esgs Skrevet 21. mai 2006 #1 Del Skrevet 21. mai 2006 Jeg skal bort en kveld og har tenkt å pumpe meg. Lurer på hvor mye morsmelk en baby på 7 uker trenger til hver måltid. Noen som vet? Hvor lenge kan man oppbevare morsmelk i kjøleskap? Og til slutt når er det best å pumpe seg? Er vel ikke så bra å gjøre det før babyen skal ha mat for å ikke "stjele" melken, men etterpå er det kanksje ikke så mye melk å pumpe ut. Mange spørsmål, men fint om noen kan svare. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5112604-morsmelk-p%C3%A5-flaske/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
limegrønn Skrevet 21. mai 2006 #2 Del Skrevet 21. mai 2006 jeg vil anbefale å pumpe på morgenen, da er det mest melk. jeg bruker å pumpe ca 1 time etter mating. morsmelk kan oppbevares 4-5 dager i kjøleskap. hvor mye du trenger er avhengig av ungen.prøv en gang før du drar ut, så ser du hvor mye ungen trenger. håper dette hjalp litt! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5112604-morsmelk-p%C3%A5-flaske/#findComment-5112707 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Musse-M Skrevet 21. mai 2006 #3 Del Skrevet 21. mai 2006 2-3 dager fikk jeg beskjed om på sykehuset at melka kan stå i kjøleskap. Og innen 1 døgn om det skal fryses.. Jeg ville også pumpa på morgenen! da er det gjerne mer enn nok. Babyer spiser forskjellig.. men tulla mi tok mellom 90-120 ml når var 7 uker. Så om du har en 150 ml skal nok det holde . Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5112604-morsmelk-p%C3%A5-flaske/#findComment-5112764 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Musse-M Skrevet 21. mai 2006 #4 Del Skrevet 21. mai 2006 det var til hvert måltid altså Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5112604-morsmelk-p%C3%A5-flaske/#findComment-5112776 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ranveig R Skrevet 21. mai 2006 #5 Del Skrevet 21. mai 2006 Frå www.ammehjelpen.no ---------------------------- Disse anbefalingene gjelder morsmelk som skal gis til friske og fullbårne barn. Fersk morsmelk er holdbar i kjøleskap (4 grader) i 3-5 døgn. Dersom man ikke har tilgang til kjøleskap, kan fersk, ubehandlet morsmelk oppbevares i 6-8 timer i romtemperatur. Tint, tidligere frosset melk er holdbar i 24 timer i kjøleskap. I fryseren er melken holdbar i 3-6 måneder. Denne lagringstiden er oppgitt som et intervall avhengig av hvor god kontroll man har med temperaturen. Dersom man har god kontroll med at lagringstemperaturen er riktig, kan maksimal lagringstid brukes. Er man derimot usikker, bør morsmelken lagres kortere. Melken kan uansett forandre smak etter ca. 3 måneder. Test selv. ----------------------------------------------------- Kor mykje melk babyen treng er vanskeleg å vite, du må nesten berre prøve ein gong før den aktuelle kvelden for å få ein viss idé. Ein generell regel er at babyen skal ha 150ml melk pr. kilo kroppsvekt kvar dag. Så viss ungen er f.eks. 6kg, skal han/ho ha 6 x 150 = 900ml i døgnet. Viss babyen får mat 9 gongar i døgnet blir det 100ml pr måltid. Men husk at dette er veldig individuelt. Ein annan ting du må huske på er at ikkje alle babyar vil ta flaske, så det bør prøvast ut før du skal vekk. Ein del babyar nekter og å ta flaska viss det er mammaen som matar (dei kjenner lukta og høyrer lydene dei forbinder med pupp, men får ikkje det dei forventar). Dersom babyen drikk frå begge bryst til måltidet kan det vere lurt å pumpe rett etter babyen er ferdig. Viss det ikkje er noko særlig att, så vent ein times tid og prøv då. Viss babyen berre drikk frå eitt bryst til måltidet, kan du pumpe det andre brystet rett før eller etter han/ho har ete. Det kan og vere vanskelig å pumpe (og ein del får det ikkje til i det heile tatt), du må sitte godt og slappe av for å få melka til å flyte lettare. Tips: Dersom du vil fryse ned melk for å ha til seinare, kan du prøve å fryse den i isterningposar. Då er det veldig lett å tine akkurat passelig mengde melk, sjølv om babyen blir eldre og treng meir frå gong til gong. Ein isterning er ca 15ml. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5112604-morsmelk-p%C3%A5-flaske/#findComment-5112862 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sjalabais Skrevet 21. mai 2006 #6 Del Skrevet 21. mai 2006 Jenta mi på drøyt to mnd spiser ca 60-80 ml morsmelk per måltid. Melka kan stå i hvertfall et døgn, har også hørt at den kan stå i tre til fem døgn før den blir sur (har ikke testet det selv, så vet ikke om det stemmer). Du har mest melk om morgenen/formiddagen, men feitest melk om kvelden. Den feite melka metter (naturlig nok) mest, og gjør at babyen sover lengst. Når på døgnet du pumper er i grunnen opp til deg selv... Tar babyen ett bryst eller begge per måltid? Hvis h*n kun tar ett, kan du jo pumpe det andre i forbindelse med amming. Hvis h*n tar begge, kan du pumpe ca en time etter amming. To runder med pumping bør da gi ett måltid og vel så det :-) Selv pumper jeg når det passer best for meg. Hun får den melken som ligger i frysa ut i fra hvilken melk som blei pumpet først. For at melka skal være rask og enkel å tine og grei og dosere, fryser jeg den ned i isterningsposer. Da er det bare å ta noen terninger i flaska, og tine + varme det i et vannbad. Tar 1-2 minutter :-) Vil du være sikker på at det du fryser ned melka i er sterilt, kan du kjøpe isterningsbrett og koke de før du heller over melka. Selv føler jeg at det er sterilt nok med isterningsposer siden jeg allikevel fryser det ned i dypfryseren. Dette er noe en må vurdere selv og se hva som passer best for en selv. Det siste jeg gjør før jeg går ut av huset når jeg skal bort, er å amme. Da vet jeg at det er noen timer til hun er sulten igjen, og hvis flaskematinga går galt så slipper jeg å komme hjem igjen med en gang. Lykke til og ha det fint den kvelden du er ute! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5112604-morsmelk-p%C3%A5-flaske/#findComment-5112885 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå