Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Tror det er veldig forskjellig fra lege til lege. Dette er mitt første svangerskap og jeg var første gang på kontroll i uke 9, så var jeg på kontroll nå i uke 13, skal på ordinær ultralyd + kontroll igjen i uke 17. Ingen spesielle årsaker til at jeg burde bli fulgt opp spesielt nøye. Har en venninne som bor i en annen by og også er førstegangs. Hun var på 1. kontroll i uke 8, og ikke på neste før i uke 24. Hun fikk beskjed av sin lege om at hun kunne ta kontakt med jordmor i uke 25, men dette syntes jordmor var altfor sent. Det var vanlig at man ble fulgt opp tett helt fra begynnelsen fikk hun da høre.

Annonse

iflg legen min, er det både trygt og greit med hyppige kontroller.

Jeg var på min første nå etter 8 uker, og skal på neste i uke 12. dvs jeg får hver mnd. Jeg har to barn fra før, og er like hyppig hos legen nå som de to siste.

Men jeg har hørt flere andre venner si at de ikke fikk komme på første før etter uke 12, pga at det kan gå galt.

jeg syns nå det er viktig litt før jeg da. Det er så mye usikkerhet, dessuten får man masse fin info! hva med de(jeg har også gjort det mange ganger) som mister, og ikke vet NOE? har man ikke krav på info selv om det skulle gå galt?

jeg er av den oppfatningen at dess mer kunnskap, dess mer trygghet.

så takke meg tilat legen min er lik meg der:)

håper det går bra med dere alle sammen!

Virker som om det er veldig varierende fra sted til sted hvor ofte man skal til kontroll.

I begge mine tidligere svangerskap gikk jeg til lege en gang i måneden, da både han og jeg synes det var OK med litt tett oppfølging - ikke for noen spesiell medisinsk grunn, bare for å berolige meg og for å sjekke hjertelyd osv. Første kontroll var vel rundt uke 8. Etter uke 36 var jeg på kontroll en gang i uka. Denne gangen regner jeg med å gå omtrent like ofte, men var litt sein med å bestille time, så jeg fikk ikke før 15.juni, og da er jeg akkurat 12 uker på vei.

Jeg har ikke tenkt å gå til jordmor, da jeg synes jeg får kjempefin oppfølging av fastlegen min.

Hei, er i 13 uke, har vært på 2 ultralyder og 1 sv.kontroll. 2 ultral fikk jeg i forrige uke og da fikk vi se en aktiv krabat på hele 5 cm, tårene trilla, og enda mer da vi fikk høre hjertelyden. Legen min sa at jeg sku til jordmor i uke 24, m jeg skal dit nå på fredag.. Så varierer fra lege til lege, men skal ikke på ny sv,kontroll før i sept igjen.... Så lenge alt er bra har jeg ingen behov for å gå til legen ofte.. Håper det gikk bra for deg hos legen, klemz

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...