Cerebro Skrevet 23. mai 2006 #1 Del Skrevet 23. mai 2006 Ja, da ankom Kong Kvalme, akkurat 6 uker på vei. Jeg har virkelig ikke tid til å være kvalm, med fire eksamener igjen!!! Mener jeg har lest om noe tabletter man kunne ta mot kvalme? Ikke reisesyketabletter, mem ingefær eller noe? Noen som har erfaring med disse? Ellers tas også ALLE gode råd mot kvalme imot med stooor takk:-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tyr70 Skrevet 23. mai 2006 #2 Del Skrevet 23. mai 2006 Hei. Jeg bruker urizal ingefærtabeletter og de har virkelig hjulpet meg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Praelia Skrevet 23. mai 2006 #3 Del Skrevet 23. mai 2006 Heisann. Jeg er 9+1 på vei, har også vært kvalm siden uke 6. Hos meg varierer det svært hva som hjelper meg hver dag, alt fra tab afipan, drikke mye vann, salt lakris og sure grønne epler. Ingefær og seaband virket ikke i det hele tatt på meg. Dette var ikke til sælig hjelp, men det er dette som til tider kan hjelpe meg noe:) Lykke til håper du finner noe som kan hjelpe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cerebro Skrevet 23. mai 2006 Forfatter #4 Del Skrevet 23. mai 2006 Tusen takk for svar! Hvor får jeg kjøpt disse ingefærtablettene? Vet du, rart å lese det om grønne epler, for jeg har også endel frukt som jeg kjenner hjelper. Og når det er som verst, er det kun noe søtt jeg kan spise... God bedring til dere;-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SpongeBob Skrevet 23. mai 2006 #5 Del Skrevet 23. mai 2006 Spør på helsekostbutikker, de pleier å ha. Hos meg var det bare "Fedon-kost" som hjalp i første graviditet, alt av blodsukkerfall resulterte i oppkast. Bleurgh! Så får vi se hvordan det går denne gangen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
___ Skrevet 23. mai 2006 #6 Del Skrevet 23. mai 2006 For meg hjalp det med ingefær i maten, prøvde ikke tabblettene, og tomater. Spiste minst 3 tomater om dagen en periode, men så er jeg tomatprodusent også da så det kan hende det var mer "plaseboefekt" enn virkelig. Samma de egentlig så lenge jeg slapp å være kvalm. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maddi Skrevet 23. mai 2006 #7 Del Skrevet 23. mai 2006 jeg bruker ingefær te. Det hjelper meg litt Jeg er ikke så flink til å svelge tabletter så dette var et supert alternativ for meg. Jeg kjøpte den på life,helsekostbutikken. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cerebro Skrevet 23. mai 2006 Forfatter #8 Del Skrevet 23. mai 2006 Tusen takk for gode tips, tror jeg må gjøre som deg, Maddi, og forsøke te`en...for nå klarer jeg ikke svelge trantabelettene mine uten å brekke meg engang, hehe Nabokjerringa: hva mener du med fedonkost? Er ikke det veldig lite karbohydrater i hans kostholdsplaner? Trodde vi gravide skulle ha masse av det? Men om det hjalp deg, er jeg villig til å forsøke ALT:-) Klem, Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
selfangerkjerringa Skrevet 23. mai 2006 #9 Del Skrevet 23. mai 2006 Av alle ting så fungerer faktisk noen dundersalt-drops bra mot kvalmen midt på dagen for min del... Seriøst Om morgenen er det visst ikke annet å gjøre enn å la kroppen spy opp litt magesyre, og så prøve seg forsiktig på litt frokost utover formiddagen. Det hjelper også å ikke reise seg for brått, og å få litt frisk luft jevnlig i løpet av dagen. Holde seg unna sterke lukter, og minske støy. Skru ned lyden på tv'n, demp lyset litt. Jeg har fått beskjed fra både lege og jordmor om at fedon-kurer og andre greier ikke er særlig lurt når man er gravid. Vi skal ha et jevnt og variert kosthold, og få i oss både proteiner, karbohydrater, fett (det riktige fettet!), vitaminer og mineraler. Altså - et sunt kosthold med brød, poteter, pasta, pålegg, kjøtt, fisk, frukt og grønnsaker. Lykke til, og selv om det er en meget mager trøst så forsvinner kvalmen hos de aller fleste ved ca 12 uker..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cerebro Skrevet 23. mai 2006 Forfatter #10 Del Skrevet 23. mai 2006 Tusen takk, ka-ping, jeg skal virkelig forsøke alt:-) Nå når klokken beveger seg lengre og lengre fra morgentimene er motet tilbake igjen, men idag tidlig var jeg ikke mye høy i hatten!! Lengter intenst til uke 12;-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SpongeBob Skrevet 23. mai 2006 #11 Del Skrevet 23. mai 2006 Mente IKKE slankemat, sorry - skriver bare litt kjapt noen ganger. Mente bare mat med lange, grove karbohydrater, sånn at man ikke får så kjappe blodsukkersvingninger. Bønner, linser, fullkorn - grovest mulig. Raffinert sukker og hvitt mel var døden for meg, det kunne sitte i i flere dager etter en utskeielse - hvis jeg var "flink" og spiste grovmat gikk det mye bedre. Har vel aldri vært så sunn i kosten som da jeg var gravid med numer 1. Nå er jeg 4+4 med nummer to og venter i spenning på hvordan verden blir seende ut framover. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cerebro Skrevet 23. mai 2006 Forfatter #12 Del Skrevet 23. mai 2006 Ok, da skjønner jeg. Forsøker å spise veldig variert og sunt, men som idag er det bare toast med bringebær som går ned, hehe Herregud, det er da virkelig mye man skal tenke på;-.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
selfangerkjerringa Skrevet 23. mai 2006 #13 Del Skrevet 23. mai 2006 Ja det er akkurat det der... en skal prøve å være så sunn og fornuftig - men når det eneste som IKKE kommer i retur er en liten bit hvitt brød så syns jeg nesten jeg må prøve å få det i meg likevel, selv om grovt brød hadde vært bedre..... Men husk: så lenge en bruker sunn fornuft, tenker positive tanker og holder seg unna det opplagte (alkohol, røyk, for mye brus og godis) så går det nok heeelt fint dette her Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cerebro Skrevet 23. mai 2006 Forfatter #14 Del Skrevet 23. mai 2006 Hverken røyker, drikker eller drikker brus (bitte litt godis av og til...), så dette skal nok gå bra, hehe. Men skal virkelig forsøke holde meg unna det raffinerte sukkeret, om det kan holde kvalmen borte...jeg går igjennom ILD for at den kvalmen skal holde seg borte! Den er liksom tusen ganger verre enn vanlig omgangsyke... Håper den holder seg borte hos alle dere andre som sliter med den også! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonymmammatil3 Skrevet 23. mai 2006 #15 Del Skrevet 23. mai 2006 Ikke la det gå for lenge mellom måltidene,spis heller ofte og lite... For meg hjalp det litt å spise litt kjeks før jeg stod opp.... ..selv om det ikke akurat frista veldig mye! Men det hjalp! =) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
selfangerkjerringa Skrevet 24. mai 2006 #16 Del Skrevet 24. mai 2006 Har prøvd kjeks-trikset, noe som endte i at jeg måtte tørke spy av soveromsgulvet..... hehe Noe jeg faktisk har fått ned til frokost i det siste er ristabrød (uten skorpe) med appelsinmarmelade. Det har holdt seg nede. Men det kan like gjerne være psykisk - husker jeg fikk det av mamma når jeg var syk som liten. Men det må jo likevel være bedre enn ild, luna? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2006 #17 Del Skrevet 24. mai 2006 har hørt at KOLL tabletter skal hjelpe... det er et naturpordukt.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SpongeBob Skrevet 24. mai 2006 #18 Del Skrevet 24. mai 2006 ...husker jeg nå at det hjalp å ha bukser osv som ikke strammet rundt magen! Selv lenge før jeg fikk gravidmage måtte jeg ha løse klær i livet - om ikke annet kan det lønne seg å prøve å finne de buksene som sitter lavt/løst... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillegutt kom 3.1. Skrevet 24. mai 2006 #19 Del Skrevet 24. mai 2006 JA! Ingen stramme bukser, det har hjulpet meg mye. I tillegg til mye søvn, saltkjeks og isvann på senga før jeg står opp (takk kjære mannen min!), epler, kiwi, yogurt, rislunch og annet "lett å svelge mat". Etter noen sånne runder kan det hende annen mer "riktig" kost sklir ned. Ble sykmeldt i tillegg for å få "tid" til å gjøre alt dette. Spiser også ofte men lite (ca hver 3. time). Synes det er stor forskjell fra dag til dag jeg da, på hvor kvalm jeg er. I går var en grusom dag, i dag er jeg mye bedre. Andre som også har det sånn? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
selfangerkjerringa Skrevet 24. mai 2006 #20 Del Skrevet 24. mai 2006 Jepp, samme her. Mandagen var helt forj"#¤//"(%, mens gårdagen var ok. Dagen idag startet ille, men har blitt bedre etterhvert. Det går opp og ned. Kjeks på senga har for min del bare resultert i spy på soveromsgolvet.... Av alle ting så holder dundersalt unna litt kvalme på dagtid. På kvelden gjør det meg kvalm igjen. Rare greier, disse hormonene gitt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cerebro Skrevet 24. mai 2006 Forfatter #21 Del Skrevet 24. mai 2006 Samme gjelder for meg, idag var det bare noen brekninger på morningen også rimelig fin nå - er så sykt lykkelig for hvert minutt hvor jeg ikke er dårlig;-) Fikk et tips her tidligere om å drikke ekstra mye vann, og det føler jeg hjelper. I tillegg til å alltid ha en frukt eller noe i nærheten slik at blodsukkeret aldri rekker å falle. Tusen takk for mange supre råd, girls:-D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
selfangerkjerringa Skrevet 24. mai 2006 #22 Del Skrevet 24. mai 2006 Det fins tusenvis av råd, men siden alle er forskjellige så må en bare prøve seg litt fram. Vann er noe av det dummeste jeg drikker om morran, da er jeg garantert å henge over doskåla på jobb hele formiddagen. Men grønne epler hjelper godt, da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå