Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Er det andre her med herpes som skal få/ har fått kur i forkant av fødsel for å forhindre utbrudd? Hvilke medisiner fikk dere og hva var dosen? Hvor stor sjangse er det egentlig for at barnet blir smittet under fødsel og hvilke konsekvenser får det? Hva med bivirkninger av medisinene?

En lege jeg var hos mente det ikke var nødvendig med noen kur med mindre man hadde hatt minst 6 utbrudd i løpet av svangerskapet, mens en annen skrev ut medisiner til meg selv om jeg bare har hatt et utbrudd.

All informasjon mottas med takk.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5125805-herpes/
Del på andre sider

Fortsetter under...

har selv en hudsykdom som har gitt meg hyppige herpesutbrudd gjennom tiden. Var til kontolll i april, da mente de jeg hadde det da også. Nå går jeg på en tabelett Valtrex 500mg daglig og skal gjøre det frem mot fødselen, skal til ny kontroll 14. juni og har termin 7. august. Tror det er individuelt om man får medisiner eller ikke. men vil vertfall si at det er slutt på den tiden da de automatisk tar keisersnitt ved herpes utbrudd. Om man har hatt utbrudd før svangerskapet så har man antistoffer som barnet får. jeg har det, men må ha medisiner pga smertene utbuddene gir. Er ikke på alle fødeavdelinger de har kommet så langt med dette, og enkelte steder tar de keisersnitt uansett, dette er dumt. skjedde med meg sist og gav store komplikasjoner. Så denne gangen skal jeg på ett annet sykehus, lengre unna, men med eksperter. Sørg for å spør andre enn bare fastlagen og jordmoren om dette, for de har ikke alltid like god greie på det.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5125805-herpes/#findComment-5130672
Del på andre sider

Hei

Jeg er lege, og jeg har ikke lært at man skal behandle for sikkerhets skyld. Men jeg har lært at ved utbrudd når man skal føde, må man ta keisersnitt. (Jeg har ikke veldig mange års erfaring enda da..)

Herpes behandles jo oftest lokal, og det er ikke et alternativ hvis man ikke har utbrudd. Så kan man behandle forebyggende med tabletter. De fleste av midlene står det: ikke nok dokumentasjon, bør bare brukes under svangerskap hvis fordeler oppveier ulemper. Men det står også at fosterskade ikke er påvist, bare hos rotter med stor dose. Dette er imidlertid ikke nok til å si at bruk er greit.

Jeg ville bare tatt disse medisinene hvis det er en spesialist i gynekologi og/eller obstetrikk som gir deg dem. Event. kan jo fastlegen din forhøre seg med en spesialist.

Lykke til

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5125805-herpes/#findComment-5130838
Del på andre sider

fant dette paa en web side......jeg ville i hvertfall tatt medisiner og saa ville jeg ogsaa ha insistert paa keisersnitt om jeg hadde hatt utbrudd ved eller like foer fodsel.

Vet ikke om du skal amme, men om du skulle ha et utbrudd paa brystvortene saa er det absolutt ikke aa anbefale aa ammem, det er faktiskt kontraindikert paa samme linje som hiv/aids er kontraindikert.

Unfortunately, when infants do contract neonatal herpes, the results can be tragic. About half of infants who are treated with antiviral medication escape permanent damage. But others may suffer serious neurological damage, mental retardation or death. It's fear of these terrible consequences, rather than the level of risk, that makes neonatal herpes a concern.

If you are pregnant and you-have genital herpes, you will want to talk with your obstetrician or midwife about how to manage the infection and minimize the risk to your baby.

snakk med jordmora eller fodselslegen din...aa gaa gjennom fastlegen er bare tull for de vet bare litt om alt og om de aldri har vaert borti noen med herpes foer saa kan de gi deg feil raad.

Det er masse god informasjon om du googler litt paa internett.

Lykke til

Monica

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5125805-herpes/#findComment-5139557
Del på andre sider

Annonse

Når mor har infeksjon med herpes virus i løpet av svangerskapet - dannes det antistoffer hos barnet for det samme viruset.

Det betyr at barnet ikke blir smittet av viruset ved vanlig fødsel.

Unntak er bare når mor har PRIMÆR herpes utbrud ved fødselen, altså - førstegangsutbrudd. Da har barnet ikke fått antistoffer ennå og keisersnitt er høyst nødvendig.

Det er pgå disse antistoffene som dannes i kroppen at vi f.eks ikke kan videresmitte oss med herpesen vi allerede har på andre steder av kroppen - f.eks i øynene. Det er bare ved primær utbrud at vi kan smitte oss på andre steder av kroppen fordi da har vi ikke antistoffer som beskyttelse.

Også en ting til: nyeste forskning i USA viser at valacyclovir er mer effektiv i svangerskapet en acyclovir (altså: Valtrex). Kemisk gir de akkuratt det samme fordi valacyclovir brytes ned til alyclovir i leveren så det kommer på det samme - men alikvel fant de ut at prosenten av gravide som hadde utbrudd med valacyclovir-behandlingen var lavere enn for de som fikk acyclovir.

Håper at det hjelper.

Hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5125805-herpes/#findComment-5139997
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...