Gå til innhold

ang. mors 6 ukers kontroll! Gjerne mange svar!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg har en liten gutt her på 7 uker, men har enda ikke ringt legen min for etterkontroll..

Jeg måtte ikke sy noe etter fødselen, og jeg føler selv at alt er veldig bra, er det da nødvendig med gynekologisk undersøkelse? Har ikke lyst, og føler det er overflødig denne gangen. Likevel må jeg ringe legen, fordi jeg vil ha minipiller..

Mener jeg har lest på barn i magen tidligere at det er mange som ikke tar GU etter fødsel. Er det riktig?

Vil gjerne høre hva dere mener og har gjort!

Ja, jeg vet de skal se om mormunnen har lukket seg osv.. Men likevel..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg fikk 6 ukers kontrollen hos jordmor. fikk spm når jeg bestillte om jeg ville til jm el lege. hun tok gu . Måtte ikke sy jeg heller, men veldig greit å få undersøkt om alt er ok der nede etter fødselen. jm kan ikke skrive ut p/mini piller, men hun tok tak i en lege som skrev ut til meg.

Skrevet

Flere jeg har snakket med har fått høre at om det føles som alt er ok, og spesielt om man ikke trengte sy, så behøver man ikke dra på den kontrollen. Med mindre man er ute etter å få ordnet seg prevansjon da. Jeg dro ikke til legen på 6-ukers, men var på sykehuset på etterkontroll pga at jeg revnet mye under fødselen.

Da tok de en gu, og fikk sjekket at alt var ok :) (dette var 3 mnd etter fødsel ca). Det var overraskende smertefritt, og jeg syns ihvertfall det var fint å få sjekket at alt hadde grodd pent sammend erd et skulle!

Skrevet

de sjekker gjerne at livmoren har trukket seg skikkelig sammen - og så tar de gjerne en celleprøve. Det er jo viktig å ta det med jeve mellomrom med tanke på celle forandringer. Har du født et barn er vel ikke en enkel GU noe å frykte?

Ring legekontoret og spør om du trenger en kontroll da vel?

Skrevet

Jeg ville gjort det uansett....bare for å være på den sikre siden!!

Det er jo litt ubehagelig, men er over på 5 min...

Men det er jo meh da...;)

Skrevet

Ja, vet at de gjør alt det, det er da ikke første gangen jeg skal ta en slik undersøkelse, og ikke første gangen jeg har født heller!

For meg er det slik at en fødsel er en naturlig ting som jeg gledelig går igjennom for å få barna mine! Men en GU gir meg frysninger på ryggen, har litt skrekken rett og slett. Føler at det er like før jeg begynner å skrike og gråte hver gang.

Ja, selvfølgelig skal jeg ringe legekontoret, men nå spurte jeg hva dere mente og har gjort! Kanskje spesiellt dere som ikke har sydd?

Hilsen hovedinnlegger..

Skrevet

Hei, jeg var på 6 ukers kontroll selv om jeg ikke hadde vondt, blødde ikke , følte meg rett og slett helt fin. Legen tok en ultralyd og da fant han masse rester sannsyneligvis fra morkaken. Jeg måtte defor legges inn til utskarping. Jeg tror det er lurt med 6 ukers kontroll:-)

Skrevet

De tar celleprøve,det er jo greit å sjekke?

jeg følte meg også helt fin,men syntes det var betryggende å sjekke likevel:)

Skrevet

Er det ikke greit å få sjekket at alt er i orden, da? Jeg følte meg også helt fin og mente alt var i orden. Men det viste seg at livmoren ikke hadde trukket seg så mye sammen som forventet. Jeg ble derfor sendt videre til ultralyd for å sjekke at det ikke lå igjen hinnerester...

Så jeg anbefaler at man får sjekket seg, jeg...

Skrevet

jeg dro ikke på 6ukers kontroll men måtte på sykehuset og gjøre GU og selv med smerter i underlivt etter fødsel og stingene gjorde det faktisk ikke vondt, jeg var veldig nervøs for GU etter fødselen selv om jeg aldri har hatt noe imot å bli undersøkt før fødselen..

de sjekket om det var rester av morskaken og stingen og livmorer.. så kan være lurt men du kan jo ta en tur til legen og høre hva han mener først.. :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...