Gå til innhold

Legen putter fingrene i skjeden min.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tusen takk for alle svara!!

Dette hjalp mye:)

Det er godt å ha en slik side på nettet som dette!

Lykke til og masse klemmer til dere alle:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette høres rart ut. Og hva jeg skjønner så er det bare mannlige leger som har utført en slik undersøkelse?

Skrevet

kanskje en anmeldelse hadde vært på sin plass her ? Jeg hadde følt meg utnytta hadde en lege gjordt noe så unødvendig med meg,det sier vel mye om hvilke motiver han egentlig har eller? Hadde ikke latt det passere,ikke godta slikt tull :-(((

Skrevet

dette med å kjenne oppi toern har jeg aldri hørt om,syns det virker rart.....mulig at han skulle kjenne om du hadde bakoverliggende livmor???hmmm

men dette med at han undersøkte brystene syns jeg ikke er noe merkelig i det hele tatt. det gjorde min lege også, da med min mann til stede i rommet, han sa at det var svært viktig å oppdage evnt kuler tidlig i svangerskapet, for i tilfelle en finner noe og det er kreft er det som regel ikke forenelig med å fortsette svangerskapet (fosteret tåler jo ikke narkose ved evt brystfjerning, cellegift osv) så det er noe de vil ha avklart tidlig i svangerskapet.

Skrevet

Hei, jeg er lege.

Riktignok ikke så gammel da.. Vi lærte på "legeskolen" at ved en gu skal man alltid også kjenne etter om vi kjenner noe unormalt, som kan være kreft, cyster eller svangerskap utenfor livmor for eksempel. Vi lærte også at dette gjøres best ved først å bruke to fingre i skjeden, deretter en i skjeden og en i anus. Andre hånda legger vi på magen.

Klasmydiatest skal også egentlig tas både foran, bak og i urinrøret. (Dette var jo før disse tisseprøvene ble godkjent).

Jeg for min del er jo jente, og vet hvordan en gu oppleves, greit nok, men ikke det festligste vi gjør, sant?

Så jeg sier alltid hva jeg skal gjøre FØR jeg gjør det, da har vedkommende mulighet til å nekte eller forberede seg. Jeg putter aldri fingeren i rumpa, med mindre jeg kjenner noe som jeg må kjenne nærmere på. (Samt mulig hos eldre med fremfall, en litt annen problematikk)

Når det gjelder brystundersøkelse var dette tidligere anbefalt ved førstegangskontroll, men ikke lengre. Jeg tilbyr det, men erfaringsmessig kan damene kjenne like bra selv. Noen synes kanskje det er greit at en profesjonell gjør det??

Jeg synes ikke du skal anmelde, han mente nok alt vel.

MEN, jeg synes du skal meddele ham at det føltes ubehagelig, og at du heller skulle vært foruten. Send et brev hvis du ikke tør si det. Han burde nemlig få vite at folk reagerer, så kan han spørre/informere på forhånd neste gang. Jeg hadde ikke likt å bli undersøkt i rumpa uten å vite om det på forhånd, samt vite hvorfor.

Skrevet

Har nylig lest de nye retningslinjene for svangerskapsomsorgen (som komi fjor).

Der står det at det ikke lenger er rutine med gu ved graviditet – med mindre det er lenge siden siste celleprøve (som for øvrig er anbefalt hvert 3. år).

Undersøkelse av brystene er heller ikke lenger rutine ved graviditet.

Så vet dere det.

Skrevet

Jeg har opplevd at en kvinnelig jordmor gjorde det med meg en gang, altså det med begge hullene, og skal sant sies så følte jeg meg temmelig plaget av det i etterkant. Ikke fikk jeg noen forvarsel på det heller. Dette var tidlig i svangerskapet for å sjekke størrelsen på livmoren og kanskje nødvendig, men følelsen av å bli krenket har hengt igjen siden den gang.

Om du plages av det så syntes jeg du skal bytte lege, for det er ikke vanlig prosedyre ihvertfall.

Skrevet

Nei, jeg hadde en kvinnelig som gjorde det. lespisk riktignok... Hun skulle kjenne på str på livmora. Sa at den virka normal, men da jeg kom på at jeg hadde sagt feil dato for sm, og altså var 4 uker mindre på vei enn vi først trodde sa ho at det kjentes riktigere ut... Så jeg fikk ikke inntrykk av at undersøkelsen hadde sagt ho så mye... Det skal vel også sies at denne legen egentlig var pensjonert, jobbet bare som vikar. Da jeg spurte om termin fikk jeg beskjed om å regne selv...

Skrevet

Har opplevd dette i begynnelsen av et svangerskap, men det var for å sjekke hvordan livmoren lå plassert. Har mannlig lege selv, og synes dette var utrolig ubehegelig, men hva gjør man når man ligger der :( Jeg nektet undersøkelse denne gangen, hvorfor ta det en gang til når han har gjort det en gang før? Har faktisk ikke hatt noen underlivsundersøkelser i dette svangerskapet, legen synes det er helt greit.

Spør jordmoren din, det ville nå jeg gjort.

Skrevet

Hei!

Jeg er litt oppi åra og fikk mine første barn på 80 -90 tallet. I alt tre stk.

Joda, legen legen undersøkte meg både vaginalt og analt ved første svangerskapskontroll. Det gjorde hun også hver gang jeg hadde kontroll mellom svangerskapene.

Nå venter jeg nr 2 født i dette århundre, og det skjer ikke lenger, selv om det er samme lege. Hun har vært flink og følger de nye retningslinjene.

Ser det er mange som er sjokkerte her, men jeg synes ikke dere skal bekymre dere og være redde for overgrep. Han er kanskje bare av den gamle skolen.

Lykke til videre og la tvilen komme din lege tilgode, for denne gang :-)

Skrevet

Hei dere

Ser at mange reagerer på at det i det hele tatt tas GU i starten av svangerskapet... Jeg var gravid for en tid tilbake, og alt var angivelig greit. Da jeg fikk en blødning i uke 13 ble jeg sendt til sykehus for ultralyd, og de sa at det ikke hadde vært noen foster der på lenge, men at livmor og morkake hadde vokst (altså mistet selve foster tidlig uten å merke det).

Det ble da også poengtert flere ganger av både leger og jordmødre på sykehuset, at hvis min fastlege hadde foretatt GU på første konsultasjon i forbindelse med svangerskapet som han burde - så ville han kjent at ikke alt var som det skulle ! (vet at det ikke hadde forhindret at jeg mistet barnet, men det hadde forhindret at jeg gikk så langt som til uke 13 - hadde vært litt enklere i uke 8 når ikke "alle" viste det.....)

Så derfor: GU er en VELDIG GOD IDE !!! (selv om det er litt ubehagelig)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...