Gå til innhold

oppfølging av lege/jordmor etter uke 30

Proti

Anbefalte innlegg

Heisann

Litt nysgjerrig på hvordan dere blir fulgt opp andre steder i landet som tvilling gravid etter uke 30.

Jeg er i uke 31, ble sykemeldt først i uke 28, har en følelse av at legen min ikke er den mest informerte, er derfor nysgjerrig på om andre kan svare meg.

Jeg går til legen hver 3. uke, tar da ultralyd, blodtrykk, urin, vekt etc. Har hørt at mange måler livmorhalsen rundt uke 24 for å se om de ligger an til en for tidlig fødsel. Dette har legen min ikke gjort, han sier det ikke er nødvendig.

Blir takknemlig som sagt å høre fra andre hvordan dere blir fulgt opp.

Fortsetter under...

Hei!

Har ennå et godt stykke igjen til uke 30 (er 23+1), men jeg reagerte litt på det du skriver om måling av livmorhalsen.

I forbindelse med den ordinære UL i uke 18, ble lengden på livmorhalsen målt av gynekolog på sykehuset, og det ble den også da jeg var til ny UL i uke 21. Skal på UL hver 3., så hver 2. og til slutt (hvis jeg går til siste mnd) hver uke; og hver gang skal livmorhalsen måles.

Her er det vanlig at tvillinggravide blir sykmeldt fra uke 24, men hvis lengden på livmorhalsen på den tiden ikke begynner å bli for kort, og den gravide selv ønsker det (og man har en jobb som ikke er fysisk tung), kan man visst jobbe et par uker til. Men begynner livmorhalsen å bli kort, blir man sykmeldt med en gang.

Lykke til videre!

Hei

Får du ikke oppfølging av sykehus? Jeg går annenhver uke til sykehus og lege, lvhalsen er lang, men jeg er sykemeldt ofr jeg fikk hlyt blodtrykk, dette ble fint igjen når jeg er hjemme og holder meg derfor i la casa.. er nå 25+3...

Hmm, jeg ville kanskje tatt kontakt med helsestasjonenen og sykehuset der du skal føde, syntes det høres litt slappt ut...

Lykke til!!

Takk for svar!!

Jeg skal jammen kreve å få livmorhalsen min målt ved neste kontroll som er en uke til!

Dere spør om jeg ikke har kontakt med sykehuset. Det har jeg ikke da legen jeg går til faktisk er speisalist. Trodde det skulle være veldig bra, men ønsker nå at jeg hadde gått til vanlig fastlege og heller blitt henvist til sykehus.

Dere som har kort, begynner å få kort livmorhals kan dere kjenne dette fysisk, eller vet dere det kun pga. målinger?

Jeg har vært sykmeldt ganske tidlig i svangerskapet pga. hyperemisis gravidarum. Men jeg fikk beskjed på at når jeg nærmet meg uke 20-21 så fikk jeg beskjed på at da hadde jeg blitt sykmeldt uansett. Jeg er nå 29 uker (altså i min 30. uke) og jeg skal gå til kontroll annen hver uke også er det vel hver uke. Legen min sjekket ikke livmorhalsen så tidlig.

Annonse

Hei! Jeg blir litt sjokka av å lese dette ... Jeg har gått til kontroller på sykehus (Ahus i Lørenskog) helt siden ultralyd i uke 20, og er nå i uke 32. Men ikke én gang har det blitt gjort gynekologisk undersøkelse, og ingen har nevnt kontroll av livmorhalsen! Ikke for det, jeg er i veldig bra form etter forholda, og verken tror eller føler at det er fare for for tidlig fødsel, men likevel ... Har vært sykemeldt fra uke 24, og fikk inntrykk av at det skjer helt rutinemessig.

Jeg har vært sykmeldt siden uke 9 pga hyperemisis gravidarum, i tillegg har jeg en jobb som innebærer mange løft og vonde arbeidsstillinger. Har blitt fulgt opp av spesialist samt fastlege og helsestasjon. Går hos spesialisten hver 4de uke og er nå i uke 28.Jeg er frisk og har ingen komplikasjoner så langt. Spesialisten har ikke undersøkt livmorhalsen.Vet ikke om det har noe med at jeg har født ett barn fra før.

Ka e hyperemisis gravidarum? Eg er i mi 10 uke. Var til fastlegen i uke 9. Han sa eg skulle best time med jordmor om 1 mnd. Har fått time 20.juni. Da er eg 13+4. Jordmor skal da best ul til veke 18. Var på ul når eg var 7+4 pga prøverør og fekk påvist tvillinger:) Fastlegen sa eg ikkje kom til å gå til han vidare. Med tvillinger er det oppfølging på sjukehus. Synst det er litt lenge å vente til uke 18 med ny ul. ka synst dåkke?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...