Gå til innhold

Fruktbar alle dager =)

Anbefalte innlegg

Hei vil bare legge ut denne artikkelen som jeg leste på helsenett.no. Kanskje det kan gi flere troen på at de skal bli gravide!? Og de som klamrer seg til de sikre periodene, bør kanskje være litt forsiktige??

Dette er hvertfall en gladnyhet til oss prøvere =)

Fruktbar alle dager

Spesialist i allmennmedisin Christian Anker

Det har vært en vanlig medisinsk oppfatning at en kvinne med regelmessig menstruasjon stort sett kun er fruktbar mellom 10. og 17. dag i menstruasjonssyklus.Og at eggløsningen finner sted cirka to uker før menstruasjon. Mange par baserer seg på dette. Noen legger samleiene til de "sikre dagene" for å unngå graviditet, mens andre har samleie akkurat i denne perioden med håp om at kvinnen skal bli befruktet.

Resultatene fra en undersøkelse tilsier at denne oppfatningen bør revurderes. 221 kvinner deltok i studien. De ble fulgt opp i til sammen 696 menstruasjonssykluser, og eggløsningene ble påvist ved å måle urinens hormoninnhold. Det viste seg at kun 30 prosent av kvinnene var fruktbare utelukkende mellom 10 og 17 dag, og et fåtall hadde eggløsning nøyaktig fjorten dager før menstruasjon. Det var særlig tenåringer og kvinner som nærmer seg overgangsalderen som kunne ha eggløsning og bli gravide på helt andre tidspunkter i menstruasjonssyklus. Det er viktig at unge kvinner som fester lit til såkalte ”sikre perioder” kjenner til dette.

Kilde: British Medical Journal

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5128525-fruktbar-alle-dager/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har i alle fall aldri blitt gravid 14 dg før neste mens - to ganger nå har jeg tenkt at "der bommet vi denne pp" fordi jeg skulle være bortreist dag 10-17 og vel så det. Mulig min elskede har long-life spermier, vet nå ikke, men det har nå klaffet med sex 5-6 dager før den magiske 14-dager-før-datoen. Det er jo verdt et forsøk!

Det stod ingenting i undersøkelsen om de forskjellige kvinners sykluslengde????? Det er jo litt essensielt da..

Jeg havner utenfor 10-17 vinduet hver gang syklus jeg,, fordi jeg har 36 dagers syklus eller lengre og får el på dag 24 eller deromkring.. Så hvis undersøkelsen hadde hatt med meg, så ville jeg bidratt til el utenfor 10-17 vinduet ja.. *ler*

Denne syklusen gikk jo over alle støvleskaft - med el på dag 43.. Så jeg skjønner veldig godt at man ikke skal stole så mye på sikre dager og sånt nei..

Før jeg fikk barnet mitt hadde jeg stabil 33 dagers syklus og fikk el på ca. dag20... Det er jo likevel utenfor 10-17 vinduet men nært nok til å bli gravid hvis jeg hadde kos på dag17 og hvis mannen hadde sterke sædceller.

Ville bare nevne det... :0)

Annonse

Men jeg har verdens mest regelmessige 28-dagers syklus (mens fredag kl 15) og er likevel tydeligvis ikke mest fruktbar på dagen 14 dager før - se over. Kanskje det rett og slett er greit for de små svømmerne å få bli kjent der inne før egget kommer seilende forbi? De er vel ikke så flinke til å spørre om veien, de heller?

Det er nok lurt å gi svømmerne litt tid på seg ja.. Hvis man ikke har kos i tiden før el, så er det ikke sikkert at det går bra å bare ha sex på el dagen..Den eventuelle dag14.. Mange svømmere trenger å ha litt tid å svømme på, og finne frem og bli stelt litt med i elslimet før de er klare for å befrukte et egg..

(Sist jeg var prøver:) Jeg hadde kos 1 dag før el og kun det i 3mnd i strekk og fikk ikke klaff.. Så i 4pp hadde vi kos dag 4&3 før el og da ble det klaff gitt.. Så for meg var det sånn at svømmerne trengte tid i alle fall..

Hehe.. i denne pp har vi ikke tenkt noe på prøving, for vi skal ikke prøve ordentlig før i september, så her er det ikke tenkt noe spesielt... så har hatt kos på dag 6 tror jeg eller no.. og på dag 14, 15 16, samt 20, 21, 22. så her har det kaaaaaaaanskje vært i de usikre periodene men...

hehe....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...