Gå til innhold

Blir så ufattelig lei av søsteren min sine taler :( (ang. økonomi)

Anbefalte innlegg

Hun er nesten 8 år eldre enn meg. Har bygd seg nytt hus og har stilling som styrer på barnehage. De har tre barn og god økonomi. De har et tilsvatrende huslån som oss(vi kjøpte oss hus til 1.3), men de har i tillegg en stor spare konto som skal gå til garasje. (er drittlei av å høre om den ja )

Jeg er 25 år. Snart får vi barn nr 3..og har ingen stor sparekonto.Jeg traff samboer da jeg var 18 og ble gravid rett etter. Etter dette har jeg tatt en 4 årig høyskoleutdanning..og har jobbet i et vikariat siste året. Jeg vil dermed få utbetalt full lønn under permisjonen.

Men altså..hele tiden er det dette gnålet om økonomi. De har så og så mye på konto. Hun får så og så mye utbetalt i lønn.

Toppen var denne uken her.

Vi har lenge innsett at vår lille golf ikke holder til tre barneseter bake i bilen. Vi fant oss derfor en bra og sikker stasjonsvogn. Vi greier ikke å cashe ut hele bilen, så vi betaler 30 000 selv, og fikk låne 60 000 til banken sin beste rente(underf 4 %).Og skal betale ned bilen over tre år.

Da starter gnålet igjen.

Har dere råd til dette da?Fatter ikke at dere tar opp billån. Det hadde jeg aldri gjort!!bla bla bla.

Jeg fatter ikke alt dette negative gnålet. Hva godt har det for seg?

"dere må belage dere på en rente på 12 prosent i flere år fremover"..Jada. Det høres ut som jeg aldri kommer til å få meg noen fast jobb eller bra økonomi.

Hva synes dere?

Det må sies at jeg er ganske sårbar nå som gravid, og tar meg lett nær av ting :(

Fortsetter under...

Hei! Jeg synes du skal si i fra til henne. Hun har ikke noe med hva dere brukere deres penger til.

Jeg har en mamma som er ganske masete angående økonomi. Hun er veldig flink til å spare, bruker ingenting på seg selv og forventer at jeg skal gjøre det samme! Noe som alsri kommer til å skje...Jeg liker å unne meg en ny genser eller noe sånt. Dessuten tjener pappa mye mer enn min mann gjør. Men Jeg sier klart i fra til mamma også da. At våre situasjoner er forskjellige og at jeg vet at jeg er dårlig til å spare og sånt...

Uff, ja det er jammen ikke så greit med disse storesøstrene. For meg høres det ut som om du og samboeren din har vært utrolig flinke!! Det er jammen meg godt gjort å få barn i så ung alder, gjennomføre en høyskoleutdannelse og få sitt tredje barn ved 25- års alder! Sterkt gjort!!

Tror ikke søsteren din har noen grunn til bekymring, det kan du jo si til henne! Mange storesøstre har nok en trang til å være dominerende, overbeskyttende og besserwissere. Min er hvert fall det:-)

Lykke til!!

Drit i henne, jeg synes du høres ut som om du klarer deg dritbra! Ikke alle er sparemaskiner som kjeder verden med sitt evintlige gnål om hvor deilig det er med ny garasje/kjøkken/påbygg/basseng/stor mengde penger på bok. Vi eier det vi har i vår leiede leilighet, og vi har ingen sparekonto. Kommer fra veldig skrapte tilstander der vi slet med en enorm gjeld i flere år. Vi måtte spare og slite for å nedbetale denne gjelden, men vi klarte det. Og nå er det slutt med sparing i ett helt år. Orker ikke tenke tanken engang! Vil ikke mer akkuratt nå, og alle som starter en diskusjon med meg om en bsu-konto får se en voksen kvinne stikke fingrene sine i ørene og rope "lalalalalalala! Jeg kan ikke høre deg lalalalala!"...

Mon tro om vi har samme søster? ;)

Sliter med det samme med min storesøster. Hun har en godt betalt jobb, det samme har gubben hennes.

Jeg er så drittlei å høre om alle pengene deres, hvor mye de klarer å spare i mnd, og at det er så deilig å kunne kjøpe seg alt de har lyst på.

Sist vi var på besøk snakket de kun om det nye svømmebassenget de skal bygge i hagen.

Klart jeg blir sjalu, men er jo glad på dems vegne. Men det går litt langt noen ganger.

Bare den ene lønnen dems er mer enn det jeg og min sambo tjener til sammen! Men dette skjønner ikke de. Hele tiden spør de hvorfor vi ikke er ute å spiser, eller kjøper oss noe nytt til huset eller oss selv.

Og jeg blir lei meg hver gang jeg må si nei til å bli med på noe fordi vi ikke har råd.

Søs blir også fornærmet hver gang jeg sier nei til shopping, og kafe besøk, hun mener vi bare må prioritere annerledes med økonomien. Hallo, liksom! - Det er jo å prioritere vi gjør, her kommer hus, hjem og det kommende barn først! Kafe og shopping må komme bakerst.

De tenker liksom ikke over at de tjener ca 4 ganger så mye som oss, hadde vi hatt utbetalt det samme som dem, skulle vi unt oss mye mer så klart, men når pengene ikke strekker til så er det bare sånn.

Ble langt dette her, men ble så engasjert av hovedinnlegger, kjenner meg så godt igjen.

Tre tanker:

-Dere er superflinke! Utdannelse og tre barn ved 25 er strålende!

-Har søstera di virkelig ikke annet innhold i livet sitt enn de hersens pengene og tingene hun får kjøpt for dem?

-Storesøster eller ei, hun må slutte å blande seg!

Stå på!

Annonse

Huff, det hørtes ikke greit ut nei. Lærte tidlig, i voksen alder.., at det er to temaer en ikke diskuterer. Sp ikke med søsken, og det er økonomi og sexlivet sitt.

Si klart i fra at du ikke vil diskutere økonomi med ho. Ho har jo fryktelig lite med det å gjøre egentlig. Økonomi er noe en aldrig blir enige om likevel. Du har vært super som har klart alt du har klart.

Stå på og vær stolt av deg selv.

Hilsen en storesøster

Hei!

Jeg syns ikke du er sårbar, og tar deg lett nær av ting. Det er ingen som klarer å såre deg bedre enn søsknene våre! Kanskje er det fordi det er de som kjenner oss best? hmm...

ALLE må da vel ta opp billån for å kjøpe seg bil? Syns dere var flinke som klarte å legge inn såpass mye selv jeg, ihvertfall nå som dere har en baby på gang!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...