Gå til innhold

38 år og gravid..

rakrias

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er blant de som er ganske sent ute mht. å få barn. I februar ble jeg gravid, noe som kom som et gledelig "sjokk" både på meg og samboeren. Det er ikke mye man har satt seg inn i på forhånd, og slett ikke hva man har krav på i forbindelse med graviditeten. Jeg hadde imidlertid hørt at når man har rundet 38 år har man bl.a krav på forstervannsprøve ettersom risikoen øker for sykdom/skader på barnet dess eldre man selv er.

Til tross for besøk hos fastlegen i uke 8 fikk jeg ingen informasjon om dette, og neste legetime ble satt opp så sent som i uke 17. Heldigvis har jeg en venninne som er gravid, og hun kunne fortelle at jeg nå kunne ta en blodprøve for å undersøke evt. sykdom på fosteret i forkant av en evt. forstervannsprøve. Men denne testen måtte i såfall gjøres innen uke 14. Jeg ble litt stressa av det og kontaktet fastlegen, som ikke hadde hørt om en slik blodprøve. Han kunne derfor ikke sende en rekvisisjon på en slik undersøkelse før han visste hva dette var. Jeg tok derfor direkte kontakt med sykehuset, og de kunne fortelle at blodprøven jeg måtte be om heter "fosterdiagnostikk og dobbelttest".

Ved en slik undersøkelse får man også utvidet ultralyd med tanke på down syndrom (dette kan påvises ved å sjekke om fosteret har en ekstra nakkefold). Via blodprøven får man sjekket fosterets kromosomer, bl.a om det har et ekstra kromosom 13 eller 18. I følge sykehuset måtte jeg få legen til snarest å sende en slik rekvisisjon, da det om kort tid ville være for sent å ta en slik test. Jeg kontaktet fastlegen og informerte han om dette. Han faxet rekvisisjonen umiddelbart..

Det fine med en slik blodprøve er at dersom denne er ok, er det lite sannsynlig at det er noe galt med fosteret. Da kan man velge bort fostervannsprøve (som bl.a øker risikoen for abort).

Det er litt skremmende at fastleger ikke holder seg oppdatert på hva som skjer av nyvinninger på det medisinske feltet. Jeg ønsket med dette å dele mine erfaringer med andre voksne damer som venter barn, og som kanskje heller ikke kjenner til hva man har krav på når man er blitt gravid.

Fortsetter under...

Gratulerer og velkommen hit :-) Ja, man føler av og til at man er ganske overlatt til tilfeldigheter og flaks - sånt burde jo alle leger vite, men.... Det var nå godt du fikk ordnet opp i det selv, men det er ille at det skal være nødvendig. Da tenker jeg på, hva med alt det man ikke finner ut av som skulle vært gjort - og hva med de som ikke har resurser til selv å ta tak i slike ting? Selv er jeg akkurat ikke helt gammel nok til å få tatt disse testene. Ønsker deg lykke til med testene og svangerskapet i øvrig.

Hei. Takk for nyttig info. Kanskje det er lurt av deg å bytte fastlege, hvis du bor på et sted der det er flere å velge mellom? Har forstått at det er en god del særegne problemstillinger for oss som er eldre førstegangsfødende, og kanskje det er bedre med en lege som kan holde deg oppdatert, og ikke motsatt? Vet ihvertfall at en kan bytte fastlege lett som bare det ved å søke på FASTLEGE på nettet, men da må du jo vite hvem du vil bytte til. Lykke til ihvertfall!

Gratulerer så mye med graviditeten!

Må si jeg er sjokkert over at fastlegen din er så lite informert..... Det er for galt at noen gravide får et bedre tilbud enn andre pga uvitenhet!

Selv er jeg heldig og går til både gynekolog og fastlege som er meget oppegående, og det betyr utrolig mye for min trygghet.

Vil råde deg til å følge med på denne siden - for her er det masse å lære :-)

Hei Rakrias

Gratulerer med graviditeten!

Du kan lese mer om dobbeltesten og fosterdiagnistikk her:

http://www.shdir.no/vp/multimedia/archive/00006/IS-1313_6507a.pdf

Dette er informasjon til gravide om fosterdiagnostikk utgitt av SHdir.

http://www.shdir.no/publikasjoner/retningslinjer/retningslinjer_for_svangerskapsomsorgen_19103

Her kan du lese om retningslinjer for svangerskapsomsorgen. Dette er vel noe leger bør være kjent med så lenge de behandler gravide. På side 61 og 62 står det en del info om fosterdiagnostikk.

På UL sjekker legen nakkefold og nesebein. I blodprøven sjekkes beta-hCG og PAPP-A. Alt dette sammen med din alder kan si noe om sannsynligheten for kromosomfeil hos barnet. Greit å ta denne helt ufarlige testen før man bestemmer seg for om man vi ta fostervannsprøve. Men husk den må tas ganske tidlig - uke 8 til 13+6 tror jeg.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...