Kamomilla:-) Skrevet 22. mai 2006 #1 Skrevet 22. mai 2006 Min lille gutt på 4 uker gråter mye av tida han er våken, når han ikke spiser. Er dette normalt? Jeg er førstegangs mamma og har liten erfaring, men jeg trodde små babyer gjerne kunne ligge litt i armen til foreldre og kose seg, men gutten min bare gråter han. Er også slitsomt å ta han med bort, da det bare er gråting og det tar det meste av oppmerksomheten. Jeg var redd for at han kanskje ikke får i seg nok mat, at gråtingen var et tegn på at han er sulten, men han har lagt på seg veldig bra, så helsesøster sa jeg ikke skulle bekymre meg for det. Har også tenkt på kolikk, men innbiller meg at det er enda værre! Noen som kan komme med erfaringer og tips?
Allegodeting Skrevet 22. mai 2006 #2 Skrevet 22. mai 2006 Så vidt jeg vet kan det være kolikk dersom babyen gråter mer enn tre timer minst tre av dagene i uka. Så det kan jo være det? Eller kanskje han er trøtt, overstimulert, understimulert eller har vondt i magen? Ta en tur på helsestasjonen hvis du er usikker, ikke vær redd for å mase, de er der for å hjelpe. Så fint at det ikke er maten det står på da, det er godt å vite. Min gutt ville suge masse hele tida (hadde nok melk), det kan jo hende at sugebehovet hans er stort. Kanskje du skal prøve smokk? Lykke til.
SurreGuri Skrevet 22. mai 2006 #3 Skrevet 22. mai 2006 ja det er desverre ofte sånn, de som er så små gråter for å vise sult, frykt, vondt ja osv. det er den eneste måten for dem å få kontakt med sine foreldre på, og så fortelle at de er missfornøyde med noe, eller rett og slett vil ha kjærlighet fra mamma eller pappa. dette går over og til slutt er det veldig lite gråting. det som da er så greit at du etterhvert kjenner barnet ditt så godt at du vet hva han trenger. du kan tenke deg at det er en hel ny verden for de å finne ut av, så det tar litt tid å tilpasse seg. min sønn på 6 mnd gråter så si aldri, annet enn sutring. han sluttet med den gråtingen da han var rundt 2-3 mnd...du vet sikkert dette men jeg kan jo si deg at å gjøre ting om igjen og om igjen er betryggende for de små, for da vet de hva som kommer til å skje. ikke stress, ha stille stunder med han hvor du synger sanger og begynn med rutiner så tidlig du kan.. dette er hva jeg fikk i råd. gikk greit hos oss...=)
Birna og Thorny Sara Skrevet 22. mai 2006 #4 Skrevet 22. mai 2006 Et lite spørsmål, raper han godt etter at du har ammet han??? Dattera mi har dette problemet, det går bra på foremiddagen men siden på ettermiddagen så får ho det ikke til, og det ender med at ho hylskriker i et sett rundt 1 time hvar kveld. Og da kjem det som regel både oppe og nede når ho til slutt får ut lufta og da roer ho seg. Eg ville prøvd å kjøpe slike minifondråper på apoteket (trur dei heter det) dei er heilt ufarlige og du skal gi dem til gutten før du ammer, det hjelper han å få opp lufta etterpå... Vist det ikke er grunnen og han gulpar ganske mye etter amming og virker som at han får i seg rikelig så kan det hende at han har stort sugebehov ogda kan du prøve smokk ( ikke altid at det fungerer, gjer det ikke hos meg vist eg gir smokken til dattera mi, men andre kan gi ho smokk) Vist ingen av delen fungerer så ville eg ha tatt dette opp med helsesøstra. Dattera mi er født 22.april så ho er omtrent like gammel, ho kan allerede nå ligge nesten en time på teppe på gulvet og berre se seg rundt og smile. Babyer gråter som regel ikke vist det er ingenting som plager dem så det er nok noe som gutten din ikke liker eller noe som plager han. Er det noe som du spiser hvar dag som kan være at han reagerer på??? Masse lykke til eg skjønner at det kan være utrolig slitsomt å gå på besøk vist han berre griner. Håper at ting ordna seg for dere.
Halloween-mamma Skrevet 22. mai 2006 #5 Skrevet 22. mai 2006 Min lille gutt gråt MYE de første tre ukene av sitt liv. Delvis pga. magetrøbbel hos ham, kjøpte etterhvert Minifom og prøvde å være veldig flink med raping, og det hjalp mye. De første par ukene fikk han NAN DH1 i tillegg til morsmelk, og det ble ettervhert tydelig at han muligens reagerte på den. Så jeg begynte å gi ProSobee i stedet - som er MME basert på soya og mais. Så merket jeg at han reagerte hvis jeg spiste ost, yoghurt eller melk, og når jeg kuttet ut alt dette tilsammen (pluss at han da hadde fått et par uker på baken og hans system begynte å venne seg til den nye verden) så ble han en helt annen gutt.
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2006 #6 Skrevet 22. mai 2006 sønnen min er 5 uker og han er utrolig snill og rolig når han er mett og fått nok søvn. Kan være våken i 2-3 timer uten å "si" noe som helst. MEN - han må få Minifom før måltidene for ellers sliten han med luftsmerter. Det er ikke skikkelig kolikk, for han gråter ikke intenst i 3 timer i strekk hver dag - men han kaver liksom noe voldsomt og blir rett og slett sutrete. Får han minifom (kjøpes på apoteket reseptfritt) er han en helt annen unge. Du kan jo prøve?! Skal ha 10 dråper på en skje før måltidet. Kjøp noen gode plastikk skjeer du kan vaske (se f eks www.alexi.no Lykke til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå