Gå til innhold

Sykemelding


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Er det noen av dere som er sykemeldt tidlig i svangerskapet? Hva er evn grunnen. Jeg hadde en MA i uke 12 sist, og nå er jeg gravid igjen å merker at det er ekstar tungt å arbeide fordi jeg er så mye mer nervøs. Har en ganske aktiv jobb som sykepleier med barn så det går i 100 hele dager, og så arbeider jeg turnus og det tar på. Ligger bare på sofaen etter jobb, for jeg orker ikke gjøre noe annet. Har ikke lyst til å ta noen sjanser denne gangen, så jeg vurdere å sykemelde meg 50%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor ikke, sier nå jeg. "Det er ingen sykdom å gå gravid", blir vi tuta ørene fulle med, men vi trenger ikke tviholde på superkvinne-imaget så hardt at det går utover liv og helse heller. Prøv deg fram med 50% fram til du er i 2.trimester, så føler du deg kanskje tryggere også :) Lykke til!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tror jeg gjør det. Skal ut i ferie om 1 måned så når jeg kommer tilbake til jobb etter ferien er jeg over i 2 trimester, og sikkert mer trygg som du skriver.

Takk for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det så enkelt å få sykemelding da? Jeg hadde en kvinnelig lege da jeg var gravid sist (for 3 år siden), hadde sterke ryggsmerter og gikk som en krok, jeg jobbet med handicappede barn, så det ble litt løfting og sjauing av rullestoler... jeg fikk beskjed om å ta det mer med ro i jobben og fikk 2 DAGER sykemelding...

:(

Syntes det var horribelt!

 

Nå er jeg gravid med nr 2 og vi skal flytte 4 timer unna jobben, jeg må pendle litt etter sommerferien for å få fødselspenger,(er lærer) men håper da på å kunne bli sykemeldt en viss prosent slik at jeg ikke trenger å jobbe fulle uker, og kan være lenge hjemme med familien i helgene.

 

Noen tips og ideer til hva jeg skal "klage på". så jeg kan bli sykemeldt? Jeg tror ikke det er så bra for gravide å kjøre 8 timer bil alene hver helg...i alle fall ikke i mer en høyst en mnd...:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe bortimot den tåpligste grunnen til å bli sykmeldt jeg noen sinne har hørt. Hvis du velger å flytte 4 timer vekk fra der du jobber bør du ta konsekvensen av det og si opp jobben. Om jeg flytter til indre Mongolia kan jeg da ikke forvente at den norske stat skal betale sykepenger forde jeg ikke kan reise frem og tilbake hver dag.

Sykepenger er for folk som er syke, ikke for folk som bor så langt vekk at de ikke kan komme seg på jobb.

Håper du har en like fornuftig lege den ne gangen som forrige gang, eller at dette innlegget var en spøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var slett ikke ment som en spøk, og nå blir jeg litt provosert! Du har ingen anelse om hvorfor vi flytter, og insinuerer at det er for moro skyld! Noen ganger går livets elv i svinger man ikke kan forutse, og da gjelder det å ordne ting slik at de er så praktiske som mulig for både meg og min familie. Dersom jeg sier opp jobben min vil jeg ikke ha opparbeidet rett til fødselspenger, forskjellen i vår families økonomi vil bli på over 17.000 kr i mnd.

 

Men om jeg kunne bli sykemeldt f.eks 80% og ha en dag lengre helg ville det nok ha mye å si for både form og guts på jobben min som lærer. Og komme med et utsagn som "Sykepenger er for folk som er syke, ikke for folk som bor så langt vekk at de ikke kan komme seg på jobb." er sårende når du ikke vet noe om situasjonen.

 

Jeg betaler 34% skatt av min lønn hver mnd, har ikke hatt en eneste syke dag på 3 år (bortsett fra 5 dager med sykt barn), og har lov å ønske å bli sykemeldt det litt vindkastet av tid i livet man går gravid! Hadde jeg vært en "tradisjonell trygdesnylter" hadde jeg ikke blitt så provosert, men dette synes jeg var ufint!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Greit nok.

Hvis du blir syk er det klart du skal ha sykmelding, men flytting som sykmeldingsgrunn er søkt. Skatt betaler de aller fleste av oss og hvis du flytter vekk fra jobben er jo alternativet å skaffe seg en ny jobb og få ledighetspenger i mellomtiden om du ikke greier det.

 

 

PS1 Jeg er egentlig ikke så sur som jeg høres ut. Bare veldig trøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakka med ei jordmor som anbefalte meg sykmelding fra dag1 ved neste graviditet. Grunnet 2 ma Heller jobbe igjen etter dei 3 kritiske mnd. Har eit stressende yrke, så ho mente total ro i 3 mnd..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...