Gå til innhold

Det å gi bollebiter til baby

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min svigerinne stapper bollebiter i munnen på min 7mnd gamle sønn hver gang vi er der. Hun har selv 3 barn mellom 1-3år å de spiser boller hver gang vi er der å da gir hun gutten min det å.

Jeg sa ifra til henne idag når hun bare puttet en svær bit i munnen på lillegutt idag, å hun bare: herregud da ungen må jo få smake.

Å jeg sa at jeg synes bollebiter er litt skummelt for min lille gutt. Han liker ikke biter i middagen engang, bare brekker seg.

Dessuten så er jeg livredd for at han skal bli kvalt av de bollebitene.

Hun har spurt om å få passe han men jeg tør ikke rett og slett ikke.

Hvertfall når hun ikke respekterer at jeg ikke vil at han skal få bollebiter.

Må legge til at det er fordi jeg er redd han skal bli kvalt, ikke at bolle er usunt eller noe.

Er jeg hysterisk eller ikke?

Er det meninga at 7mnd gamle babyer skal greie å spise bolle?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det er ikke meninga. Har ikke opplevd noen gang at det er anbefalt boller som en del av kostholdet til en 7 mnd. gammel baby

Skrevet

Nei, jeg synes ikke du er hysterisk! Boller og annen fin gjærbakst blir jo veldig klissete og seig i munnen, så jeg hadde vært veldig forsiktig med å gi det til min baby også. Ikke for å skremme deg, men det er ikke mange månedene siden et barn på ca 1 år ble kvalt av å sette fast bolle i halsen. Hvis man absolutt skal gi, så bør det være små smule-biter er nå min mening.

Skrevet

Du er IKKE hysterisk, men må bare legge til at jenta vår spiste bollebiter da hun var 7 mnd. Men selvsagt under oppsikt, og bitene var ikke større en en lillefingernegl. For det er helt sant som alle har sagt her, bolledeig blir klissete og "fast", og kan lett sette seg i små halser dersom de ikke har oppsyn.

Men uansett tema eller ikke, så synes jeg at det alltid er lite respektløst av andre (særlig svigerfamilie, hehe!) å ikke respektere foreldrenes meninger. Det er tross alt DITT barn, og du bestemmer. Men dessverre er det ikke alltid så lett å sette dette ut i praksis...

Klem fra

Skrevet

Hvetebakst til små unger er livsfarlig!! Kan kveles.

Skrevet

Du er virkelig ikke hysterisk!

Det er en kjent sak at små barn gjærne samler bolledeigen opp i ganen og så plutselig lossner den og en svært bit tepper til halsen. lell om man bare gir små, små biter kan de lagres i ganen for at til slutt bli s åstor at det blir farlig. jeg ville ikke gitt bolle til så små babyer.

Skrevet

hadde aldri latt noen så uansvarlige passe mitt barn. lar heller ikke noen som behandler mine grenser i forhold til mitt barn passe han

hvorfor mååååååååå de få smake på ting som er usundt (for ikke å si farlig sånn som med bolle deig) er det noen som helst grunn til at de skal smake på is og sjokolade og bringebær saus? hvorfor er det så viktig da?

Skrevet

min sønn fikk både brødskive og bolle biter da han var 7mnd.så lenge det er den myke delen og bitene er passe store så smuldrer de nesten opp i munnen.

Skrevet

det er jo litt annerledes når du faktisk er mamman og bestemmer at dete vil du at barnet ditt skal spise fordi om det er forbundet med en viss risko, det er jo din jobb å introdusere barnet til ulike typer mat.

men hvete er jo ikke bra for barna, det er stoffene i hvete som ikke er bra for små mager, det anbefales å bruke, havre og ris til grøt for eksempel.

hvorfor skal en absolut bruke disse tingene som ikke er bra. en venninne av oss stappet en finger duppet i bringebær saus i munnen på nevøen min.

hva er poenget? hvorfor bryte alle disse retningslinjene, det er jo helt poengløst.

Skrevet

Takk for svar alle sammen. Godt at jeg ikke trenger å føle meg hysterisk. Har hørt noe om at bolle ikke akkurat løser seg bra i munnen så nå fikk jeg bekreftet dette fra flere her å det er bra.

Hadde aldri tilgitt meg selv om det skulle gått galt. Hadde hun gitt han bittebittesmå biter så hadde jeg ikke reagert så mye som jeg har gjort. Men dette er ganske store biter. Biter som han kan holde i hånden selv.

Nei huff, gjør hun dette igjen kommer jeg nok til å si fra ganske hardt.

H.I

Skrevet

Åhh...jeg blir så sinnsykt provosert av dem som absolutt og til enhver anledning skal stappe noe i sønnen min sin munn også. "Stakkar, han må jo få smake". Stakkar???? Han vet ikke hva bolle er engang, hvorfor er det synd i han da? Den dagen de kommer selv og spør om de kan få smake, er det helt greit. inntil videre er det DU som bestemmer. Jeg har en svigermor som er helt håpløs, har gitt henne utallige beskjeder men hun bare fnyser det vekk.

Stå på jente...og gi beskjed, det er du som bestemmer over ungen din..ikke din svigerinne

Skrevet

Jeg synes nok ut fra svarene om at det er LITT overhysteri ute og går her! Ser jo ut som om gjærdeig og babyer er lik den sanne død!

Ikke fordi at jeg mener vi skal stappe i ungene både det ene og det andre, for jeg skjønner frustrasjonen til hovedinnlegger veldig godt - men sunt bondevett har aldri skadet noen. Uansett, gir jeg brød o.l. til min datter, sørger jeg for å ha mye drikke i nærheten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...