ekenit Skrevet 22. mai 2006 #1 Skrevet 22. mai 2006 DEtte burde kanaskje legges inn på søvndebatten, men der er så lite aktivitet. Trenger hjelp i kveld, før jeg blir gal! Problemet er tutta vår på 4mnd. Hun nekter å roe seg på kvelden. Hun kan være pludrende glad og fornøyd før vi legger henne ned, men i det sekundet hun oppdager at hun ligger i sengen, hyler hun. Det er snakk om skikkelige hyl! Kan høre ut som om hun blir skåret i småbiter... Hun har sånne hyl når hun er trøtt, og det er vanligvis bare to tre av dem da. Siden går hylene over til gråt. Oghun gråter bare mer og mer og mer. Vi har prøvd mange nmetoder, som spilledåse, rangle, støvsuger, stryk på kinnet, rugging i sengen, trøst på armen osv osv. Skrikemetoden funker dårlig hos henne, siden hylingen vare blir verre og verre og hun blir illsint og helt våken igjen. Når hun omsider sovner er dette bare midlertidig. Hun våkner etter ca en time, og da er det påan igjen. Noen ganger roer hun av seg selv ganske snart, og andre og flest ganger skriker hun seg lys våken og kok varm. Vi lar henne altid ligge litt alene, for at hun skal prøve å finne søvnen selv. Men som oftest må vi inn å rugge i sengen eller lignende i 15-20 min før hun sovner igjen for en ny time. Slik holder hun på hele kvelden. Hva gale gjør vi? Hva kan vi gjøre for å endre på dette? Noen kloke koner som kan hjelpe en sliten mor? Vi har hatt ganske bra legge rutiner på henne en god stund nå, men det synes som om dette bare gradvis blir verre. Om morningen er hun kjempe bli og fornøyd i sengen sin... HJELP!
ekenit Skrevet 22. mai 2006 Forfatter #2 Skrevet 22. mai 2006 ps: det bør også sies at vi er bombe sikker på at hun ikke har vondt i magen, har tørr bleie og er mett. Legge rutinene er veldig rolige og behagelige.
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2006 #3 Skrevet 22. mai 2006 Her i huset gir jeg pjokken en flaske melk mens han ligger i senga og han sovner som oftest mens han drikker den. Dette funker for meg. jeg har ikke hjerte til å prøve ut skrike metoden.
MaSy*fikk sin gutt*09.11 Skrevet 22. mai 2006 #4 Skrevet 22. mai 2006 Huff da. Høres ikke mye kjekt ut. Har dere prøvd disse små "oppbygde" madrassene som man kan legge i sprinkelsenga? Det blir litt "lunere" og senga blir ikke så stor og romslig. Vet at de selger disse på Sørbø, og andre typisk babybutikker. Da vi var 2 uker på ferie i sommerhuset vårt, reagerte gutten vår på 6 mnd (da 5 mnd) slik du beskriver datteren din. Vi klarte ikke å roe han når vi hadde lagt han, og sovnet han, så var det bare for en liten stund om gangen, så var det på an igjen. Da forsøkte vi å legge han i vognen, og han sovnet med det samme, og sov natta gjennom. Håper det går over, og at dere alle kan sove godt. Lykke til. Klemmer fra
tvilling73, 05/07 Skrevet 22. mai 2006 #5 Skrevet 22. mai 2006 Når tid på kvelden legger dere henne? Her òg gikk det over i panisk hyling når vi la henne ned rett så det var. Så innførte jeg faste kveldsrutiner for 3 uker siden og etter det har hun knapt hylt... Bading to ganger i uken kl 18, ellers vanlig kveldstell kl 1830 (gjelder selvf bare de dagene vi er hjemme til da - men er vi på besøk får hun pysjen på før vi går hjem), mat og i seng til kl 19-1930. Av og til er hun kjempetrøtt og litt sur kl 19 å da er det bare til å varme maten og få henne i seng ellers tipper det over og hun blir krakilsk... Fikk ett tips om å kun gå inn hvert 5.min og vise at jeg er der og gi henne tutten. Ikke kos, klapping på hode eller noe. Bare ett langt hyyyyyyyysssssssssssssssjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjj å tutten:) Det har gått over all forventning! Fungerer kjempebra. Hun er 5 mnd nå. Sov forresten inne hos oss i en vugge men plutselig så lagde hun så mange lyder om natta at jeg fikk ikke sove. Jeg begynte mens mannen min var offshore, flyttet henne inn på eget rom å seng og det med å legge henne kl 19 ca. Den første uken tutta jeg henne opp til 10 ganger til natten, nå er det ingen, hun sover til 0530-0630, får mat og sover videre en time eller to. Fantastisk!! Lykke til. PS: ingen barn er like...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå