Lilje74 Skrevet 22. mai 2006 #1 Skrevet 22. mai 2006 Følger dere statens råd for ernæring? http://matportalen.no/Matportalen/Emner/Gravide Tidligere generasjoner fikk jo ikke så mye informasjon og klare regler som oss... Hvordan takler dere presset fra verden rundt om å bryte reglene? Eller føler dere kanskje ikke noe press? Er så lei av ikke å kunne spise det jeg vil... men tør ikke la være å følge rådene... Synes egentlig at man heller fortjener litt ros når man er flink og tenker på den lille isteden for å tilfredstille sine egen lyster til f.eks. å spise fisk eller kjøtt som ikke er varmebehandlet, eller deilige upasteuriserte oster...
Pingo Skrevet 22. mai 2006 #2 Skrevet 22. mai 2006 Jeg synes ærlig talt folk er litt overhysteriske jeg da.... Personlig liker jeg ikke fisk (i noen som helst form), kjøtt som ikke er gjennomstekt eller sånne myke oster - så det har jeg ingen problemer med å holde meg unna ;o) Ellers spiser jeg alt jeg har lyst på (inkl. for eks. fårepølse o.l. hvis jeg har lyst på det!). Men jeg har nettopp kuttet ut lett-brus og suketter, begynte plutselig å tenke på alt vi ikke vet om skadevirkningene av aspartam osv. (Både for oss selv og fosteret.)
Gjest Lykkeliten2 Skrevet 22. mai 2006 #3 Skrevet 22. mai 2006 Jeg stresser litt med å holde meg unna "behandlet"mat (ferdigmat,frosset eller takeaway) men det er pga det unødvendige saltet og fettet og sukkeret. Jeg er så matlei i disse dager og orker ikke å lage ordentlig middag. Jeg vet at man skal holde seg unna spekeskinke etc, men her i spania er det nesten umulig.. så er sommeren kommet og jeg har sååå lyst på et iskaldt glass hvitvin, men holder meg selvsagt unna. Jeg spiser som vanlig, til og med brie (men pasturisert..)
Happy Ignorant Skrevet 22. mai 2006 #5 Skrevet 22. mai 2006 Følger rådene fra matportalen, ja, og det frister ikke særlig med Gilde-produkter om dagen heller, etter alle tabbene (har jo også en 1-åring å ta hensyn til). Her vi bor er det to små matbutikker med dårlig utvalg fra før, så nå er det lite spenning på matfronten om dagen. Har også en halsbrann som utelukker både sterk mat, ferdigmat og snop, men trøster meg med at det bare er 3 mnd igjen! Så får folk synes at jeg er så hysterisk som de bare vil. Tør ikke gi etter for presset!
svensen Skrevet 22. mai 2006 #6 Skrevet 22. mai 2006 Jeg følger rådene, selv om jeg savner enkelte ting. Her i byen finnes det heldigvis mye god mat å velge i uansett hva man må klare seg uten. Jeg tenker slik at før i tiden i Norge var det en del av de tingene vi nå må unngå som de enten spiste lite av (overmoden blåmuggost, f.eks) eller som ikke var farlig (fiskelever og endel andre ting fra sjøen må vi unngå nå pga forurensning). Toksoplasmose var det sikkert mange flere som var immune mot da, i forhold til nå - vi har bedre hygiene og jobber ikke med jord til daglig, de fleste av oss. Dessuten ble det født barn med fødselsskader da også, noen av dem var sikkert pga skader i mors liv. Så slik holder jeg humøret oppe... nå vet vi jo hvordan vi skal unngå enkelte ting. Rådene i andre land er jo til og med strengere på enkelte ting enn her (i Sverige er sushi helt tabu for gravide, her er det OK bare ikke av tunfisk). Men dette er jo en ganske personlig sak, hva man velger å bry seg om og ikke.
Lilje74 Skrevet 22. mai 2006 Forfatter #7 Skrevet 22. mai 2006 Hm... synes du har gode poenger i forhold til hvordan det var før - at mye av den skumle maten ikke fantes etc. :-) De skal jeg huske på til en annen gang... Og det er jo absolutt en personlig sak hva man gjør... det er bare litt kjedelig når folk synes en er sær og egentlig ikke aksepterer at det er en personlig sak... Det skjer heldigvis ikke så ofte. Var invitert på en lunsj i dag med deilige oster og spekemat... Ingen støttet valgene mine om enn aldri så personlige. Men men får bare være glad for at jeg holdt stand :-)
Happy Ignorant Skrevet 22. mai 2006 #8 Skrevet 22. mai 2006 Huff så ekkelt at folk legger seg opp i hva en spiser, og ikke støtter valg en tar for å beskytte barnet sitt! Når det gjelder sushi, har Norge strenge lover som mange andre land ikke har, om at fisken må fryses ned til en viss temp før det er lov å servere den.
Happy Ignorant Skrevet 22. mai 2006 #10 Skrevet 22. mai 2006 Å ja, men glemte å si; ligg unna tunfisken (pga miljøgifter) og smørfisken (fettet kan føre til matforgiftning om det ikke varmebehandles)! Elsker sushi, og det er det eneste jeg savner ved å ikke bo i Oslo lenger! Må få tilfredsstilt den lysten igjen snart nå, merker jeg.
♥sjiga♥ Skrevet 22. mai 2006 #11 Skrevet 22. mai 2006 det er så mye jeg har lyst påsom jeg har pleid å spise, men nå siden jeg er gravid ofrer jeg gjærne for nurket. selv om jeg syntes det er ille ville jeg skylt på meg selv om noe hendte og jeg ikke hadde gjort så godt jegkan på alle måter. men må innrømme at jeg savneralt det gode fra maten. men det er klart du sal få skryt av meg for å gjøre ditt beste det fiortjener vi alle. vi går med fremtiden i våre mager det er jo spennende å se hva det blir?
svensen Skrevet 22. mai 2006 #12 Skrevet 22. mai 2006 Jeg er så enig med deg, Lilje, når det gjelder folks kommentarer. Det kan jeg virkelig styre meg for! De som ikke kommenterer mat, vekt og alt det andre får ekstra høy stjerne hos meg. Heldigvis er de fleste veldig hensynsfulle og sier ikke noe - de er bare glade og like mye opptatt av resten av verden som av min mage (slik bør det jo være). Har litt forventninger på meg pga nær familie ansatt i et veldig relevant tilsyn. Heldigvis er det så nær familie at det fint går an å si "hører hva du sier, men det er mitt valg". Jeg tror at hvis jeg hadde vært utsatt for stort press i matveien hadde jeg blitt sprø, og enda mer hormonell. Men litt mer ros for et liv uten spekeskinke og hvitvin hadde jo vært hyggelig...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå