Mamma'n til Li@m Skrevet 22. mai 2006 #1 Skrevet 22. mai 2006 Dette er for dere som har barn som er helt ferdige med bleiene; dvs. de som ikke bare har barn som tisser paa do, men som ogsaa gjoer nummer to! Gutten vaar er snart tre og har tisset paa do lenge naa og bruker kun bleie naar han skal baesje; men vi synes han boer kvitte seg med baesjebleiene naa. Hva gjorde dere? Noen suksess historier aa dele? Tror han kvier seg litt for aa ta det siste skrittet...
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2006 #2 Skrevet 22. mai 2006 La han få bæsje i bleia si til han finner ut av dette selv. For sterk fokus på dette kan medføre forstoppelse og da har dere enda større problemer enn å skifte en bæsjebleie om dagen.
Gjest Skrevet 22. mai 2006 #3 Skrevet 22. mai 2006 vår gutt var omvendt, han bæsjet på do lenge før han tisset der. tror han syns det var ekkelt å gå med bæsjen i rumpa. kan jo kanskje prøve å la han gå litt med bæsj i bleia før dere skifter. og oppmuntre han til å prøve å trykke litt når han sitter på do. lykke til
Mamma'n til Li@m Skrevet 22. mai 2006 Forfatter #4 Skrevet 22. mai 2006 Takk for svarene; naar jeg tenker paa a proeve naa, saa er det for at jeg tror han ikke kommer til aa ta det siste skrittet uten at han blir oppfordret til det - det er saa lett aa falle i en rytme hvor man blir saa komfortbel at man "aldri" blir klar for aa ta det neste skrittet, og det vil jeg proeve aa unngaa. Har dessuten lest andre innlegg her tidligere hvor barn helt opp i fire-aars alderen fremdeles gaar med bleie og kvier seg for aa slutte med bleien fordi det er saa "skummelt" aa bli stilt nye krav til. Vil jo ikke akkurat vente saa lenge heller. Dessuten begynner han paa foerskolen i September, og da ville det vaere fint om han kunne ordne opp selv naar han maa paa do.
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2006 #5 Skrevet 23. mai 2006 Det er en helt normal tanke å tro at barnet aldri kommer til å ta skrittet selv og slutte å bæsje i bleien. Dette er selvsagt helt feil, alle barn tar det skrittet når de er klare for det. Det er viktig å være klar over at et barns tarmsystem ikke er helt ferdig utviklet før rundt 4 års alder. Når man vet dette, så er det kanskje ikke så rart at noen barn fortsatt må ha bleie ved 4 års alder? Om din sønn er et av disse barna som ikke har forutsettning for å kunne mestre dette helt enda, fordi kroppen hans fysisk ikke er klar, blir det ikke da litt feil å skulle "tvinge" han til å bli renslig? Blir feil å gjøre det fordi man syntes det er flaut å en 3-4 åring i bleier fortsatt.
Mamma'n til Li@m Skrevet 24. mai 2006 Forfatter #6 Skrevet 24. mai 2006 Ikke misforstaa meg:o) Det er selvsagt ikke snakk om aa tvinge soennen min til noe som helst; her snakker jeg om aa oppmuntre. Jeg mener soennen min befinner seg i startgropen naa (naar det kommer til dette med aa begynne aa bruke doen til "nummer to") og innlegget jeg startet med dreide seg om aa dele noen gode erfaringer... Hovedinnlegger
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2006 #7 Skrevet 24. mai 2006 Ahh, så du vil bare ha positive svar du, som oppmunterer deg til å fortsette å få han til å slutte å bæsje i bleia. Er ikke opptatt av å tvinge han du nei, nei da, skal bare dytte på litt liksom...... La nå ungen få den tiden han trenger på å finne ut av dette selv da, det kan da vel ikke være sååååååå viktig å bli kvitt den bleien en måned eller 2 tidligere?
Mamma'n til Li@m Skrevet 25. mai 2006 Forfatter #8 Skrevet 25. mai 2006 Huffda...det var da voldsomt til foelelsesutbrudd! for aa gjoere saken klar for "anonym" nok en gang: Vi har en gutt paa snart tre aar som vi som foreldre ser er kommet dithen at han kan starte overgangen til aa kunne benytte doen til noe mer enn aa tisse. Med andre ord: Han er nyskjerrig! Vi ser noe positivt i aa kunne gjoere overgangen saa smidig som mulig, og ber derfor foreldre som har vaert igjennom denne prosessen om noen positive erfaringer de kan dele med oss. Positive erfaringer er det man kommer videre med, (er det noe "anonym" kan vaere enig i?). Saa tvinger vi? Nei. Dytter vi? Nei. Vil vi bare ha positive svar? Positive pa den maaten at de er sakelige; Ja. Men vi oensker mest av alt positive - erfaringer - ! Skal vi gi gutten vaar tid? Det har aldri vaert snakk om noe annet. Smiiiiiiil! Livet er kort nok som det er, "anonym"!!!
sjefen Skrevet 25. mai 2006 #9 Skrevet 25. mai 2006 Hei, gutten vaar har akdri vaert selektiv med hva som kommer ut. Tiss eller baesj. Han fant ut av dette med baesjen forrige sommer, selv om han ikke slutte helt med bleie foer i aar. Vi hadde et basseng i hagen, og i begynnelsen av sommeren baesjet han i vannet. Da ble det kaos med rensing av vann og alt det derre. Etter det satte vi ei potte ute i hagen for aa se om han kunne bruke den. Og det funket med en gang. Han loep naken rundt i hagen, og da han maatte baesje gikk han paa potta. Fikk masse skryt etterpaa, og etter det har tissing og baesjong ikke vaert noe problem. Potte og do er like bra. Potta staar ute i aar ogsaa. Veldig greit med utedo for de smaa :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå