Gå til innhold

ang engangstønaden alle får før ungen er født

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Er vel ikke alle som får engangsstønad vel.. ? Trodde ihvertfall ikke jeg. Hvis man har opptjent rett på permisjonspenger får man vel ikke engangsstønad. Jeg har vært i fast jobb og får permisjonspenger når jeg går ut i permisjon.. så derfor vet jeg ikke når engangsstønaden betales ut. Men ut fra hva jeg har lest tidligere får man vel denne litt før fødselen ja. Hør med trygdekontoret du, de kan sikkert hjelpe deg. :)

Med mine to første fikk jeg ikke den før ungene var født. Men jeg har lest om flere her inne som har fått den før (ca 2 mnd før fødsel) så jeg tenkte jeg skulle søke snart. Har ikke termin før 31 aug men da har de i hvertfall god tid på seg til å behandle søknaden... Beløpet er på ca 33000.

Annonse

Fra trygdeetaten sine sider:

Engangsstønad

gis ved fødsel og ved adopsjon dersom du ikke har rett til fødsels- eller adopsjonspenger.

Du kan lese mer om dette på denne linken:

http://www.trygdeetaten.no/default.asp?strTema=familie&path=f_oedsel_mrog_mradopsjon&path_sub=engangsst_oenad

Har kan du også printe ut søknadsskjema!

hei... var på trygdekontoret her om dagen... du kan søke om å få engangsstønaden den kan bli utbetalt fra tre mnd føre termin.. ps du må ha bekreftelse om termindato...den du får ved ul er den de tenker på da....

Annonse

Tidligere hadde man noe som het nedkomst stønad. Dette var noe alle fikk:) Summen der var rundt 10-11.000,- Denne falt bort i 1997 eller noe og hvis dette er din første så er det kanskje ikke denne du blander med:)

Og som de andre sier, engangstønad er ikke for alle.

Du kan SØKE først etter uke 26, ja, som ei over her skriver. Jeg måtte legge ved attest fra lege etc som "beviste" at jeg var 26 uker på vei. Etter du har søkt vil det ta 2-3 uker før pengene kommer, avhengig av hvor raske de er på trygdekontoret der du bor.

til HI alle har ikke krav på dette engangsbeløpet.

til anonym over som er lærling du tjener formye til å få engangsstønad men du vil få fødselspenger og muligens kan du få noe fra lånekassen(fødsselsstipend)

Til anonym: Nå ser man på brutto inntekt og ikke netto. Men si 6000,- i mnd. Det er da (utene å regne feriepenger og sånn) 72.000 i året. Dersom du tar 10 mnd. med 100% lønn vil du sitte med 60.000,- Det er jo nesten det dobbelte av engangsstønaden!! Hvorfor ville du byttet dette?? Man får ikke begge deler...

Man "velger" om man vil ha engangsstønad eller permisjonspenger. (arbeidsledighettrygd, sykepenger o.l. regnes og som inntekt) Dersom du ikke er i fast jobb regnes de 6 beste av de 10 siste mnd. Vil dette overstige engangsstønads-beløpet velger man jo dette. Man må ha vært i arbeid (eller da sykepeng, aetat) 6 av de 10 siste mnd. for å ha krav på permisjonspenger.

(Nå heter det kanskje ikke permisjonspenger, men går utfra at folk skjønner hva jeg mener. 80% i 12 mnd. eller 100% i 10mnd.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...