Anonym bruker Skrevet 22. mai 2006 #1 Skrevet 22. mai 2006 i neste uke skal jeg på sykehuset for å sjekke livmorhalsen. Jeg er da 23 uker på vei. grunnen er mange kynnere. Er det noen av dere osm vet noe om hvordan er slik undersøkelse er? Kan den være farlig? Håper noen kan svare meg:)
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2006 #2 Skrevet 22. mai 2006 De ville aldri ha undersøkt deg vist det var farlig,. De skal sikkert bruke ul også, innvendig, for å se. Har du ofte kynnere da? Jeg har det 10 ganger om dagen, men jeg har aldri vært bekymret for det. Hvorfor skal du?
anonym222 Skrevet 22. mai 2006 #3 Skrevet 22. mai 2006 Jeg er nå i uke 19, og har sjekket livmorhalsen tre ganger allerde. De gjør det med innvendig UL. Går på 1 minutt.Ikke vondt og ikke farlig. Jeg hadde en opersasjon tidlig i mitt andre svangerskap og ble undersøkt på denne måten mange ganger. De var redd jeg skulle føde for tidlig, men jeg fødte to uker over tiden. Lykke til videre
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2006 #4 Skrevet 22. mai 2006 Har det nok ca like ofte som deg, men siden jeg bekymrer meg for det, og siden jeg selv mener det kjennes ut som en liten åpning, ville JM at jeg skulle sjekke det ut.
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2006 #5 Skrevet 22. mai 2006 Hvorfor sjekker de deg så ofte? Du trenger ikke svare om du ikke vil:) Trodde det var slik at om alt ser bra ut når jeg har vært på sjekken, så er det ute av verden jeg.. Tusen takk for svar jenter!!
- Heidi - Skrevet 22. mai 2006 #7 Skrevet 22. mai 2006 Hei! Jeg har testet positivt for B-streptokokker og forstår at det er mange kvinner som har dette. Tror det er viktig å sjekke om man har åpning dersom man har slike streptokokker fordi det da kan smitte over på babyen. Så lenge man ikke har åpning er det ingen fare inntil fødsel, da tror jeg man bør ta antibiotikakur og følge med om babyen ble smittet ved fødsel eller ikke. Har inntrykk av at ved mye kynnere kan man få åpning. Dersom man har bakteriell vaginose og mye kynnere kan disse to faktorene føre til fortidligfødsel såvidt jeg har forstått av legen min (jeg har da hatt bv men tok en kur og er nå kvitt det). Ble litt rotete dette her men er ikke så inne på disse sakene. Tror ihvertfall disse faktorene kan bidra til at slike undersøkelser er nødvendige. Noen andre som vet noe mer sikkert vedr. hva som er mye kynnere og faren for åpning ved slike tilfeller? Hilsen meg =-)
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2006 #8 Skrevet 22. mai 2006 Jeg var og undersøkte min livmorhals da jeg var 22+0. Legen foretok innvendig UL. Var fort over, og ikke vondt/ubehagelig i det hele tatt. Hvordan kan du merke at du har åpning?
Rut Bram Skrevet 22. mai 2006 #9 Skrevet 22. mai 2006 Jeg sjekket livmorhalsen flere ganger i sist svangerskap, fordi jeg hadde en operasjon før jeg ble gravid der jeg måtte fjerne litt av livmorhalsen. Grunnen til at de ville sjekke var at det er en viss fare for for tidlig fødsel hvis livmorhalsen er forkortet. På siste kontrollen jeg var på i uke 32 var den 2,4 cm lang (tror det normale er 4-5 cm??), men ingen videre oppfølging var nødvendig med mindre jeg fikk rier før tiden. Det endte med fødsel 10 dager over termin... Så her gikk det fint. Undersøkelsen er slettes ikke farlig og heller ikke ubehagelig - "vanlig" innvendig ultralyd som flere over her forteller.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå