Gå til innhold

Sær som fullammer til 6 måneder?

Anbefalte innlegg

Hei! Guttungen er 4,5 måned, og jeg fullammer. Har tenkt å gjøre det en god stund enda (så lenge han legger på seg og er fornøyd), i hvert fall til han er 6 måneder.

Men virker som en del (særlig litt eldre) nærmest syns jeg mishandler ham som ikke allerede gir ham grøt, middagsglass, is osv. De virker helt forskrekket når jeg sier at jeg fullammer, og ikke har tenkt å gi ham annen mat før om i hvert fall en måned eller to. Hun ene presterte å si at det var nok fordi mødre nå for tida ikke lot ungen smake på så mye tidlig at det var så mye allergier. (Allergi i familien er nettopp en av grunnene til at jeg ønsker å fullamme så lenge som mulig).

Trodde fullamming til 6 måneder var det vanlige? (Er jo det som anbefales på helsestasjonen også). Er det bare jeg som er sær?

Skjønner veldig godt de som gir babyen annen mat tidligere fordi den trenger det, var ikke ment som noe negativt om dere. Men så lenge han legger godt på seg og trives, og jeg ikke har noen problemer med amminga, er det vel ingen vits i å begynne med fast føde før det er anbefalt?

He he, ble visst litt langt dette, blir bare litt oppgitt over selvutnevnte "eksperter" (som gjerne ikke har barn selv, eller hadde barn for 30 år sida) som driver og forteller meg alt jeg gjør galt, når jeg bare prøver å gjøre det som føles riktig for oss :-)

Fortsetter under...

Jeg gjør akkurat som deg og det tror jeg de fleste som har muligheten til det gjør. Vend det døve øret til de som kommer med tullete kommentarer eller fortell dem at det de sier ganske enkelt ikke er riktig!!!

Min sønn er 8,5 mnd. Han har ligget over gjenomsnittet på vekt/lengde hele tiden og er sterk som en bjørn. Han klarer fint å reise seg opp på egen hånd og har faktisk prøvd å slippe seg (går ikke så bra ennå :-). Han er mest glad i morsmelk. Når han får annen mat "sparer" han masse plass til melka. Det virker i allefall slik på meg :-)

Tror nok det er flere som opplever det der...(jeg f.eks!)

Generasjonen over oss har litt andre ideer om babymat enn det vi har nå. Min svigermor er også veldig ivrig på at Guro skal få grøt og is og alt, nå som hun snart er 4 1/2 mnd.

Planen min dog er å fullamme til rundt 6 mnd.

Argumentet svigermor bruker er at "det gjorde jeg til mine barn" syns jeg ikke akkurat holder vann...da hennes barn var babyer (på 70-tallet), gjorde man også ting som å røyke mens man var gravid, ammet og inne sammen med barn, og barna lå usikret i hattehylla i bilen. /gjerne mens både mor og far nidampet i forsetet).

Det er greit at hun mener ting og har andre ideer om barn enn det jeg har, så lenge hun respekterer mine "regler" syns jeg :)

Annonse

Du er ikke sær,du gjør det som føles best for deg! =)

Jeg fullammet til lillegutt var 7mnd jeg da,men så er han 5 uker prematur,men på slutten av 6mnd alderen,begynte han å få smake litt grøt,men ikke vær dag,men etter 7mnd var det grøt.

Jeg trodde også det var vanlig å fullamme (så fremst man kan og vil) til de var 6mnd,alle jeg kjenner som har ammet,har fullammet til 6mnd.

Og som du sier så har du allergier i familien,enda en god grunn til å fullamme så mye som mulig.

Synes de "eldre" er litt vell gammeldags,tiden forandrer seg,og er vel ikke like greit for dem å henge med,men å kritisere mødre som velger å fulamme barnet til den er 6mnd synes jeg de kunne spart seg,har selv opplevd å få beskjed når lillegutt var 4mnd (2mnd og 3uker korigert) at jeg måtte gi han grøt,gor han var så liten,trengte ordentlig mat..vel..jeg er hvertfall en slik person at jeg prøver å si på en hyggelig måte at jeg faktis vet best hva som er best for barnet mitt,og hvertfall etter han situasjon.

Så stå på ditt å amm barnet ditt=)

Synes enkelte blåser dette med amming litt for mye opp,det er helt naturlig nå for tiden å amme barnet=)

Lykke til med ammingen,og sier det en gang til,du er ikke sær,du er en helt normal mamma som vil det beste for barnet=)

Du er overhodet ikke sær. Når jeg fikk min første for 24 år siden ble jeg tuta ørene full av kommentarer som for lite næring i melka osv. fra velmenende eldre. Hør på hva de sier på helsestasjon ,du. Fullammer min 5mnd gamle gullklump og kommer til å fortsette med det til han blir 6 mnd.

Et godt og riktig råd fra meg på 43 år

Du er absolutt ikke sær! Jeg har også planer om å fullamme til 6 mnd hvis jeg har nok melk. Dette er jo det beste vi kan gjøre for å forebygge allergi!!! WHO sier jo at det er greit å fullamme helt til 9 mnd hvis en er så heldig at en produserer nok melk. En må bare passe på å gi litt jern i tillegg :-)

Hallo!!!!

Du må selfølgelig gi ungen din det som er best for ham: og det er fullamming i hvertfall 6 mnd!!! Ikke hør på "gamlingene", den gangen visste de ikke like mye som de gjør nå.

Morsmelk er det beste for babyen din nå, og dessuten får han masse deilig kontakt og kos med deg mens han ligger til puppen. Amme så lenge du greier og fullamme så lenge du greier å holde babyen mett. :)

hehe, jeg vokste opp på 70-tallet og har bestandig lurt på hvorfor vi var så bilsyke da vi var små og ikke nå. Har kommet fram til at det er fordi vi lå og slang i baksetet, og jeg er ganske sikkert på at foreldrene våre røyka seg oppover Oslo-Trondheim. Kan du tenke deg at det er mulig??

Så syns heller ikke de har mye rett itl å uttale seg nei:-)

Annonse

jeg fullammet frem til snuppa var 5 mnd og 3 uker, og er kjempe fornøyd med det.

om det går fint for alle, er det jo FLOTT!

De som sier noe annet er ikke opplyste nok, så amm i vei du, og vær stolt over det!!!

Kjørte selv den distansen der ofte, vokste opp på østlandet og hadde mormor og morfar i Trondheim. Ingen av mine foreldre røyka, og ingen av oss ungene var bilsyke ;)

Samboeren min og hans søster derimot, var visst konstant bilsyke da de var små ;)...begge foreldrene røyka,. og helst på skift! (for da ble det jo mindre røyk, eh...når de røyka èn og èn!)

Nei du er ikke sær! Jeg er enig med deg og selv fullammet jeg til han var 5,5 mnd, da begynte jeg med smaksprøver på grøt som litt for fort utviklet seg til hele måltider da gutten min elsket det. Fortsett med det du gjør sålenge gutten din er fornøyd! Synes så altfor mange begynner tidlig med grøt (4 mnd) Grunnen til at det produseres grøt til 4 mnd babyer er fordi noen få har behov for det! De har best av å vente med fast føde til de er 6 mnd.

Jeg fullammet til jenta mi var 6mnd å flere mente jeg var sær.

Men greier du det så syns jeg du skal gjøre det. Så lenge babyen legger på seg så trenger den ikke fast føde.

Jenta mi la godt på seg under hele fullamminga. Eneste slitsomme var at jeg ammer hver 3.time i 6mnd også om natta.

Men det er mye allergi i familien så derfor var det viktig for meg ¨å prøve å unngå det så mye som mulig.

enig med alle over - du er ikke sær. Men anbefalingene før var jo nettopp å begynne med fast føde ved 4 mnd. Ikke rart alle i besteforeldregenerasjonen tror at det er riktig fremdeles. De visste jo ikke bedre. Fødestuene dyttet på ungene mme og sukkervann uansettom mor hadde melk eller ikke, mating foregikk på bestemte tidspunkter, ikke når ungen "sa" at det var sultent, mødrene (de som jobbet) hadde bare tre mnd permisjon osv. Min svigermor forteller at hennes mor hadde bestemte meninger om at ungen skulle få ku-melk fordi han var "for tynn" ved 3 mnd alder! Jeg har sett bilder...han var ikke for tynn.

Vi som har barn nå må stole på to ting: at vi vet selv best, og at HS/leger vet mer nå enn de visste dengang. Og så får vi stå på vårt!

Hei! HI her. Takk for masse respons!

Godt å se at det er mange andre her som også tenker som meg :-)

He he, ja har hørt mye rart om hvordan det var før. Min mor fortalte om hvordan det var når hun lå på barsel; barna ble bært inn til mor på bestemte klokkeslett for mat. De ble veid før og etter amming, og hvis de syntes babyen hadde fått i seg for lite, ble de fora med MME etter amming. Høres ut som en oppskrift på å gi usikre førstegangsmammaer skikkelig problemer med amminga.... Hun er veldig glad for at alt er lagt til rette mer på barna og foreldrenes premisser nå, og ikke etter de merkelige reglene som var før. (Som hun vel heldigvis klarte å gi ganske blaffen i :-) )

stå på,ikke hør på folk som sier slikt..jeg også fikk komentar på at jeg ikke hadde gitt grøt o.l enda...jeg vil fullamme så lenge det går,skjønner ikke hva folk syns er så galt i d..is og mat får de da tidsnokk oppleve:)..stå på:)

Ja,er det det han driver med??

Gutten virker veldig interessert i mat,gaper og koser seg med 3-4 tskj.men plutselig er det stopp-tilbyr han puppen og da suger han som om han aldri har suget før!

Hmm..kanskje han er en luring,sparer litt plass likssom:)

Sønnen min er snart 5mndr gammel, og jeg har fullammet hele tida, bortsett fra at han får mme av og til, dersom det har vært behov for tillegg. Men han trives og er akkurat passe. Imorgen skal vi på 5mndrs-kontrollen (men ikke vaksine, da han har blitt forkjølet, utrolig nok...). Jeg har iallfall planer om fullamming så lenge jeg bare kan, og prøver å lukke ørene for de som spør om jeg har begynt med grøt e.l. (mens jeg egentlig må omtrent forsvare mitt valg, for et av yndlingsargumentene til de som måtte begynne å diskutere dette med meg, er jo at det står fra 4mndr på pakkene/glassene med barnegrøt og barnemat).

Og ang dette som moren din fortalte om når hun lå på barsel, noe tilsvarende fortalte barnepleieren (som vi hadde mest kontakt med) oss når jeg lå på barsel, at på 70-tallet da hun begynte i jobben (og jeg er jo 75-modell), så var det omtrent sånn at sykehuset eide de nyfødte og mødrene fikk ha dem til låns, ved mating og stell, inntil de skulle reise hjem. Og nesten alt skulle skje til faste tider. Så jeg er glad for at jeg fødte på et morogbarn-vennlig sykehus, sånn at jeg fikk sjansen til å bli litt kjent med sønnen min før vi dro hjem fra sykehuset, og få hjelp og god veiledning til amming og stell. Og det var også veldig godt for pappaen hans.

Nå gikk jeg litt "off topic" her, men jeg bare måtte...

Jeg syns iallfall ikke du er sær, for da er isåfall jeg også sær, som ønsker å gjøre det samme for mitt barn.

Så lykke til, både til deg og alle oss som ønsker å fullamme barna våre så lenge vi kan og vil!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...