Gå til innhold

Har han ADHD?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er llitt bekymret for min sønn på 8. Han har alltid vært en aktiv gutt. Er veldig god i idrett og utrolig rask. Da han var mindre, "gikk" han ikke når vi skulle noe sted, han løp alltid. Men han klarer fint å holde konsentrasjonen over lang tid i leken, det er heller slik at han blir irritert når han blir forstyrret fordi han er så langt inni leken sin. Han har noen ganger vanskelig for å sovne om kvelden, men det er ofte pga "skumle fantasier". Han blir selv skremt over egne fantasier. Andre ganger kan det være at han bare er oppspilt fordi det har hendt mye den dagen. Han er veldig følsom og var for inntrykk, blir lett overstimulert, trenger noen ganger litt hjelp til å "lande" når det er mye som har skjedd av sosialt program o.l.

Han liker rolige aktiviteter som stimulerer tankevirksomhet (puslespill, sudoku, barnekryssord, gameboyspill, mastermind, sjakk, matteoppgaver og dataspill. Han elser matte).

Han er ofte i "sin egen verden". Han har en veldig fantasi og leker utrolig fint alene. Men det er vanskelig å nå inn til ham når han holder på med "sitt". Beskjeder når ikke fram, må gå helt bort og ta på ham for å få kontakt. Det blir ofte mye masing og kjefting fordi han er så langsom og ikke "hører etter". Utenfra ser det ut som om han ikke samarbeider, og det gjør det vanskelig å få til ting, eks når vi skal noe sted og han må være klar til et visst klokkeslett. Det er så vanskelig å få til, han vil helst bare surre rundt i sine egne greier.

Nå er han så urolig på skolen i timene at han ikke greier å sitte stille. Vrir seg på stolen og er rastløs, hopper og spretter i gangene der han må være stille. Tuller og tøyser med venner og skaper uro. Hvorfor? Er det voksesmerter? Han føler selv at han ikke kan styre den indre uroen han føler, prøver og blir litt fortvilet fordi han ikke får til å sitte i ro. Han har en avtale med lærer om at han får gå en liten tur på gangen innimellom når uroen melder seg. Men nå er han den mest urolige gutten i klassen foruten en gutt som vi vet har ADHD - han har alle ADHD trekkene, det har ikke min sønn.

Gutten min er smart, og jeg har lurt på om han kjeder seg på skolen. Han er best i norsk og matte i klassen, men han er langt fra noe geni for det. Han sier selv at han kjeder seg fordi "alt vi snakker om i timene kan jeg fra før". Vi har tatt det opp med lærer.

an driver også og "plukker" på hender og på leppa, har stadig hendene oppi håret eller munnen, det ser litt "nervøst" ut.. Dette er noe han har begynt med i det siste. Kanskje han er stresset, det har vært en travel mai-måned..

Han er ikke sånn som prater som en foss, det er ikke noe vanskelig å føre en helt vanlig samtale med ham. Han avbryter ikke. Snakker som regel rolig og "fornuftig".

Også ved spisebordet hjemme sitter han urolig. Men ut over dette er han ofte rolig og avbalansert. Men har jeg grunn til å være bekymret? Kan man ha "litt" ADHD, eller en veldig lav grad ADHD? Hva med ADD?

Han er aldri noe problem å ha med på handleturer osv, oppfører seg da helt greit. Har ikke raserianfall. Det samme i bursdager og selskaper med mange folk. Grei oppførsel. Men læreren har et problem med ham nå i klassen fordi han er så urolig.

Hvordan skal jeg se på dette? Bør jeg tenke i ADHD-baner?

Vi forsøker nå med en motivasjonskalender hvor han får stjerner/premier for å klare å være rolig og ikke tulle på skolen, kombinert med generelt mer fokus på ham her hjemme, og sørge for at han blir litt skjermet så han får drive på med sitt for å koble av. Han får prøve seg på litt vanskeligere oppgaver på skolen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ADD er det nok ikke, for de er lite aktive. Han høres veldig aktiv ut, men om det er ADHD er vanskelig å si, han har liksom litt av det,men....

Snakk med helsesøster du og ev. få henne til å kontakte PPT eller BUP.

Lykke til.

• 4 uker senere...
Skrevet

Kontakt BUP i din kommune... diagnosen Asperger kom opp i mitt hode da jeg leste om din sønn.. kan jo evt være Adhd med tilleggsproblematikk...?

Skrevet

Høres helt normal ut spør du meg. Det eneste jeg vil råde deg til er å ta en hørselstest.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...