mimmi_nr_5 Skrevet 23. mai 2006 #1 Skrevet 23. mai 2006 VI skal ha dåp til veslejenta - og jeg vil gjerne holde en liten tale for henne og det at hun skal være en del av familien vår. Trenger litt tips - talen skal skrives i kveld! Tenker meg følgende temaer: - tanker rundt den voksende magen og nurket vi hadde i vente - føleser omkring henne - hvor mye vi setter pris på henne/hvor mye glede hun gir oss alle - viktigheten av å vokse opp i nærheten av besteforeldre - hvordan vi setter pris på at de deltar i oppveksten hennes Tips til andre tema som en bør snakke om under dåpsfesten ? (Vi er ikke aktive kristne og føler ikke at jeg kan si mye om det kristen busdkapet som ligger til grunn for dåpen - det blir ikke naturlig for meg)
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2006 #2 Skrevet 23. mai 2006 du kan jo snakke om fadderene, hvorfor valget falt på dem... og om hvorfor dere velger navnefest /dåp. og om hva navnet til barnet betyr, hvrodan dere kom fram til det. særlig det med hvordan dere ble enige om navnet pleier å være en fin hstorie. enten morsom eller søt. kanskje også lese et dikt? en sjømann går i land med Kari Bremnes er veldig fint! lykke til!
mimmi_nr_5 Skrevet 23. mai 2006 Forfatter #3 Skrevet 23. mai 2006 Takk for svar! Lurt å si noe om navnet selvfølgelig og faddere Vet du hvor jeg kan finne diktet av kari Bremnes - har ikke hørt om det ?
DenherJenta Skrevet 23. mai 2006 #4 Skrevet 23. mai 2006 denne skal jeg lese i dåpen til dattra våres, syns det er så flott.. Livets Høyeste Lykke Den vesle varme ungen min gjør rare lyd med tungen sin, hun lager merkelige ord til glede for sin stolte mor. Min egen lille deilighet, jeg har slik gunstig leilighet til gransking av den hvite rand av underkjevens første tann, en bitteliten snehvit spiss av verdens minste tannebiss. Du vesle fugleungen min, den lubne, skjønne kroppen din med de små rare klærne på, og foten din, med tærne på, og hånden din, og armen din, og farven din, og varmen din, er som et kjempemessig hav din mor kan øse lykke av. Men uten kamp, og uten slag, skal jeg gi slipp på deg en dag. Hvor min du er, - allikevel, skal du bli stor, og bli deg selv. Nå kan jeg bare pleie deg og elske deg, og eie deg, og leke med deg, og ta i deg, og være bunnløst glad i deg. Men når du selv, om litt, blir stor, så vil du si: "Nei, æsj da, mor." Og selvsagt har du rett i det, det finnes ikke vett i det. Og så en dag om 15 år, skal denne bylten uten hår, som sutter sin egne tær, si: "Mor, så gammeldags du er." Og ser du mitt fotografi, så vil du le av det og si: "Tenk dette her er mor og far! Å, gid hvor rare dere var!" Hva sorger det vil volde meg i strid for å beholde deg, hva kamp det enn vil skape meg, så vil jeg sikkert tape deg. Vi snakker sammen uten ord, for selvsagt skjønner jeg, din mor, allverdens rare skurrelyd. Jeg legger munnen, from av fryd, mot nakkegropens myke skinn. Å, skjønne fugleungen min!
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2006 #5 Skrevet 23. mai 2006 dersom du søker på nettet finner du Kari Bremnes sin... har ikkeden for meg akkurat nå. vi skal ha egen navnefest (uten offisiell seremoni) og skal ha noen av disse diktene som skal bli lest av fadderne.... her er noen fine; Den Sterkeste ~ André Bjerke ~ Når en liten pike neier med den bitte lille kvinnes ynde, er det som en seier for det svakeste som finnes. Det er ingen sky for solen når en liten pike neier, i den fine, fine kjolen bare hun i verden eier. Balderblå og akeleier nikker søsterlig tilbake når en liten pike neier, og de sterke menn blir svake. Mere glad og mer alvorlig blir jeg enn jeg ellers pleier, og jeg bukker uvilkårlig når en liten pike neier. Til ein nyfødd unge Gleda er mest alt for stor til å bera. Hei, vesle unge, velkommen til jord! Ubrukt er livet ditt, opa ligg verda, ventar, og gler seg til dine spor. To luker i himlen Tekst: André Bjerke Det største mysterium er ikke mer enn det: at en ørliten kropp er våknet til jorden. Den nyfødte ser. To luker i himlen går opp. Selv fem-trinns-raketter og kjernefysikk blir puslingers puslespill når det nyfødte barn med et eneste blikk beviser at Gud er til. Det är som ett mirakel när ett barn har blivit fött. Ut kom en liten mänska som ingen förut mött. Ett spädbarn är så vackert och dess doft helt underbar. Och det är nåt visst med blicken som är sällsamt vis och klar. Från den stund man tar emot det blir inget mer detsamma. För ett barn förändrar livet både för sin pappa och mamma... Ett hav av ömsint kärlek som plötsligt väller fram för detta lilla under som ännu vägs i gram.
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2006 #6 Skrevet 23. mai 2006 Jeg fant jeg fant!!! Reise Reise med en liten passasjer Følge tegn som ingen ser Være egen båt Frakte både jubel og gråt Reise lenger enn du hadde trodd Kjenne liv der ingen før har bodd Være en lugar Seile med et spørsmål uten svar Reise langsmed dag og over natt Reisen er den lengste du har hatt Være eget fyr Blinke for et gammelt eventyr Reise med en passasjer om bord Nynne på en sang av hav og jord Være solvarm strand Når en liten sjømann går i land - Kari Bremnes
mimmi_nr_5 Skrevet 24. mai 2006 Forfatter #7 Skrevet 24. mai 2006 Morsomt og fint med så mange dikt/vers som kan brukes - enten til denne anledningen eller når en skriver kort til nybakte mødre og fedre. Burde nesten hatt en egen samleside for slikt her på Dinbaby.com
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2006 #8 Skrevet 30. mai 2006 Kari Bræmnes????? Kaaaaari Bræmnes! Kari....BRÆMNES! KaRi BrÆMMMMMnes..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå