kvinne66 Skrevet 22. mai 2006 #1 Del Skrevet 22. mai 2006 Noen som har barn med ADHD her? Jeg er bekymret for min sønn på 8 - han har alltid vært en aktiv gutt og er ofte i "sin egen verden". Men jeg har hele tiden sett på dette som et utslag av masse fantasi. Nå er han så urolig på skolen i timene at han ikke greier å sitte stille. Vrir seg på stolen og er rastløs, hopper og spretter i gangene der han må være stille. Samtidig har han lange perioder der han leker rolig og fint hjemme, og har god konsentrasjon over lang tid. Han "tar" ofte ikke beskjeder, hører liksom ikke etter. Det ender ofte med masing og kjefting, noe som bare gjør det verre. Må ofte gå helt bort til ham, få kontakt, før det "går inn". Han er veldig smart, og jeg har lurt på om han kjeder seg på skolen. Han er best i norsk og matte i klassen, men han er langt fra noe geni for det. Han driver også og "plukker" på hender og på leppa, har stadig hendene oppi håret eller munnen, det ser litt "nervøst" ut.. Han er ikke sånn som prater som en foss, det er ikke noe vanskelig å føre en helt vanlig samtale med ham. Også ved spisebordet sitter han urolig. Men ut over dette er han ofte rolig og avbalansert. Han har en venn med ADHD og når han er på besøk er det full fart. Slik er ikke gutten min. Men har jeg grunn til å være bekymret? Kan man ha "litt" ADHD, eller en veldig lav grad ADHD? Han er aldri noe problem å ha med i butikker osv, ooppfører seg da helt greit. Det samme i bursdager og selskaper med mange folk. Men læreren har et problem med ham nå i klassen fordi han er så urolig. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5116144-barn-med-adhd/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 23. mai 2006 #2 Del Skrevet 23. mai 2006 Tips, meld deg inn på bokstavbarna.no Og skriv der det du har skrevet her, trolig vil det være fler der som kan si noe om dette. Det du beskriver om "plukking" kan forøvrig være en form for tics. Mangende evne til å ta imot kollektive beskjeder hører under fler diagnoser, ADHD er en av dem. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5116144-barn-med-adhd/#findComment-5133536 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Joikaboll@ Skrevet 23. mai 2006 #3 Del Skrevet 23. mai 2006 Hei! Litt merkelig å lese dette, det er min sønn du beskriver, alt (og da mener jeg alt )stemmer overens med min sønn på 8,5 år. Han har hvert hos fysioterapaut å tatt noen tester (husker ikke hva dem heter i farta), men jeg har kontakt med læreren hans som sier det samme, og jeg har kontaktet PPS. Så nå venter vi bare på time hos PPS for tester og videre utredning. Vi tror han har ADD. For alle parters skyld ville jeg nok bedt om en hjelpende hånd fra PPS, enten for å bekrefte eller avkrefte. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5116144-barn-med-adhd/#findComment-5135457 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 23. mai 2006 #4 Del Skrevet 23. mai 2006 Hva er PPS? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5116144-barn-med-adhd/#findComment-5136238 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Joikaboll@ Skrevet 23. mai 2006 #5 Del Skrevet 23. mai 2006 Det het PPT før, altså Pedagoisk-PsykologiskSenter. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5116144-barn-med-adhd/#findComment-5139044 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2006 #6 Del Skrevet 17. juni 2006 hei jeg er ein ungdom på 24 år som har / lese og skrivevansker ( det går inn under ad hd / det er mangen forskjellige sorter adhd/ eg har hatt det lenge/ deter ikkje noko lett / har blant annet en sak på gang på grunn av mangelfullundervisning/ der eg gjekk i barnehagen begjynte det med att eg var stille og roleg når eg var med vener , så begjynte på skolen der var det masse vikare heile tiden til og med tredje klasse og hann som var rektor likte veldi godt musikk ) så i tredje klasse la dei merke til att det kansje var noko menn da hadde mammen og dei gjittt beskjed i fra eg gjekk i barnehagen) om att det var noe som ikkje stemte , så har eg vert sengeveter en periode og vart send t til spesialist men der kunne dei ikkje finne ut noe) så vart eg testet på finmotorikken for dei meinte det kunne vere denn) osså vidre på ungdomskolen der står det fra fjerdeklasse og opp til 8 klasse er ein blid og snill gut jobbar jamt og trutt men må ha litt hjelp ) så vart det to lærere i klassen men ikkje til fordel for meg menn flere av oss som slet ) så vart det ett norsk kurs i 6 klasse der skåra eg bra , og vart tilmeldt ppt i 4 klasse men nekta pga venner osv så dei skulle la det ligge intil vidre i 8 klasse er det ein lerer som har skreve da vart eg søkt inn til ppt og var villig til det pga vidre overføring av skulevalg og kva ein skulle gjere ( og hann hadde skreve det er noko som blokerer men er usikker kann vere lese og skrivevansker ) vart testa med forskjellige tester ) vart søkt inn på vidregåande på tillrettelakt komm inn på første valg / og klarte bra engelsk eksamen i grunnskulen noe som det sier er uvanleg med folk med lese og skrive vansker, så vidregående der gjekk eg halft år så vart eg søkt til ppt på ny der pga problem så fekk eg tilbud og gå ut det året menn begjynne i ein an klasse og mangen tester der og ) og så vart det masse fraver for eg følte eg ikkje fekk til lekser og var mye alene så gjekk eg ett år på tillrettelakt så enda ett år på tillrettelakt ; da ville eg ikkje meir skule / kune tatt ett år til uten hennsikt så har eg hatt mangen jobber oppover og vert innom aetat og arbeid med bistand ) helt til att eg fekk vite der var bortkastet det eg hadde gått på ) da gjekke g til sak mot skulen der vart eg testing på nytt av spesialpedagog og der fikk eg konstantert att det er lese og skrive vansker eller ligg under ad hd eg har en iqu på mellom 55-75 noe sånt lettere funksjonshemmet eller ka dei kaller det ) men den største feilen komunen eg bodde i har gjort det er dei har oversett mine problem overfor foreldra mine pga dei sleit masse med alkoholen ) så det er ikkje lett ) tapte første omgang i retten / pga en dommer som skulle avgjøre det ) pga saken var foreldet og om det var rett komune og saksøke og det er det jo ) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5116144-barn-med-adhd/#findComment-5385597 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå