Gå til innhold

Deltidsstudent og penger

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Er det noen deltidsstudenter (67%) som ikke jobber ved siden av som vet hva som skjer når barnet kommer??

Jeg skal fortsette med studiene etter at barnet er født.

Kan far få min permisjon i tidskonto?

Får jeg noe støtte, har ikke lån fra lånekassa nå, kan jeg da få det til høsten?

Må jeg ta ekstra fag opp til 100 %? Hvordan gjør jeg det, dette er første gang jeg studerer ved UiO, er det bare å melde seg opp i noe, er det ubegrenset med plasser? Skjønner ikke noe av UiO, føler meg som en idiot.

Fortsetter under...

Hei jeg var deltidstudent sist jeg gikk gravid. (68%:) Fødselstipend gjelder om du har hatt rett på stipend i 6mnd før fødsel...om du har det nå eller ikke betyr ingen ting om du har hatt rett på det. Da får du redusert lån og stipend i forhold til studiebelastning, altså ikke fullt lån og stipend...Dette regner lånekassen ut for deg. Du må ikke gå ut i pemisjon, men du har rett på fødselstipend uansett hva du velger.

så altså du må ikke ta opp ekstrafag om du ikke vil det da.

Det er noen regler med tidskonto, men det har jeg ikke satt meg inn i...lurer¨på hvordan det er jeg og.

I utgangspunktet har ikke far rett på permisjon, ganske håpløst. han kan ta over din permisjon, men da må du studere 100%

Men det står endel om dette tidskonto greine og det har ikke jeg helt forstått hvordan skal fungere.

jeg har fått time på trygdekontoret nå, er de du må høre med nesten for er de som har med hva pappan kan.

men sånn jeg har forstått det så mister du rett til fødselstipendet om pappan tar over din permisjon fordi du da ikke regnes som omsorgspersonen i familien el no sånt.

Trodde jeg hadde så oversikten siden jeg har vært borti dette før, men stadig nye ting å tenke på...

Hei

Jo, jeg tror nok at dersom far tar tidskonto så får jeg fødselsstipend fra Lånekassa. Har ikke bekymret meg noe for det. Problemet vårt blir i såfall at far ikke får permisjon fordi jeg ikke er 100 % student. Hva skal vi da gjøre med barnet sier jeg bare, siden jeg fortsetter å studere etter fødselen. Om jeg ikke finner ut av det, har fått telefontime med trygdekontoret på fredag, må jeg prøve å finne ut hvordan jeg kan ta et fag for å få 100% belastning, og ikke bekymre meg veldig for eksamen..., trenger bare ca 5 stp i semesteret ekstra da.

Trodde liksom at han kunne jobbe litt og ta tidskonto for resten jeg da vet du, men så lett er det visst ikke her i verden (kanskje)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...