Stolt mamma :) Skrevet 22. mai 2006 #1 Skrevet 22. mai 2006 Sønnen min har aldri vært noen storspiser og er ikke store karen heller. Er vell rundt 10 kilo og er snart 23 mnd gammel. Er dette veldig lite synes dere? Mitt problem er at jeg engster meg så alt for mye slik at jeg gruer meg til måltidene fordi jeg er redd han ikke vil spise.' Men som mannen min og andre sier så må man se ann allmenntilstanden.. og den er jo bra. Bli og i aktivitet som dagen er lang..... noen andre som har det som meg i tankene?
Ebba2 Skrevet 23. mai 2006 #2 Skrevet 23. mai 2006 Hei stolt mamma! Det kan fort bli en ond sirkel det der, barnet spiser ikke, vi voksne maser, og da vil barnet HVERTFALL ikke spise, vi maser mer, osv. Har ikke opplevd det selv, men har en søster som opplevde dette. Hennes gutt har alltid vært småspist. Rett og slett ikke interessert i mat. Matsituasjonen ble en kamp. Gutten ville ikke. De prøvde å lokke, mase, true, lure i han mat... Til slutt fikk de tips om å gå fra overfokus på gutten under måltidene til ingen fokus i det hele tatt. Bordet skulle dekkes fint, famililen skulle sette seg rolig ned og ha en fin og positiv stund. Gutten fikk komme å sette seg sammen med de andre hvis han ville.Han sirklet litt rundt bordet noen dager, så ville han være med på denne koselige stunden. De skulle heller ikke skryte av gutten når han spiste, de å ta til seg næring er ingen "prestasjon" som barn skal gjøre for å glede foreldrene...Dette var middagen, andre måltid ble satt på bordet, og stunden skulle være fin, stille og positiv. Han kunne forsyne seg hvis han ville. Og ville han ikke ha mat ble han oppfordret til å sitte å småprate litt likevel. Matsituasjonen ble etterhvert snudd til noe veldig positivt. Gutten spiste litt mer. Han følte heller ikke flere ganger pr dag at foreldrene ikke var fornøyd med han. Oj, her babler jeg ivei....Jeg brenner for positive matsituasjoner m barn! Små pust i bakken for stressede familier... Vet ikke om noe av dette var til hjelp. Et annet tips er å gi gutten din tran og sanasol. Da kjenner du deg ihvertfall litt trygg på at han får i seg vitaminer...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå