Gå til innhold

Desember: E eg den eneste som...

Anbefalte innlegg

fremdeles fullamma snuppo mi?

Syns alle her inne e godt i gang m grøt, middag, vann osv..

Her har vi ikkje prøvd nokken av delene endå.. Prøvde oss litt på vann når d va så varmt, men d kom rett ut igjen.

Ska snart på ferie til Thailand no, så tenkte å vente m fast føde til etter ferien, så slippe eg v redd for bakterier osv.

Når vi komme hjem igjen e ho nesten 6mnd, så då tenkte eg å starte. Men føle meg jo nesten seint ute i forhold t alle her.

Begynte dåkke fordi barna krevde mer mat, eller ville dåkke bare begynne m grøt?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5116292-desember-e-eg-den-eneste-som/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Hadde jeg klart å fullamme jenta mi, så hadde jeg nok gjort det en stund til. Men jeg har infeksjon på/i begge brystene. Når kvelden kommer, så har jeg veldig vondt. Har derfor valgt å gi ho grøt på kvelden, slik at jeg slipper å ha smerter. Kanskje jeg er egoistisk, men etter 5 mnd klarte jeg bare ikke mer.

Til Mamman til Mia: Du er absolutt ikke egoistisk, og hvis dette kalles å være egoist, så har vi alle lov til å være det. Faktisk så er det sunt å være egoist da. Å utsette seg selv for unødvendig mye smerte, har ikke jeg noe sans for. Barn trenger mødre som er blide og opplagte, noe som er så å si umulig når man har infeksjon på brystene og ammer i tillegg. Du skal absolutt ikke ha dårlig samvittighet.

Og nå tilbake til hovedinnleggeren: HS mente at jeg kunne begynne med grøtprøver når han var 4 måneder, men bør fullamme ham til 6-mnd alderen. Jeg har forholdsvis vært heldig med amming, og derfor har jeg bestemt meg for å fortsette med fullamming så lenge det lar seg gjøre (Biter han for mye, eller blir det for lite melk, begynner vi med fast føde). Leste om en på "ammedebatten" som har datter på 10 mnd og fullammer, samtidig som barnet får jerntillegg. Ble inspirert av henne.

Uff stakar deg, skjønna kjempe godt du begynte m grøt då ja..

Va ikkje meint som kritikk på noen måte d innlegget mitt asså, eg bare lurte eg koffor folk begynte tidlig, om d va ein grunn eller de bare hadde lyst å starte. Folk må jo sjøl gjør d som e best for seg sjøl og babyen sin..

Eg vurderte å begynne m grøt for en stund siden, og d va d egentlig ingen spesiell grunn til. men når vi bestilte ferien vår ville eg heller vente t vi kom hjem igjen, for eg har nok morsmelk t snuppa endå heldigvis..

Forrige innleg va t mamman t mia, glømte skrive d:)

Og til deg mobilen så forstå eg kjempe godt at du startet m grøt og..

Va ingen som helst kritikk til noen d innlegget mitt, bare rein nysgjerrighet..hehe

Eg sysn folk må få gjør d som føles best for seg og sin babay utn å bli kritiserte eller kalt egoistiske. d e d ingen av dåkke som e.

Så lenge mamma har d godt har småen d godt og, og d e jo d viktigste.

Gleda meg litt t å starte m grøt eg og no.. men skjønna jo at eg e heldig så lenge eg har nok morsmelk t snuppa og ho e fornøyd.

Annonse

Starta med grøt pga dårlig søvn. Helsesøster sa vi måtte bare prøve å gi litt grøt eller annen fast føde. Krevde pupp nesten hver time om natta, men det fortsatte han med en stund etter vi begynte med grøt og. Har nok melk til han, så kunne godt ha venta, men må ha litt søvn og.

Tar det ikke som kritikk at du spør, alle må gjøre som de selv synes er best for seg og sine barn.

Skjønner godt du vil vente til etter Thailandsturen.

ungene er jo like forskjellige som oss andre, og jeg tror så lenge mor og barn er fornøyd er det ikke så nøye hva "vi" andre mener!!

her begynte vi med grøt rundt 4 1/2 mnd, fordi jeg følte han ikke fikk helt nok ut av puppen, og opplevde han som oftere mer sulten på natta. og må innromme at jeg har fortsatt å introdusere han for litt forskjellig, med tanke på å slutte med pupp om ikke så alt for lenge...

HEi Happy.........

Vet du, jeg synes du er kjempelur jeg som venter med å introdusere annen mat til babyen din når dere skal til Tailand akkurat når ungen er 5-6 mnd.

Da slipper du tenke på mat til den lille.

Må da være utrolig praktisk.

Men kanskje lurt å venne henne tillitt vann...tenker siden det er så varmt der nede??

Vel, vi begynte med grøt for noen få dager siden, og tulla her er 5 mnd og 1 uke.

Vi begynte i grunnen forde hs sa at det var bare å begynne, og at det var bedre hun fikk grøt enn mere mme..

Synes du tenker fornuftig jeg!!

Jeg fullammer fremdeles men har tenkt å starte med litt smaksprøver på grøt ol denne uka.

Gutten min er 6 mnd om litt over 1 uke ( mamma mia, et halvt år allerede, wæææææ ) og siden jeg har litt dårlig jernlager selv så er det vell på plass med litt ekstra på dette tidspunktet. Blir spennende :o)

Annonse

Thanx, føle d e d beste.

Har prøvd m vann, men d komme rett ut igjen, men ska fortsette kvar dag å forsøke..tror du eg kan prøve å gi ho fruktdrikk istede mot tørsten?

Helsesøster sa ho sikkert fikk nok mot tørsten og i morsmelk, men e greit å prøve å få ho t å like vann

Hei Elvedatter!

Tenk han e 6mnd snart, jammen går d fort.

Hermine e ik blitt 5 endå ho, så derfor venta vi t etter ferien, rekke d akkurat. Litt godt å slippe å styre m d der.

Skjønna du e spent, eg gleda meg kjempe masse sjøl t å prøve meg på maten.

Du må fortelle kossn d gikk:)

Jeg ammet bare til gullet var litt over 2 mnd pga dobbelt sidig brystbetennelse og absesser som ble operert bort. Gikk på penecilin like lenge og jeg var helt ødelagt. Overlegen bestemte seg da at gullet hadde fått de viktigeste ukene og at mor mått få være mamma. Har hatt store kvaler pga dette. Særlig nå som gullet har nektet å ta flaske. Og ENDA mer når den evige MM MME debatten dukker opp.... Men hadde jeg kunnet hadde jeg nok ammet til gullet var 6 mnd. men startet med litt smaksprøver når hun var 4-5 mnd. Nå får hun grøt, frukt og middagsglass for 4 mnd. Dette da jeg ikke får i henne flaske.

Kjære deg, Crazywoman (kjenner at jeg helst vil ikke tiltale deg med nick,hehe)

Du må IKKE tenke på mm og mme-debatten. Det er ingen ammede mødre som hadde kritisert deg. Du gjorde ditt beste (og mer enn det, spør du meg) og skal være stolt over deg selv. Ingen andre enn deg vet det beste for Ditt barn. Og hvis noen er såpass uvitende at de begynner å belære deg, må du bare vende det døve øret til.

Vi har nettopp begynt med smaksprøver av grøt nå. Hun er 5,5 mnd. Hadde planer om å fullamme til 6 mnd og vil no si at jeg klarte det nesten. he he. Helsesøster sa det bare var å begynne nå med smaksprøver nå. Hun blir 6 mnd før hun får full porsjon grøt.

Jeg ville egentlig ikke starte før 6 mnd. Synes det bare er mer styr med den grøten, men hun var ikke fornøyd med mm lenger så..

Synes det er kjempeflott at du fullammer ennå! Hadde gjort som deg. Ventet til etter turen med å starte med fast føde.

God tur forresten!! Misunnelig jeg?? neeeida lang ifra du...

Jeg fullammer også enda. Gutten min er 5 1/2 mnd nå og han har enda ikke fått smake noe. Det virker som han foreløpig blir mett nok av MM. Ønsket å fullamme til 6 mnd og etter at de første ammeproblemene løste seg etter noen uker så har ammingen gått veldig greit. Syns derfor ikke at det har hastet med å begynne å gi mat.

Hørtes veldig lurt ut å vente med mat til etter turen så lenge du har nok MM.

Må få ønske deg en god tur!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...