Gå til innhold

Legen putter fingrene i skjeden min.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!Nå er jeg i 3 semesteret og var hos legen nettopp.

Jeg har en mannlig lege og han har gjort noe som jeg ikke opplevde når jeg gikk gravid med mitt første barn....nemlig å stikke fingrene sine inn i begge hullene for å kjenne om babyen lå riktig.

Er dette normalt?

Har dere også leger som gjør dette?

Når han gjorde dette så lå jeg på den vanlige benken....ikke gynekolog-stol.

Han gjorde dette også i januar,da jeg var ca 2 mnd på vei.

Han har også sjekket brystene mine for kuler,da han sa at han hadde hatt pasienter inne før som hadde fått kuler i brystene.

Er dette normalt jenter?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg selv har ikke opplevd dette, men har ei venninne som opplevde dette på første svangerskapskontroll...

Skrevet

Det hørtes rart ut spør du meg..

Skrevet

Det står mange steder at legen skal sjekke brystene i beg. av svangerskapet. Det andre der har jeg ikke opplevd, men du må jo vurdere selv om du synes det var en grei eller ugrei situasjon.

Skrevet

Aldri opplevd noen av delene du forteller om. Dessuten er de gått bort fra å sjekke brystene når man er gravid.

Skrevet

Synes det høres skummelt ut dette jeg....?kjenner da utenpå magen hvordan barnet ligger...og merkelig at han skal kjenne på det når du bare var 2mnd?å sjekket brystene?Tror jeg ville spurt en annen leges mening om dette jeg altså...

Skrevet

Hei. dette er mitt 3 svangerskap og en lege har aldri putta en finger verken oppi nr 2 eller kjent på brystene mine...

Hvis du syns det er ubehagelig bør du få deg ny lege og høre hva han/hun mener om din nåværende leges oppførsel. Hadde blitt rimelig sjokka om min lege hadde gjort noe sånt...

Bytt lege

Skrevet

Oi, dette har ikke jeg opplevd heller. Syns det hørtes ekkelt ut jeg! Oppi nr 1 kan jeg nå skjønne, men nr 2. Nei nei!!!

Jeg ville hørt med en annen lege, eller jordmor kanskje, hva de har å si!

Skrevet

HÆ? Nei dette ville jeg gått videre med, skal vell ikke putte noe oppi baken for å kjenne om barnet ligger riktig? åsså bare etter 2 mnd, nei dette syntes jeg hørtes veldig rart ut.

Det med kontroll av brystene kunne jeg til dels ha godtatt og GU også, men ikke noe kontroll gjennom endetarmen min, NEI NEI NEI!!!

Skrevet

Hmm, aldri opplevd.

På første kontroll er det jo gu, helt vanlig gu.

Og mulig sjekk av modning og åpning på slutten, men det har vært min avgjørelse og noe jeg har bedt om.

Men på 6 ukers kontrollen har det vært sjekk i begge hull, men det for å vite at alt er grodd riktig og slikt.

Aldri bryst.

Synes ikke det virker normalt nei.

Skrevet

Denne måtte jeg bare svare på... I mine 2 forrige graviditeter gikk jeg til fastlegen min på første kontroll,og då sjekka han hvor langt jeg var på vei ved å stappe en fingrene sine i begge hull. Det var dritvondt (aldri hatt noe i rumpa før #flaut#) og jeg var totalt uforberedt. Jeg tenkte at det var sånn for alle, helt til jeg snakka med ei venninne som sa at hu aldri hadde opplevd det, også så sjekka hu litt rundt ingen hu kjente hadde opplevd det. Synes det var velig ekkelt, og begynte å lure om han hadde antastet meg.. Siden du har opplevd det samme så har han ihvertfall ikke gjort noe "ulovlig", men jeg syns uannsett det er uakseptabelt. Nå går jeg kun på sykehuset, og det har ikke skjedd denne gang, heldigvis. Jeg har ihvertfall bestemt meg for å nekte neste gang fastlegen min vil ta gu. Det virker jo som en helt unødvendig handling når nesten ingen leger gjør det. Jeg visste foresten siste mens, så vi hadde jo liksom en termin å gå ut fra...

Skrevet

Vet ikke om det var deg el ikke, men ei som nevnte det her om dagen at legen hadde putta en finger opp bak også, synes det høres helt merkelig ut jeg, aldri opplevd det selv og ikke hørt om det før heller.

Hadde en undersøkelse første gangen jeg var der, 1.tri., og sjekket brystene, men ikke siden...

Hørtes rart ut! Da jeg hadde gyn. u. der var det en sykepleier der også så vi var ikke alene, syntes det var veldig greit siden han "bare" er lege..

Skrevet

Vet ikke om dette er normalt men de skal jo ikke sjekke etter kuler i brystene når du er gravid fordi melkekjertlene hovner opp og lager kuler.

Skjønner heller ikke hvorfor han må undersøke i det hele tatt.

Jeg har ikke tatt gu på noen av mine svangerskap og jeg har hatt forskjellige leger.

Jeg har opplevd at legen (dette var en kvinnelig) stakk fingrene i begge hull en gang for å kjenne på livmora. men jeg har aldri hørt om noen som gjør dette i tredje trimester for å kjenne om babyen ligger riktig.. Jordmora mi sjekker det på utsida ihvertfall ved å kjenne etter nederst på magen om hodet ligger der..

Men det kan vel være at han følger en gammel praksis eller noe....

Skrevet

Det har ikke skjedd med meg. Jeg tar regelmessig sjekk av livmorhalsen (den vanlige celleendringstesten). Derfor har jeg ikke hatt noen gu i forbindelse med graviditetene heller. Jeg hadde nekta hvis legen foreslo noe sånt, fordi jeg ikke ser nødvendigheten av det og fordi jeg ville synes det var ubehagelig. I første graviditet sjekka legen (kvinnelig) brystene mine helt i starten av graviditeten. Det syntes jeg var veldig OK fordi jeg har aldri fått hjelp til å gjøre det.

Det kan høres ut som om det er en gammel praksis, men jeg går alltid til kvinnelige leger for å slippe å lure på om det er andre ting som ligger bak (opplevde som 12 åring at legen titta ned i underbuksa når jeg var inne for å fjerne en føflekk på magen). Fortalte ingen om det da, men hørte da jeg var 18 at mange hadde hatt litt snodige opplevelser med den legen på akkurat det området der.

Skrevet

Uff da. Dette bør du gi legen din tilbakemelding om. Jeg sa fra ved første kontroll at jeg var glad for å være gravid, men følte det veldig ubehagelig å tenke på eventuelle gynekologiske undersøkelser underveis. Dette skyldes at jeg ble utsatt for et voldtekstforsøk for noen år siden. Min mannlige lege var helt super, og forklarte at det ville være helt unødvendig med gu, og at moderne retningslinjer faktisk sa at man ikke skulle gjøre gynekologiske undersøkelser av gravide (så sant det ikke var svært lenge siden sist kontroll). Han sa også at ingen leger kunne gjøre dette mot mine ønsker. Senere i svangeskapet begynte jeg å gå til kontroll på helsestasjonen (av praktiske grunner), annenhver gang til lege og jordmor (begge kvinnelige). De var 100% på linje med fastlegen. Husk at du har rett til å si fra om egne grenser - også som gravid.

Skrevet

når jeg var gravid for noen år siden ca 2 mnd på vei, så stakk han fingra oppi begge hullene for å sjekke livmora og størrelsen på den tror jeg han sa..

Skrevet

Jeg har ikke blitt sjekka noen gang anna en kreftprøven og de andre prøvene i begynnelsen. Ellers har ingen vært i nærheten av underlivet mitt før fødselen har vært i gang...

Skrevet

Jeg vet min lege har gjort det på seks ukers kontrollen, og muligens og tidligere... men hun er så flink at jeg merket det ikke før hun sa det...hehe, og jeg har ikke for vane å få noe oppi der for å si det slik....

Skrevet

jeg har aldri opplevd det.. ingen gjør det etter 2 mnd. legen min har ikke sjekket meg i det hele tatt.. jeg var på ekstra ul i 12 uke, så den legen gjorde det da for da tok han innvendig UL... på en vanlig måte.. jeg har aldri blitt sjekket puppa.. synes det hørtes merkelig ut jeg da..

Skrevet

dette er helt ureglementert.ring jordmora di øyeblikkelig og sjekk med henne.Bytt lege!

Skrevet

Legen min sjekket puppene på første kontroll, synes det var helt greit for kuler i brystene er jeg veldig redd for. (kvinnelig lege og veldig ålreit, så synes ikke dette var noe rart.) Men jeg må si at jeg hadde blitt både skremt og rimelig satt ut dersom jeg hadde kjent en finger i endetarmen sånn helt uten videre, dette burde de da opplyse om før det blir gjort i allefall. Har forresten aldri hørt om noen som har blitt "sjekket" ved denne typen undersøkelse....

Skrevet

Måtte bare svare på dette. Jeg er gift med en lege og han sier at det er rutine å sjekke bryster for kuler i 1. trimester, særlig om man har brukt p-piller tidligere. Men dette med fingrer i begge hull for å kjenne hvordan barnet ligger er ikke akkurat rutine. Det er uvesentlig hvor barnet ligger i 1. trimester om man ikke mistenker graviditet utenfor livmor (men da sendes man til sykehus på UL). Senere i graviditeten skal man kjenne dette utenpå magen. Ved å finne hjertelyden til barnet (utvendig på magen) får man også en klar indikasjon på hvordan barnet ligger.Han ville råde deg og ringe sykehuset og spørre om dette er vanlig praksis. Evt. spørre en jordmor om dette.. høres ut som at du bør bytte lege....

Skrevet

Jeg har ikke opplevd noe av det du forteller om...Ikke sjekket brystene heller..Bare kjent utenpå magen hvordan babyen ligger....Spør en annen lege kanskje?

Skrevet

usj altså, hadde min lege gjort det der hadde eg fått sjokk, hadde virkelig begynt å lure.. Har aldri hørt om noe slikt i det hele tatt, det står da heller ikke noe om dette i noen svangerskapsbøker. Kan du ikke spør legen din hvorfor? Ble virkelig nyskjerrig på det der altså... veldig rart...

Skrevet

Legen min sjekket brystene, å stakk fingen opp i skjeden mens han trykka hardt på magen for å sjekke livmoren.. Hadde nok blitt sjokkert om han hadde stukket en finger oppi toern!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...