Gå til innhold

Rart at det er så forskjellig praksis fra sykehus til sykehus...

Mamma til to små...

Anbefalte innlegg

Tenker da blant annet på målingen av livmorhalsen.Helt fra de fant ut på den ordinære ulen har de målt livmorhalsen med innvendig ultralyd på hver kontroll!Rart at noen ikke har vært borti eller hørt om dette...

Grunnen til de fleste fortidlig fødsler av tvillinger er jo nettopp at livmorhalsen åpner seg for tidlig,og hvis man finner ut på kontroll at den har begynnt å åpne seg så har man en sjanse til å utsette fødselen i ganske lang tid!Syns det er nifst at ulike sykehus har så forskjellig praksis...kunne jo ha vært meg de aldri hadde målt og uviten som jeg er ville jeg aldri etterlyst det heller!

Fortsetter under...

Ja, man begynner jo å lure ... Men det kan være at de ser på almenntilstanden. Ellers så tipper jeg det har noe med tidspress å gjøre. De har det jo alltid så travelt. Men jeg skal jammen spørre om dette på neste kontroll. Jeg har faktisk lurt litt på at ingen har foreslått gynekologisk undersøkelse, men har vel vært såpass lettet over å slippe at jeg ikke har gjort noe med det :-)

En annen ting er at jeg har en ganske sterk følelse av at jeg ikke kommer til å føde for tidlig. Vanskelig å si hvorfor. Nå lurer jeg bare på om jeg kommer til å ligge på gjennomsnittet som jeg vanligvis gjør, dvs. føde i uke 37, eller om jeg kommer til å gå lenger. Jeg er nemlig av den påholdne typen :-) Har ikke spilt en dråpe blod hverken i dette eller i forrige svangerskap, og under den forrige fødselen måtte de til slutt ta vannet, etter mange timers fødselsarbeid ...

Jeg går nå i 28 uke og har ikke undersøkt livmorhalsen. I følge min overlege som tar mine kontroller gjøres det på mitt sykehus bare når en har endre symptomer på at fødselen kan være igang eller at en har ulike komplikasjoner. Selv har jeg ikke hatt komplikasjoner og derfor har de ikke undersøkt det hos meg.

Hei det syns jeg er rart,har vært på ul flere ganger nå og hver gang har de tatt innvendihg ul.

Vet ikke hvor dere hører til men på ullevåll så har de gjort det hver gang.

De fant da ut,at i uke 23+5 så var livmorhalsen min åpnet seg fra 34mm til 19mm så ble lakt til oppservasjon,+lungemodnings sprøyter ble satt den dagen jeg passerte 24 uker.

Livmorhalsen min ble sjekket på første kontroll (i uke 24) på svangerskapspoliklinikken på Ullevål. På neste kontroll (uke 27) ba jeg selv om at den skulle bli sjekket pga mye kynnere. Neste gang livmorhalsen ble sjekket, hadde jeg kommet til uke 33 av svangerskapet. Da ble jeg lagt inn til observasjon pga mistanke om vannavgang.

Jeg hadde et helt ukomplisert tvillingsvangerskap, og ble fortalt at man i utgangspunktet ikke sjekket livmorhalsen (med unntak av på første kontroll) med mindre det var komplikasjoner/fare for prematur fødsel. Dette fordi undersøkelsen kunne irritere/ provosere livmorhalsen og i verste fall sette i gang en fødsel.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...