir nok så mett. han virker skrubbsulten for hvergang.

ser at det er mange som har forskjellige meninger, også helsesøstre. blir nesten vanskelig å velge hva man skal tro.

men da prøver jeg heller å vente litt til. får se hvordan det går....

HI

Du kjenner ditt barn best, ikke noe problem å begynne smått med litt grøt nå. Du kan evt. lage litt velling å gi på flaske.

Gjør hva du føler er best, merker fort om han får litt magevondt etter en teskje..

Noen barn trenger mer mat og krever mer mat, ikke alle barn er førnøyde med kun mm.

Prøv deg frem du, husk at du kjenner ditt barn best:-D

Lykke tilo, det kommer til å gå så fint så..

Klemmer

Annonse

Til hovedinnlegger.

Jeg er en av de anonyme som svarte deg lenger oppe (og mener du bør vente) . Hvis du fortsatt er usikker på hva du skal gjøre, så ta turen til helsestasjonen og vei gullet ditt. Hvis han ikke går tilstrekkelig opp i vekt så kan du begynne med smaksprøver. Men holder han kurven sin, så FÅR han nok melk og da er det ingen grunn til begynne med grøt.

Lykke til igjen.

Til minstemann begynte vi med grøt i 3,5 mnd alder.. bare smaksprøver.. Begynte til middag vi, slik at han fikk mens vi spiste.. Rundt 4,5 mnd alder begynte vi med det som kveldsmat, i tillegg til flaske, og hadde smaksprøver til middagen for kosens og selskapets skyld.. Når han var 6 mnd spiste han grøt/middag 3-4 ganger for dagen.. Dette har fungert kjempebra, og ungen har fått spise så mye han har ønsket, og fått flaske etter maten.. har ikke ammet siden han var 2 mnd, jeg da... men om det er amming eller flaske i tillegg har vel kke så mye å si..

Det er stor forskjell på hvor mye mat et barn trenger, og føler du at ikke barnet ditt blir mett, så skal du bare begynne med grøt nå:)

Du vil ikke prøve først med MME da?

Det er jo mildere for systemet til babyen din, og metter mer enn morsmelk.. Mange gir jo flaske med MME på kvelden for at babyene skal sove hele natten - kanskje det vil fungere slik for dere også?

En baby på 3, 5 mnd våkner for amming flere ganger på natten, det er da helt normalt!!!!! Det er sånn det er å ha baby det!!! 2-3 ganger er ikke spesielt mye, helt normalt.

Du må huske at det ikke alltid blir bedre av å begynne med grøt, mange vil fortsatt ha nattmat flere ganger!!

Jeg ville ikke begynt med grøt så tidlig om det ikke var tvingende nødvendig!

om du absolutt skal gi noe så gi han velling...tynn tynn grøt som kan drikkes fra tåteflaske..selv om d finnes mat for 4mnd gamle babyer så betyr d ikke at de skal spise det(ei i barselgruppa mi sa senest igår; jammen de selger jo mat til så små i butikken og da kan d jo ikke være farlig..sukk..)

enkelte babyer er jo mer aktiv enn andre og da trenger de ofte mer mat..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...