Gå til innhold

Gode nyheter til dere som lurer paa fv proeven

jente+jente

Anbefalte innlegg

Naa har jeg ogsaa tatt fv proeven, og vil gjerne dele min opplevelse med dere. Vi var lenge i tvil om vi skulle ta fv proeven pga frykt for abort, men etter at blodproever kom tilbake med oekt risiko for Downs og trisomie 18 var valget enkelt.

Paa forhaand hadde vi hoert at risiko for abort var 1/200, men da vi kom til legen sa de at risikoen var kun 1/700 naar det var spesialister som tok proeven!!! :-) Man sier at risikoen er 1/200 fordi det er mange leger som kun utfoerer denne proeven i ny og ne, og de har dermed liten erfaring (dvs hoeyere risiko). I Norge vil jeg tro de fleste legene som tar fv proeven regnes som spesialister (jeg bor i USA)....

Andre gode nyheter: Vi var spesielt bekymret for trisomie 18, pga tilbakemelding fra blodproevene. Men legen foretok en grundig UL foer fv proeven (dette er vel vanlig i Norge ogsaa?), og forklarte at trisomie 13 og 18 ville man ofte oppdage paa UL (tegn som lite foster, hjertefeil, manglende hjerne, osv). Hos oss var alt fint, saa selv om vi maa vente to uker paa resultatene foeler vi oss naa mer avslappet enn foer UL / fv proeven.

Og til slutt.... de fleste skriver at fv proeven er ubehagelig. Jeg synes ikke det var ubehagelig, men derimot var det vondt!! Heldigvis gikk det noksaa fort (selv om det foeltes som tiden stod stille)....og det er ingenting aa grue seg til (vondt, men ikke SAAAA vondt!)

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...