Gå til innhold

Litt intimt, men MÅ spørre.........(litt ekkelt)

Anbefalte innlegg

Det er nå 11 uker siden jeg fødte. Jeg slet litt med å komme meg etterpå, men da vondtene nedentil endelig var godt over etter ca. 4 uker, mer eller mindre.....så fikk jeg så utrolig vondt i rompa.... I selve enden av tarmen, huff....dette høres ekkelt ut..., selv om jeg ikke har vært spesielt hard i magen! Det er nesten så jeg svimer av når jeg er ordentlig på do, men jeg må jo.....:|

Så gikk det litt over for en ukes tid siden, men nå er det tilbake for fullt.....:(

Burde jeg dra til legen, eller er det bare noe om vil gå over? Kjennes ut som det er åpent sår inni der....:(

Fortsetter under...

det er heeeelt sikkert hemorider!! du kan kjøpe resept fri salve på apoteket, men jeg selv fikk medisin av legen på 6 ukers kontrollen. Nå er det 6 mnd siden fødsel og det kommer og går, men er allikevel ikke så vondt som etter fødsel, det var helt jævlig!

Nej, det er ingen kuler der.....Men kjenner at jeg er litt hoven i mellomkjøttet nærmest endetarmen... Men er mest inni det gjør vondt! Kan jeg ha innvendig hemoride? Går det ann?

Da må jeg kanskje til lege da.....:(

Annonse

Du kan ha en sprekk i endetarmen (såkalt analfissur), i og med at du føler at du har et åpent sår inni der. Du må til lege og få en sjekk på hva det er. Det er viktig for videre behandling å finne ut om du har sprekk eller hemorroider. Jeg fikk samme smertene en stund etter fødselen (pga hard mage) og har hatt det i flere måneder. Forferdelig vondt. Legen har satt meg på denne behandlingen: Det er utrolig viktig at du holder avføringen myk. Jeg tar 15-20 ml Lactulose 3 ganger om dagen. Dernest er det viktig å drikke mye. Dersom du ammer må du nok opp i 4-5 liter om dagen, minst. Det hjelper å smøre området (inni og utenpå) inn med bedøvende krem før du skal på do. Jeg fikk resept på Xylocain 2% (den er kjempedyr, men det er helt nødvendig å få tak i denne). Det hjelper også å holde over området det gjør vondt i det avføringen kommer. Dernest bør du smøre endetarmsåpningen med Nitroglyserinsalve to ganger om dagen i 10-12 uker. Kremen får musklaturen til å slappe av slik at det er større sjans for at det gror. Du må også være nøye med hygienen og hoppe rett i dusjen etter dobesøket og kanskje også sitte i grønnsåpebad etter det Det kan ta ukesvis før sprekken gror, men de værste smertene blir borte når du begynner med Xylocain.

Tusen takk for svar alle sammen...

Tror jeg skal komme meg en tur til legen jeg da....:) Er ikke noe gøy å gå rundt som dette hvertfall!!

Men godt å ha dere å spørre når det ikke er så lett å spørre kjentfolk...hihi...

Kan vaere hemorrider saa da kan det gjoere veldig vondt. Kan du ikke faa tak i krem paa apoteket uten resept da? Det kan vaere verdt aa proeve det. Og pass paa at du drikker masse vann og spiser masse fiber saa blir det ikke saa hardt naar du maa paa do. (Og ikke press for hardt, er det hemorrider saa gjoer du vondt vaerre med aa presse hardt)

Klemmer fra

Ja, du må smøre inni. Det følger med en innføringshylse på kremene til nettopp dette formål. Det kan hende det er bedre å bruke fingeren hvis du har veldig vondt - du bør kanskje kjøpe med engangshansker når du først er på apoteket? Salven Scheriproct er mye bedre enn alcosanal - men husk at dette kun er en midlertidig ting fram til du får behandling av legen!

Annonse

Du kan jo også ta en titt selv - over et speil med godt lys - og se om du ser noen utvendige hem. eller rødlig betent hud.... legen vil sette pris på at du vet så mye som mulig..

Det er helt vanlig, ikke noe ekkelt. Mange gravide/barselskvinner har slitt med dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...