Gå til innhold

Første legetime. Hva skjer?


morra di

Anbefalte innlegg

Er i uke 7 nå og lurer på om det er på tide å komme seg til legen. Er det noen med erfaring som kan fortelle meg hva som egentlig skjer denne første legetimen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg var til første kontroll i sist uke, men var da kun i uke 10, så hun gjore ikke noe annet enn å fylle ut papirere. Først i uke 12 kan de gjøre noe, så jeg må vente til neste kontroll. Jeg har et barn fra før og da var jeg til første kontroll i uke 12. Jeg fikk tatt en rekke ulike boldprøver og leverte urinprøve. jeg ble også målt og veiet og legen foretok en GU for bl.a. å kjenne på livmoren. Tror det er vanlig ved første kontroll. Men tydeligvis ingen vits i å gå før i uke 12, medmindre man har spesielle plager eller problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alt dette gjorde jeg da jeg var hos legen i uke 6, tror ikke det er noe krav på hvor langt på vei du må være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg lurt på også. Hun på legekontoret ville sette opp første time denne uka (er 5+2 idag), men jeg ba om å få vente til slutten av neste, er da 6+6 når jeg skal dit. Lurer på hvorfor hun ville sette meg opp så tidlig, hvis det ikke er noe spesielt de skal gjøre? Da høres det ikke ut som så mye vits. Så jeg er litt spent på hva som skal skje. Hun sa forsåvidt at det gikk helt fint at jeg ville vente enda litt med det, men får intrykk av at mange får time enda mye senere?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årsaken til at de sier man ikke behøver å komme før i uke 12 er vel ganske så kynisk, men dessverre reell - nemlig at mange opplever å miste før uke 12.

(og hvorfor gjennomføre en haug førstegangskontroller på babyer som aldri blir født)

Flere stedet tar de ikke engang blodprøver før man er såpass langt.

Det er ingen av de vanlige prøvene som behøver å gjøres før uke 12.

Og nå som de har fjernet obligatorisk GU og en del blodprøver og mange av kontrollene - så "holder det" faktisk at man kommer første gang rundt uke 12.

neste kontroll blir den obligatoriske ultralyden i uke 18/19 og så skal man til legen igjen ca 1 mnd etter det.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, når det gjelder SA er det vel ikke mye man får gjort til eller fra, så det hjleper vel lite om man har vært hos legen eller ikke. Så for min del vet jeg ikke hva jeg skal tro, men kan jo like gjerne dra nå som jeg er satt opp. Det er jo litt spennende og da, når det er aller første gang man er gravid. Men er jo klar over risikoen for sa, tenker på det hele tiden, at jeg ikke må glede meg for tidlig osv...Men ikke så lett å la være heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...