Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Vi var ferdig utredet for ICSI da jeg ble gravid. Mannen min har svært lav sædkvalitet og mange umodne sædceller samt at de trolig dør innen ett døgn.

Hadde rett før jeg ble gravid i 2002 hatt 2 tidlige SA og vært prøver i ca 2 år.

Nå hadde jeg en ny SA i uke 9 el. 10, etter å ha prøvd i nesten ett år.

Fikk nettopp snakke med en gyn, og det virker som om han mener vi må søke hjelp for å lykkes.

Men mannen min er ikke innstilt på assistert befruktning.

Jeg kunne tenkt meg inseminasjon, der de "vasker" sæden, men er det noe som vi kan få? Jeg har lest om det, men det virker som om det kun gjøres i forbindelse med nedregulering, hormonstuimulering ol, og da kan vi vel like gjerne ta ICSI?

Jeg er litt nybegynner her, men har et sterkt ønske om barn nr. 2.

Jeg mener dog at barnløse bør prioriteres i assistert befruktning, så det er litt etisk dilemma for meg. Samtidig som jeg tror at hele prosessen er enormt krevende, både psykisk og fysisk.

Men det er jo SA også - så..

Håper noen vet noe om dette. Jeg er forøvrig 36 år, og har vel ikke alderen på "min side".

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5134037-inseminasjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Vi var såkalt uforklarlig barnløse og fikk tilbud om inseminering (AIH) mens vi ventet på IVF. Hadde 3 negative AIH-forsøk, og ved IVF nå i april ble ingen av eggene befruktet. Mannen har vært til utrdning hos spesialtist i Oslo (dr. Purvis på Andrologisk senter) og han var ikke fornøyd med mannens sædkvalitet, selv om Riksen sa den var OK... Så nå går mannen på antibiotika og Pergo mens vi venter på ICSI i august.

Poenget med historien min er:

1) AHI er først og fremst for dem med god sædkvalitet, så jeg er usikker på om dere vil få tilbud om dette. Er ikke kvaliteten på sæden god nok vil både AIH og IVF være mislykket.

2) Hvis mannen din er skeptisk til ass. befr. synes jeg han bør oppsøke en spesialist (f.eks. Purvis) for å se om det er noe som kan gjøres for å bedre kvaliteten hans.

Lykke til!

:-)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5134037-inseminasjon/#findComment-5134923
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...