Anonym bruker Skrevet 22. mai 2006 #1 Skrevet 22. mai 2006 Er det lege, spesialist ellere jordmor som utfører denne kontrollen på sykehuset? Må si jeg stoler mer på lege enn jordmor. Hva sier dere som har vært?
Møøø Skrevet 22. mai 2006 #2 Skrevet 22. mai 2006 Det varierer fra sykehus til sykehus trur jeg. Her på Gjøvik er det stort sett JM som gjør det trur jeg, stolte bra på henne jeg. Det kommer jo an på erfaringen til den som utfører UL. En lege er ikke nødvendigvis bedre enn en JM som har gjort UL mye lenger enn legen... Stolte fullt og helt på JM vi vertfall )
lille-my *mor til Agnes* Skrevet 22. mai 2006 #4 Skrevet 22. mai 2006 Vi var på den "obligatoriske" UL for en uke siden, Ullevål, og der var det jordmor som utførte denne. Hadde en tidlig UL med lege i uke 9, og med disse to erfaringene i minne vil jeg si at jeg følte JM gjorde en vel så god - om ikke bedre - jobb som legen. Her vil det sikkert være individuelle variasjoner, men som et svar på ditt innlegg var dette noen tanker om mine opplevelser ) Tror helt sikkert du kan slappe av og føle deg trygg om det er JM som utfører din UL!
Dunderklumpen Skrevet 23. mai 2006 #5 Skrevet 23. mai 2006 Vi var på rutine ul på Ullevål i begynnelsen av mai og da var det en jordmor som utførte den. Jeg ble litt skeptisk til at det var en kvinne fordi jeg har så dårlig erfaring med dem fra før (i lege/gynekolog sammenheng), og selvom hun var hyggelig så synes jeg fortsatt at menn er mye mer ydmyke overfor hva vi faktisk gjennomgår. Hun undersøkte alt hun skulle, men sa bare "der har vi det og det", og jeg måtte selv spørre hele tiden om alt var bra og om det var som det skulle etc. Jeg synes bare det var merkelig at hun ikke skjønte at jeg kanskje hadde ekstra behov for å bli forsikret om alt. Jeg vet at de har plikt til å informere om ting som ikke er som det skal, og at det derfor er bra hvis de ikke sier noe, men allikevel. I tillegg hadde hun tydeligvis lært seg at man som jordmor skal være veldig "nær", og hver gang hun skulle svare på noe lente hun seg laaangt innenfor min "personal space" og så meg dypt inn i øynene. Jeg var på en tidlig ul (grunnet en ma i sommer, noe som nok har gjort meg ekstra engstelig denne gangen) hos en mannlig gynekolog som var helt fantastisk, og som helt intuitivt skjønte at jeg ville vite ALT, så han forklarte alt han gjorde og avsluttet hver undersøkelse med å si at "dette var helt perfekt" og "alt er helt som det skal" etc. Jeg følte at jeg måtte dra all den type informasjon ut av jordmoren. Oops, dette ble langt. Sorry!
Rut Bram Skrevet 23. mai 2006 #6 Skrevet 23. mai 2006 Tror det vanligvis er jordmor - det er det ihvertfall på Haukeland (Bergen). og til dere usikre (Mi 75) - det er faktisk litt vanskelig å si at "alt er perfekt og som det skal være". Selv om man kan se mye på ultralyd, så har man ingen garanti, man kan ikke si med 100% sikkerhet at alt er bra - det er ikke alt man kan se... vitenskapen kommer aldri til å bli helt sikker...!
Kanutten & småen + Lucia Skrevet 23. mai 2006 #7 Skrevet 23. mai 2006 Det var jm som tok ul på meg på Ahus. Må henge meg på Barbalala & oktoberspiren; Verken jm eller lege kan med sikkerhet si at alt er perfekt. Dette sa faktisk jm til oss; hun sa at alt så bra ut så vidt man klarte å se, men at helt sikker var man aldri.
Dunderklumpen Skrevet 23. mai 2006 #8 Skrevet 23. mai 2006 Jeg skjønner det at man ikke kan garantere noe, men det vet jo alle og derfor kan man jo si som din jordmor sa (Håper... 8.10.06). Jeg syntes ihvertfall at det var veldig deilig med en som turte å forsikre meg såpass, på tross av at han ikke kunne garantere noe.
Kanutten & småen + Lucia Skrevet 23. mai 2006 #9 Skrevet 23. mai 2006 Det er faktisk noen som tror at når de har vært på ul er det ingenting som kan gå galt. Synes det er litt skremmende.. Men selvfølgelig; å høre at alt så bra ut på ul var helt fantastisk!!!
Arb.ledig husmor Skrevet 23. mai 2006 #10 Skrevet 23. mai 2006 Hos meg var den en gynekolog som tok UL... Syns han va grei eg, han forklarte ka ting vi såg og sånn. Eg ha aldri tatt ul før, og visste ikkje ka eg gjekk t. Men gjekk ikkje så skuffende ut derfra, selv om han satt meg tilbake 2 uker i tid. Skal tilbake i dag, og håpe å få en mer riktig termin i dag... Og få snakket litt om det. Han hadde det veldi travelt følte eg når vi var der..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå