Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Lurer veldig på dette med amming.

Har flere venninner som har endt opp med brystbetennelse, Blødning fra vorten og tilogmed sluttet og amme.

Men gjør man for ikke å få disse problemmene?

Vil gjerne amme lengst mulig, og alle disse venninnene har ammet greit på føden, men etter noen uker/mnd har det gått gale.

Noen gode råd her?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5120843-r%C3%A5d-om-amming/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville prøvd å ta det som det kommer, ikke tenke for mye på dette på forhånd... Det er VELDIG få som ikke prøver det meste før de evt. bestemmer seg for at de likevel ikke klarer å amme så lenge (jeg selv er en av dem). Det er mye vanligere å slite med ammingen enn det de fleste er klar over på forhånd. Det viktigste er vel kanskje å forberede seg på at "alt" kan skje... les det du kan om amming, snakk med andre du kjenner som har ammet, og noter deg hvor du kan søke hjelp hvis du får problemer. Hvert barn og hver kvinne er unik.... ammeproblemer kan skyldes så mangt!

(Personlig synes jeg ammehysteriet her til lands går litt vel langt...selv om jeg selvfølgelig vil amme mitt barn så lenge jeg klarer).

Hei,

det er mye man kan passe på for at det skal gå bra med ammingen, men mye har også med riktig innstilling og gjøre og det har jo du:)

For å unngå brystbetennelse er det viktig å holde puppene varme og tørre, i tillegg skal man holde seg varm på hendene.Helst ikke hente noe i frysa engang. Luft puppene etter amming, de har godt av litt frihet;)(kan jo hoppe over det om du ikke er hjemme;;)

Problemene kommer jo ofte de første mnd, så kommer man over dem går alt så mye lettere.

Være sikker på at babyen suger riktig har mye å si. Få de på sykehuset til å se om du gjør det riktig. Om de suger feil så blir man ennå mer sår fort. Det finnes salver man kan smøre på vorten om man blir sår. Blir man veldig sår finnes det også brystskjold. Men prøv i lengste laget og unngå det for det kan bli vanskelig å venne dem av med det. Sårheten går over, tror nesten alle blir såre den første tiden. Så igjen er cluet og være klar over det og prøve og holde ut.

Evnt. pump endel og frys ned sånn at du eller pappan kan gi noen måltider med flaske for og hvile puppen litt. I begynnelsen kan man få følelsen at babyen henger konstant ved puppen og det er ekstra slitsomt om det er vondt i tillegg.

Om du får ant. til brystbetennelse, pass på at du får tømt puppen. Brystet blir hardt og ømt og melken hoper seg opp. Pump deg, evnt. håndpump i dusjen, varme hjelper. Legg babyen til puppen ofte, det er babyen som kan tømme det lettest selv om det er tungt å suge. Får du feber og el brystet blir rødt og ekstrem vondt så dra til legen.

Ring evnt. også ammehjelper for råd og støtte...man er ofte ikke helt seg selv heller den første tiden.

det finnes nok flere med gode råd, men det er min erfaring. jeg ammer ennå jenta mi på 18mnd og har gått gjennom brystbetennelse, såre vorter og også sopp...det er verdt det:)

Ja, jeg har et godt råd: Det beste du gjør er å lære deg riktig ammeteknikk med en gang, slik at barnet legges til riktig og at det suger på rett måte. Blir du sittende foroverlent, eller barnet bare får i seg litt av brystvorta, eller at barnet "henger" i puppen, da er veien kort til såre brystvorter...og det er noe av det vondeste i verden.

Jeg har lagt mine barn til når de har måttet ønske det, ikke noen regel om tre timer mellom hvert måltid her. Det har bidratt til at produksjonen har vært på topp, og kanskje også til å forhindre brystbetennelse iom at en får tømt brystene ofte. En annen lur ide er å bruke ullinnlegg istedet for de av papir. Dette holder brystet varmt og det blir aldri fuktig på samme måte som med de av papir.

Unner deg en god og lang ammeerfaring:-)

På www.ammehjelpen.no er det mange tips og råd, men det beste rå-det av dem alle er at en etablerer rett ammeteknikk helt fra børjan av:-)

Hei,

foerst maa jeg si at det er kjempe bra at du skal amme, det er det beste du kan gjore for barnet ditt og for deg selv ogsaa.

Jeg er sykepleier og jeg jobber ogsaa som ammehjelp ved et sykehus her i usa hvor jeg bor. Her er det ikke saa vanlig at moedre ammer, men det begynner aa bli bedre og bedre her ogsaa.

Som en av de andre inleggerne sa saa les alt du kan om amming, det hjelper virkelig naar du skal gjore det selv.

Det er ikke meninga at du skal bli saar, om du blir saar saa kan det ha mange grunner. Alt fra det aa holde ungen feil til brystet, noen ganger har babyene et stramt baand under tunga og da blir mor saar, pluss mange mange andre ting. Naar du er paa sykehuset saa forlang aa se ammehjelpen selv om du kanskje ikke har noen problemer.

De to foerste ukene kan vaere det vanskeligste, for det er da du og babyen laerer aa amme. Saa hold ut og vaer taalmodig.

Jeg vil absolutt anbefale deg aa IKKE gi babyen smukk eller flaske den foerste maaneden, for babyen trenger denne maaneden til aa etablere melkeproduksjonen. Pluss om du gir smukk eller flaske saa kan det forvirre babyen slik at han ikke vet hvordan han skal suge paa brystet. Og jeg vet ogsaa at mange vil si at de ikke hadde noen problemer med forvirring, men det er en oekt sjans for det. Saa hvorfor ta sjansen naar du egentlig ikke trenger aa gjore det....det er jo bare for en maande allikevel, etter det saa kan du godt gi smukk eller flaske uten aa forvirre den lille.

Det aa ikke ta paa noe kaldt eller passe paa aa holde puppene varme har ingen bakgrunn i forskning, det er bare et kjerring raad. Om du har brystspreng, og puppene blir harde og hovne saa anbefaler vi faktiskt aa legge is paa puppene i 20 minutter for aa faa hevelsen ned slik at barnet kan amme. Og om du har brystspreng saa ikke putt noe varmt paa for da blir det bare vaerre.

Dette ble veldig langt, men det er bare det at amming ligger hjertet mitt naer.

Haaper jeg ikke forvirra noen med dette inlegget.

Lykke til og spoer gjerne alt du kan slik at du er godt forberedt naar den lille kommer

Monica

Annonse

Noe av det viktigste jeg vil si er god håndhygiene. Vask deg på hendene før du skal amme eller ta i puppen. Mnge jeg kjenner sier det gjør så vondt å amme, men det skal det ikke gjøre i det hele tatt. Gjør det vondt har du feil ammestilling, da må du ta tak på nytt. Dette kommer til å gå superfint. Gled deg, og lykke til:o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...